Gå til innhold

Hvordan er egentlig Bmw?


Scubasteve
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på om noen her inne kun gi ærlige svar, selv om de fleste sikkert digger Bmw. Jeg har begynt å tenke på å kjøpe meg førstebil, og da er Bmw 316/318 E36 det jeg er mest interessert i. Men når jeg nevner dette for folk så får man bare beskjed om " det er bare feil på de bilene" osv.

Men helt ærlig folk's, er det noen som føler at de har kjøpt katta i sekken når de har kjøpt 316/318 eller er det bra biler. Og er det mye feil og utgifter med de? Litt kjipt å ligge ut 50000 på en førstebil det bare blir feil med liksom. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

E36 begynner bli gamle biler så noe må man jo regne med. Noe spesielt mye verre enn andre europeiske biler fra samme tid tror jeg ikke de er. Men det finnes nok endel dårlig vedlikeholdte eksemplarer.

Jeg måtte bytte tannstang på min (kom på ca 5k) og var selvfølgelig irritert på det, men når jeg hører min sjef har reparert for 50-60k på sin '01 merce c-klasse den siste tida så blir det liksom ikke så ille. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.min 2dre bil var en 318i 91 mod e36 med alpina styling. det er den beste bilen jeg noen gang har hatt. ingen problemer. derimot M5 en jeg hadde var det litt med. men jeg har vert fornøyd med bmw. skal kjøpe meg en e36 til sommeren tror jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har BMW selv og er veldig fornøyd, men min bil er en E30 325 og jeg har ikke så god erfaring med E36. Det jeg derimot kan fortelle deg er at det samme gjelder for å kjøpe en brukt BMW som for en brukt Toyota, alle kan ende opp med å bli lurt. Når det er sagt er ikke E36 uansett motoralternativ noen dårlig bil, men jeg ville sett etter en med 6 cyl motor. Dette fordi 4cyl kan fort bli litt svak i en forholdsvis tung bil, og iS modellene med litt mere power ofte er veldig hardt kjørt. Motorkarakteren i rekkesekseren er dessuten mye mykere med mere moment på lavere turtall, for ikke å snakke om lyden!;) Bruk tid og finn en 320i coupe, jeg er sikker på du vil bli fornøyd:)

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er mer feil på en slik bil enn på såkalte "japsebiler" etc. Er bilen godt vedlikeholdt med tanke på servicer etc, så får du en bil som holder lenge.

Du sier at du får beskjed om at det er bare feil på disse bilene. Hvordan vet de at det er mye feil på de? Har de eid en selv? Mest sannsylig er dette bare løse rykter som de har hørt av en som igjen har hørt av en osv.

Såklart det kan skje ting på disse bilene. E36 modellen har sine svakheter, men hvilket bil har ikke det? Ta bilen til en eventuell NAF kontroll før kjøp, så slipper du de store utgiftene.

Har selv en E36 320i. I løpet av 2 år, har jeg skiftet clutch, bensinpumpe og vannpumpe. Bilen har snart gått 200000 km så man må regne med det kommer noe slikt.

Tror neppe du angrer viss du kjøper E36, men ikke kjøp den første og billigste du kommer over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er ikke verre enn andre biler. Dårlige vedlikeholdte biler må du styre unna uansett type. Finn en med komplett service, ta en tilstandsrapport/NAF-test så er du sikker. Krev gjerne det av kjøper.

Trenger ikke være negativt dersom det er en del feil på bilen, men rådfør deg med noen som har peiling om hva slags feil dette er (slitedeler/kostbart osv) og få avslag i pris. Noe må du påregne hvis du skal kjøpe en gammel bil, men du skal ikke kjøpe deg et problem heller.

Fikk en tilstandsrapport på min fra kjøper, og den påviste en del feil. Rådførte meg med en mekaniker, og han sa det var normale feil på slitedeler på en da 6 år gammel bil. Har skiftet foringer bak, spissinger foran og bremseskiver og klosser rundt bilen. Viktigste er at det har ikke vært noen nye feil siden jeg kjøpte bilen (2 år til sommeren). Så er happy :)

Et råd til slutt: styr unna selgere som ikke er imøtegående. Du skal ikke knegå vedkommende for å få kjøpt bilen hans/hennes. Folk som ikke vil samarbeide lukter lang vei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at noen sier det er mye feil på BMW er at de har hørt noen syte over at det har skjedd ting med dem noe som er helt vanlig på biler. Men fordet de forventer at BMW skal ha så ekstremt høy kvalitet så blir sytinga litt overdrevet. Folk blir litt mer skuffet når det skjer noe med en BMW enn en Ford.

Vedlikeholdet er alfa omega. Kjøp en godt velholdt E36 og du blir garantert fornøyd. Kjøper du en med 4 sylindret motor for du en bil som er veldig rimelig og lett å mekke på pluss at den bruker lite bensin.

