Gå til innhold

Hører en lyd når jeg bytter gir.


///M
 Share

Anbefalte innlegg

Det kommer en rar lyd når jeg bytter gir og føler også at noe skjer som ikke skal skje.

Når jeg har satt den i nytt gir og slipper clutchen merker jeg at noe slår hardt sammen med noe, f.eks vi tar 2steiner og slår dem sammen hardt. Da både merker jeg det og hører det, det skjedde ganske ofte og man hørte det hele tiden når jeg hadde den gamle diffen og nå med den nye brukte diffen, men det skjer ikke ofte nå,bare avogtil, hva kan det være, diffen, mellomaksel,girkassa???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en synkronisering ring i gearboksen din som ikke er helt bra..Mulig att det blir gearkasse bytte med tid.Er ikke noen fare og kjøre med.Er bare det att den kan sprette ut av gir og være vanskelig og få i gear.Men hvis du kjenner noen som overhaler gaerboxer så kan dte være lurt og gjøre det mens det ikke er så ille... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode gamle GUNNAR,har svar på alt, håper det er denne hardyskiva da,da det ikke blir så dyrt.hehe

neste måned skal jeg ta en stor service på bilen ink regreim ,bunnpanne og katalysator samt bytte kjølevæske,bremsevæske,girkasse olje osv, og etter det kjøre pent som en gammel dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute og manta-a har helt sikkert *mye* mer peiling på bil enn meg, så du skal ikke avskrive forslagene de kom med. ;)

Men nå kom du jo med en del mer nyttig info, så det gjør jo ting enklere. Hadde det vært dårlig synkronisering i girkassen hadde det sannsynligvis bare vært mellom visse gir, og kun under giring (er ikke det riktig?).

Har også hatt problemer med hardyskiva på E36 to ganger før, og det arta seg noenlunde likt det du beskriver. Hadde risting, smell og diverse andre rare lyder. Den ene gangen var den helt ødelagt, og den andre gangen manglet det to av tre bolter, og den siste var løs. Slett monteringsjobb fra verksted i Danmark etter de hadde hatt ute girkassen...

Og ja, selve skiva er billig, men det kan være litt jobb, alt etter om du må ned med eksosanlegget eller ikke. Det var veldig trangt på 320iaen min, og har du kjørt bilen rett før er det fare for å få noen svimerker på armen etter eksosanlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hardyskiva.

Det er en gummiskive/gummikobling mellom girkassen og mellomakslingen. Koster 350,- eller noe. Hvis du hiver bilen på bukk ser du fort om den er gåen (morken/sprukket) eller om boltene er løse/mangler.

Enig. Det kan være hardyskiva. Det kan også være traversforingene bak. Men det skal du kunne høre forskjell på hvor lyden kommer fra. Hvis det er hardyskiva vil lyden være nokså rett under deg, mens traversforingene gjerne kan gi lyder fra under baksetet/bagasjerommet og da vil det være som om noe slår mot karosseriet. Hvis det høres ut som lyden kommer rett under deg er det sikkert hardyskiva. Men Gunnar har også helt rett i at dette er lett å sjekke. Ville anbefalt å ta en titt nokså fort, så ikke mellomakslingen løsner. Da kan det bli en uhyggelig historie.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører også et lite dunk under giring, men det er når jeg fører spaken inn i nytt gir. Hva er galt da? :P
Er det på alle gir? Går girstangen lett mellom girene når du kjører? Hvis det er litt tungt å få den i gir, så kan det være sjaltegaffel og synkronisering. Det koster mellom 10K-15K å få fikset på verksted. Er du heldig kan du få tak i en byttekasse langt billigere enn dette.

Men prøv å gi en mer utfyllende forklaring på problemet. Er mye lettere å komme med teorier da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hardyskiva.

Det er en gummiskive/gummikobling mellom girkassen og mellomakslingen. Koster 350,- eller noe. Hvis du hiver bilen på bukk ser du fort om den er gåen (morken/sprukket) eller om boltene er løse/mangler.

hei har samme problem, hvor sitter denne hardyskiva? Hakke så mye peiling på bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har samme problem, hvor sitter denne hardyskiva? Hakke så mye peiling på bil...
Gunnar har allerede skrevet hvor den sitter. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det så mye bedre:
Det er en gummiskive/gummikobling mellom girkassen og mellomakslingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den binder sammen utgående aksling fra girkassen med mellomakslingen. Du ser den når du kikker bak girkassen. Men jeg har faktisk allerede liggende et bilde av hardyskiva på min bil i galleriet mitt. Kanskje det kan hjelpe.

IMAG0054.sized.jpg

Det er den svarte gummikoblingen i midten på bildet, med tre bolter gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører også et lite dunk under giring, men det er når jeg fører spaken inn i nytt gir. Hva er galt da? :P
Er det på alle gir? Går girstangen lett mellom girene når du kjører? Hvis det er litt tungt å få den i gir, så kan det være sjaltegaffel og synkronisering. Det koster mellom 10K-15K å få fikset på verksted. Er du heldig kan du få tak i en byttekasse langt billigere enn dette.

Men prøv å gi en mer utfyllende forklaring på problemet. Er mye lettere å komme med teorier da ;)

Det er vel helst på de lavere girene. Husker ikke helt.

Ikke noe problem å få den i gir, og spaken går lett fra gir til gir. Eneste som virker rart, er det lille dunket av og til! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...