Gå til innhold

Automatkasse problemer


nokiaas
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 92 model 525iA (ikke VANOS)

Jeg har byttet olje og oljesil på hver inspeksjon 2 siden jeg overtok bilen.

Jeg har kjørt ca 100.000km siden jeg fikk bilen og automatkassen har fungert som en drømm hele tiden.'

Jeg har brukt samme verksted for servicer hele tiden.

Ville prøve det offisielle BMW verkstedet på min siste inspeksjon 2, i april 2004.

Etter det så merket jeg at jeg noenganger fikk ett "smell" ved kick down til 2. gir. Dette kom av og til og så oftere og oftere.

I september 2004 så kom "smellet" på nytt ved en forbikjøring, og jeg fikk en "bing" fra dashen, så sto det "TRANS PROGRAM" i displayet.

Etter at bilen hadde stått stille en stund så hadde computeren resat feilen og bilen girte som normalt igjen, men dette skjedde så ofte etter dette at det ikke var mulig og kjøre normalt.

Jeg oppdaget så at BMW verkstedet ikke hadde byttet oljesil, men bare automatoljen.

Jeg gikk til mitt gamle verksted og ba de bytte olje og oljesil på nytt.

Etter dette så har problemet gradevis blitt mindre, jeg har nå ikke hatt "TRANS PROGRAM" på flere uker, men den er ikke helt fin.

Ved giring fra 2. til 3. gir så er den litt treg og noen ganger så "skvetter" den i 3. gir.

Jeg vil nå bytte olje og oljesil igjen, og også 2 sensorer, den ene er en turtallssensor og den andre er jeg ikke sikker på.

Men er det flere sensorer som bør byttes når jeg alikevel skal gjøre dette?

Er det noen som har erfaring med tilsvarende feil.

Begge verkstedene mente umiddelbart at det var feil med klutch og bremser i automatkassa, og at den bare var og bytte.

Men jeg er litt i tvil om det siden den faktisk har blitt bedre og bedre, kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bytte olje en gang til for og få ut eventuelle urenheter som kan ha oppstått siden de byttet olje uten og bytte oljesil.

Glemte og og nevne en viktig detalj, det var en del skit i oljen + missfarging. Vil og nå sjekke om den er missfarget igjen eller ikke.

Har prøvd og få tak i brukt automat kasse i flere måneder nå, og det er ikke lett og finne en 5HP18 kasse.

Noen som kan forklare hva det 6. giret er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk etter kasse i Danmark og Sverige. Det var fullt mulig å få tak 5HP18 til E36 for 8-12k der tidligere (kjøpte selv en fra Danmark for 2-3 år siden).

Er det slik at bilen hiver opp turtallet, girer ned og slipper ut når du tråkker flat pedal? Og kanskje er litt brutal til vanlig også? Hadde det problemet på min. Bytta hjernen til kassen.. det hjalp mye (kom på 8k+).

Det 6. giret er ikke noe 6. gir. Det er fortsatt 5. gir, bare at den slutter å slure (går i lockup).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er ikke helt sikker på hva du mener, men...

Noen ganger når jeg gir nok gass til at den vil gire ned til 2. gir så ruser den litt før den smeller i gir.

Dette har den nå ikke gjort på lenge, den blir bedre og bedre.

Så derfor misstenker jeg skit i oljen og mulig deffekte sensorer i girkassa.

Jeg har også blitt fortalt at ved og bytte fra en oljetype til en annen så kan avleiringer osv. løsne, og det høres ikke bra ut hvis det stemmer.

Men jeg vet ikke hvor mange sensorer det er i girkassen, har blitt fortalt at det er 2.

Når jeg ligger i 90km så går turtallet ned ca. 250rpm når giret går ut av sluring, så det føles som en giring til 6., hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk etter kasse i Danmark og Sverige. Det var fullt mulig å få tak 5HP18 til E36 for 8-12k der tidligere (kjøpte selv en fra Danmark for 2-3 år siden).

Er det slik at bilen hiver opp turtallet, girer ned og slipper ut når du tråkker flat pedal? Og kanskje er litt brutal til vanlig også? Hadde det problemet på min. Bytta hjernen til kassen.. det hjalp mye (kom på 8k+).

Det 6. giret er ikke noe 6. gir. Det er fortsatt 5. gir, bare at den slutter å slure (går i lockup).

hmmm. ny bilen min har 6 trins automat mener jeg. d var også d som va beskrevet i salgs annonsen. :) den girer etter drive giret da mener jeg. d står 2 3 4 d n r p på girspaken og da mente bmw d var 6 trins kasse. ikke vet jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chassis number EN40446

Vehicle code CC41

Series E36

Model 325tds

Body type saloon

Catalog model ECE

Production date 1994 / 05

Engine M51

Transmission Automatic

Steering Left

Catalyzer YES

Additional Information for Vehicle code CC41

Production FROM : 1993/06/01 TO : 1995/08/31

Engine M51

Engine Oil 6.50 Liter

Transmission Automatic

Transmission Model A5S 310Z

Transmission Oil 3.00 Liter

Rear Axle Oil 1.70 Liter

Coolant(w/o Air Conditioner) 8.80 Liter

Coolant(with Air Conditioner) 8.80 Liter

Brake fluid 1.00 Liter

Remarks :

her står d 5 på kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger når jeg gir nok gass til at den vil gire ned til 2. gir så ruser den litt før den smeller i gir.

Det jeg mente ja.. Hadde det problemet på begge girkassene mine. Forsvant først da jeg byttet hjernen.

Kan desverre ikke hjelpe deg på det med antall sensorer. Har ikke noe inngående teknisk kunnskap om kassene. Og det kan nok variere fra modell til modell også. Kanskje du klarer å finne utav det i ETK? (se "Online ETK" under "Diverse BMW" oppe til høyre).

Når jeg ligger i 90km så går turtallet ned ca. 250rpm når giret går ut av sluring, så det føles som en giring til 6., hehe

Stemmer. :) Lurte en stund på det der selv også. Det er når den går i lockup i 5. gir.

hmmm. ny bilen min har 6 trins automat mener jeg. d var også d som va beskrevet i salgs annonsen. :) den girer etter drive giret da mener jeg. d står 2 3 4 d n r p på girspaken og da mente bmw d var 6 trins kasse. ikke vet jeg. :)

Det er nok desverre "bare" en 5. trinns. Du får kjølhale selger litt..

Tror forøvrig ikke det fantes 6-trinns automat i serieproduserte biler så tidlig som i '94. De første kom senere, og jeg tror de da hadde fire OL-ringer i grillen... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik merker du at det er lockup'en som er inne: Kjør så fort at du har fått inn lockup'en inn, når du gir litt gass stiger turtallet jevnt med fartsøkningen på samme måte som på manuell gir. (Gir du for mye gass vil den gå ut av lockup). Slipper du gassen synker ikke turtallet mer enn farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi

her legger du inn siste bokstaver og tall i cassisnr.

Hei.

Jeg ble litt forvirret av resultatet mitt, jeg fikk opp:

Transmission Model A4S 310R + at jeg fikk også opp

Transmission Model A5S 310Z, det som er rart er at begge BMW verkstedene jeg har vært hos sier at jeg har en 5HP18 kasse?

I følge VIN kodene så skulle jeg ha hatt en A5S 310Z for det er ikke noe tvil om at jeg har 5 gir, det er lett og telle.

Noen som vet hva dette betyr, kan man stole på den VIN decoderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...