Gå til innhold

BMW 2.5tds, 1.8tds diesel...


RCS
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe en 525, 325 eller 318tds... (Alle diesel) Har noen av dere erfaringer rundt disse motorene? Er 1.8tds dau? Er 2.5tds en sliter? Det er vel samme motor som i Omega 2.5 diesel? Tar imot tips med åpne armer :-)

RCS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 318tds touring og den går greit nok for min del. er jo ingen racer bil akkurat, men går jo greit fremover. Dro på ut et aksellerasjonsfelt når jeg lå etter en kamerat i en 318is, kjørte vel fra 50km/t til 120km/t og ble overrasket over at han nesten ikke dro i fra og han dro ordentlig på.

Diesel forbruket er også ganske lavt. Kjørte 50 mil på 30 liter og det var med litt aktiv kjøring, blant annet på de krunglete veiene inn til notodden. Så hvis du er forsiktig på gassen og kjører på vanlig motor vei så får du nok ned dieselforbruket en del til.

318tds har vel ganske lav tid fra 0-100, men det skyldes at bilen ikke har noe sørlig dreimoment før turboen kobler inn. det er vel på cirka 2000 omdreininger tror jeg.

før så hadde jeg en mercedes 190e 2liter(122hk), og så har jeg kjørt mye mercedes 250 diesel og Bmwen går mye bedre enn de når man drar på.

trimchip.com selger en chip til denne bilen som gir 90nm og 30 hk mere, så da burde bilen sparke godt i fra. Med chip så bli dreimomentet på 280nm eller noe sånn og det er en god del mere enn en 325 e36.

325tds med chip gir jo 178hk så den burde jo flytte seg veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 325 tds et par år, og jeg var virkelig fornøyd med bilen.

Hadde ikke så mye som en eneste feil på motor'n hvertfall. Kjørte sikkert på den 60 000 km.

Gikk bra gjorde den også, selv om den var orginal med sine 143 hk.

Bytta bakerste del av eksosanlegget for å få mer godlyd :)

Tror ikke du angrer på å satse på 325 tds. Men ser at noen ligger noe høyt i pris, hvertfall i forhold til 325 bensin.

Mulig Kjell Rune her har en til salgs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har hatt

2stk 325tds (en m/automat og en uten)

1stk 320d (steptronic)

1 stk 530d

Har også kjørt noe e36 318tds

Alle bilene ble chippet dvs at

e36 gikk fra 143hk/260nm til 178hk/345nm

e46 gikk fra 136hk/280nm til 166hk/350nm

e39 gikk fra 184hk/390nm til 217hk/480nm

Når det gjelder drivstoff økonomi synes jeg alle kommer bra ut, forbruk på langkjøring har jeg holdt mellom 0,6 og 0,7 på alle bilene. Har ikke noe forhold til forbruket på 318tds men tror nok at du kommer rimeligst ut med den med tanke på forbruk både by og langkjøring, hvis det er det som er kriteriet. Innkjøpskostnaden er vel uten tvil også lavest, ettersom det er en del av dem i markedet. 325tds er det mindre av og ergo blir prisene noe stivere. Også e34 525tds er det en del av men synes selv at disse ligger kunstig høyt iforhold til feks E39 525tds. Ihvertfall sist jeg så etter.

Når det kjøreglede/være fornøyd med bilen har jeg helt klare meninger.

Har prøvd å gå vitenskapleig tilverks med å regne ut en trivselsfaktor basert på vekt/hk og dreiemoment som er ekvialent med mine egne subjektive følelser men skal ikke gå inn på dette her :D

For å koke det ned til noe konkret.

Jeg hadde gått for en 325tds med manuelle gir. :!:

Dette er en kjempe bil

Min første bil var en E30 325. Følelsen av å kjøre den vil alltid være det jeg sammeligner med. En 325tds (chippet) ga meg den følelsen sammtidig som du kan kjøre økonomisk om du ønsker det. Henger og campingvogn er ikke noe problem om du vill. Hadde ingen problemer med mine biler.

Er forresten helfrelst på BMW diesel. (om det ikke skulle komme klart frem)

Mags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525tds, 325tds og 318tds er jo tre temmelig forskjellige biler...ikke minst i forhold til motortypen...rekkesekser vs. rekkefirer er jo en ganske vesentlig forskjel. M51D25 motoren har 143 HK ved 4600 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm. 318tds med M41D17 motor har 90 HK ved 4400 rpm og 190 Nm ved 2000 rpm. For å sette disse tallene i et perspektiv...min E46 318d Touring med en M47D20 motor (ikke common-rail) har 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm. Den klarer 0-100 Km på ca. 11 sekunder og har en topphastighet på 201 Km/t...helt ok egentlig på skandinaviske veier. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...