Var og så på noen Toyota Celica i dag siden jeg har våte drømmer om den bilen men ble skuffet. Begge bilene hadde bare 100 000 km på måleren men de var helt nedslitt begge to. Min E36 328i er som en ny bil i forhold. Så også på endel BMW'er og det var endel nedslitte E36 316 og 318 som var pakkis (unnskyld utrykket) kjørt og de så ikke ut.

Bruk god tid og finn en bil som ser veldig pen innvendig og utvendig og er eid av få eiere som er voksne med god råd eller entusiaster. Prøv helst å finne en med fullt service hefte.

Hvis du ser bort i fra noen uheldige produksjonsfeil så har BMW veldig god kvalitet. Saken er at BMW'er har generelt mye høyere km stand enn en Toyota av samme årsmodell. Gode biler kjøres mye. Da begynner det å dukke opp feil. Samme hadde skjedd med Toyotaer med så mange km på telleren. Så på noen nyere brukte Audi A3 og A4 i dag og må bare innrømme at de bilene oser av kvalitet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW og toyota er jo de bilene eierne er mest fornøyd med i følge bladet Motor. Men jeg tror at toyota er litt mere problemfri i følge naf sin liste over feil og mangler. Men på kjørekomfort er jo bmw i egen klasse. Og du må huske at eiere av toyota er stort sett fornøyd med at den starter og tar dem til jobb og butikken. En BMW eier har større krav til bilen, men tross det er BMW eiere de mest loyale bileierne. En ting som jeg har lagt merke til er at japsebilene ruster mye, det gjør ikke nyere BMW biler, 88mod og nyere. Det er liten trøst at bilen går når det er rust i alle bauger og kanter spør du meg. BMW eiere er kjent for å ta vare på bilene sine og de er ofte i bra sand. Bare pass deg for noen biler som er hardt kjørt. Kjøper du en bil med ikke alt for høy km som er rustfri og som har fulgt servicer bør det gå bra. Skal du være helt sikker kan du ta den til naf og ta en kjøpstest på den. De sjekker om det ligger mye deleutskiftinger i luften. EU kontroll sier ikke mye om dette.

Og en viktig ting, BMW HAR BAKHJULSTREKK. Fremhjulstrekk er litt homo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis av meg har en 316 91mod, han har hatt den i tre år nå mener jeg det er og han har ikke hatt noe problemer med den. Det må også sies at han bruker bilen da! Tilgangs.. Men bilen bare går og går.

Har selv hatt en 318is 93mod, hadde den ikke mer enn i ett år, men hadde ikke noe problemer med den. Eneste jeg måtte skifte en ABS-føler.

Er å anbefale. (Selv om jeg aldri får sagt det nok, velg heller en 320. 6'er! Den er vel litt dyere både i innkjøp og forsikring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har poengtert er det viktig å være klar over at E36 begynner og være en gammel modell. De første kom på markedet allerede i 1990 og kvaliteten på de første årgangene var desverre ikke den beste. BMW er imidlertid generelt et kvalitetsprodukt og derfor selvfølgelig på ingen måter dårligere enn andre bilmerker. Godt vedlikehold og en god service er helt avgjørende for å holde en BMW kjørende uten for mange problemer, men jeg tror at det nettopp er på dette området BMW eiere skiller seg litt ut i forhold til f.eks Toyota eiere. En E36 (og alle de andre modellene for den saks skyld) har et image spesielt unge mennesker liker og det medfører som regel en høyere slitasje på bilen og mindre kvalifisert service/vedlikehold. Den kombinasjonen fører desverre til problemer når bilen begynner å bli gammel og har kjørt mange kilometer. Det er derfor viktig å finne en E36 der man tydelig kan se at tidligere eieres penger er blitt brukt på service/vedlikehold og ikke på stereo, styling, eksosanlegg og brede felger/dekk. :wink:

En pent brukt 318i (fom 02/93) er det fornuftige valg i relasjon til en totalkostnad og en pent brukt 323i (fom 07/94) er det beste kompromis mellom effekt og pris...."pick your choice"... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe styling og felger er greit å ha...

Men har sett mange monsterfangere og dritt på bmw`er og det er STYGT med store ord.

Sånn ødelegger man hele bilen.

Selvfølgelig...det var litt korttenkt av meg :D ...det er jo mulig å finne biler med f.eks både styling og store felger...og som samtidig er godt vedlikeholdt. Det ene utelukker ikke automatisk det andre, men det er generelt langt mellom disse bilene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E36 316i, og er kjempefornøyd med den!!! Aldri hatt noen problemer utenom småplukk, og det må alle rekne med!

Men det er nok lurt å velge bilen med omhu, sjekke den både inni, og under, og på verksted før du handler....mange BMW`er er skamkjørt, desverre!!!

Men finner du et bra eksemplar, skal jeg love deg at du blir en fornøyd bileier i flere år fremover :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...