Gå til innhold

har kjørt motoren varm trenger hjelp!!


WAR_lock
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. off nå har bmw min skjært seg ! :(

På fredags ettermiddag var eg inne på vår lokale narvesen og såg etter en film som tok ca 10 min!

Dum som eg var lot eg bilen min stå på tomgang! og den dagen hadde eg godt tom for Kuhlwasser på bilen min

eg kom ut fra narvesen og der var det litt røyk fra panseret mitt ! eg sprang inn i bilen for og slå den av og da såg eg at termostaten stod helt på rødt !

eg lot bilen kjøle seg ned før eg begynte kjøre igjen. ! men det gikk ikke bra. eg kjørte kansje 200m så lyste det rødt på tremostaten igjen ! så eg ringte en kompis og spurte om han kunne komme ned med noe kjøleveske til meg. og lot bilen kjøle seg ned igjen, fylte på kjøleveske

og startet bilen igjen da gikk den fint trudde eg . men eg kjørt kansje 1km så var den på rødt igjen ! så kjørte eg bilen heim fortast mulig og parkerte bilen.

Dagen etterpå såg eg at det låg en liten klatt med olje under bilen. eg prøvde bilen og da virket den fin men neida, når eg hadde kjørt den litt merket eg at varmen på luftanlegget ikke fungerte. + at etter eg hadde kjørt litt så begynte turtallet og tulle seg litt. på tomgang ligger bilen på litt under 1 tallet og etter at eg hadde kjørt litt så ligger den på 2000 på turtallet ! + vifta på motoren lager mye lyd! ifølge boka mi så skal eg skifte den snart

eg er ikke en mekaniker så eg står helt blank ! men eg kan høre at det er noe gale med bilen min :cry:

Eg har en BMW 325IX E30 86modell

help me :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan nok høre det at det er noe gale med bilen!!

Men etter at du har kjørt tom for kjøleveske må du lufte systemet for få ut luft slik at vannet sirkulerer!

og det med at det leker olje fra bilen trenger ikkje nødvendigvis ha med dette og gjøre

det er en reell fare for at toppen er skeiv,\den har vridd seg, men dette er ikkje sikkert,

det kan vere mangen ting som har skjedd, du får bare prøve og lufte kjølesystemet og se om det fungerer da!

p.s skift overskrift på temaet til har kjørt motoren varm trenger hjelp!!

hjelp sier ingenting om problemet og det er irriterende med slike overskrifter, les rettningslinjer og brukertips for bruk av forumet.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei uheldige skjel! Har selv eid en bmw e30 320 i som gikk varm..

Fikk samme symtomer som det du beskriver.

Jeg måtte bytte termostat + van pumpe .. Lufte systemet er evig vanskelig på den bilen der. Gjøres det ikke rett , får du dårlig varme anlegg inni bilen .

På min nye 320i mbw e36 , var det en føler til termostaten som var ødelagt. Den gikk også opp mot rødt (jeg stoppet bilen så det kom aldri så langt) Verkstedet byttet da alt, istede for sikkeligl feil diagnosering.Så jeg ente opp med ny van pumpe, termostat, radiator og alle slanger rundt baut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du lot bilen stå i et par timer før du helte på ny kjølevæske da. Eventuelt at kjølevæska var VARM!

Å helle kald væske på en varm motor er å be om sprekker og vridninger. Dessuten får du jo ikke på nok kjølevæske av det der, det må luftes og tar tid for å få inn nok. Du skal sikkert ha på 10-11 liter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guds straff for at du lar bilen stå på tomgang og forurenser unødvendig! :P

Som Gunnar sier så må man IKKE fylle på kald kjølevæske på en varm motor. Da er det ikke rart at du får oljelekasje etterpå.

Kjøp en Haynes bok. Det står det godt beskrevet hvordan du skal få ut all lufta mens du heller på ny kjølevæske. Og ikke fyll på hvis det ikke er tett. Glykol skal ikke ut i naturen. :twisted: Bruk rent vann først for å sjekke om det er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det bare meg som stopper å fyller på ny kjølevæske når det begynner å lyse? Du er jo ganske dum hvis du fortsetter å kjøre uten, ta vare på bmwen din din idiot..

Veldig veldig veldig unødvendig innlegg. slikt trenger vi ikkje på dette forumet, høres ut som du hører heime på trim4eldre!!

Håper du ber om undskyldning!

husk det at det er folk med redusert teknisk innsikt, men som kanskje har meir innsikt på andre ommråder, det er folk som ikkje forstår konsekvensene av og kjøre motoren varm, og alle kan uansett vere uheldig! ! :twisted::twisted:

hadde eg vert deg gunnar ville eg slettet det inlegget, og mitt etterpå!

GRRR :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slikt må jo bare nevnes..dette burde være obligatorisk å vite slikt når man har bil lappen...men greit nok.

Kjølevannet er vel den tingen på check controlen som er viktigst..men men, gjort er gjort, tipper ikke han gjør det igjen hehe.

Har man lite teknisk innsikt, bør man skaffe seg if sin bil forsikring. De har vist begynt med en forsikring som går på motor og girkasse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei War_Lock, skal du lufte anlegget på bilen din gjør du slik: Sett bilen med fronten vendt oppover, ikke start bilen, åpne skruen på radiatoren (en plastikk skrue) og åpne skruen på termostathuset (på toppen). Fyll på vann til det nesten renner over på ekspansjonstanken. Vent litt og la vannet synke, så fyller du på mer vann.. Går det for tregt, er det bare å klemme litt på slangene. Gjør dette til det bare kommer vann ut av skruene og steng de. Da skal du ihvertfall ikke ha noe luft i anlegget og bilen skal ikke gå opp på det røde.

Jeg gjorde dette senest i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...