Gå til innhold

Howto: Bytte termostat (og kjølevæske) på E34 520i/525i M20


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hva: Bytte termostat (og kjølevæske) på E34 M20 (520i/525i) - og kanskje også andre modeller med M20-motor, som E30.

Hvorfor: Oppnår aldri driftstemp (for kald termostat, typisk etter bruktimport fra varmere strøk), overoppheter/koker (kjenn på slangene inn og ut av termostathuset, åpner ikke termostaten riktig er utgående slange "kald"), ingen varme i varmeapparat (kan også være luft i systemet eller gåent varmeapparatregister).

Vanskelighetsgrad: Ganske enkelt.

Trenger:

- Kar/bøtte til uttapping av kjølevæske

- Skralle med forlenger og 8 og 13mm pipe (eller tilsvarende utstyr)

- 80C termostat og termostatpakning. Begge deler fås hos GS/OS bildeler, BMW-forhandlere, m.fl. til 150ish, eller Biltema til 100ish.

- Kjølevæske/vann (10.5 liter på min, men det vil ligge igjen gammel væske i varmeapparatregisteret mm.)

- En mynt (evt. et skikkelig mandig skrujern)

Tid: Avtapping og termostatbytte går kjapt (halvtime-time?). Påfylling/lufting varierer...

Prosedyre:

Først bør/må kjølevannet tappes av, ellers får du et fint griseri nedover blokka/dynamoen/servoen, mm. Det gjøres ved å sette et kar under radiatoren og skru opp avtappingsskruen (må kanskje jekke bilen opp i front). Deretter gjøres det samme under avtappingsskruen på blokka (har desverre ikke bilder av dette).

Deretter er det bare å finne termostathuset mellom radiator og motor:

IMAG0034.jpg

Så er det bare å finne frem skralla med 14mm pipe og skru ut skruene (den oppe til høyre sitter bak slangene):

IMAG0035.jpg

Når skruene er ute er det bare å åpne huset, notere seg hvordan termostaten sitter i og plukke den ut:

IMAG0036.jpg

Etterpå skal det da se slik ut (gjerne litt renere - har hatt på slik brun gørre av en radiatortetning, så det ser litt shabby ut):

IMAG0037.jpg

Finn så frem den nye termostaten, og legg på den nye pakningen slik det satt på den gamle (rundt kanten):

IMAG0039.jpg

Så er det bare å putte den inn i termostathuset (pil eller hull opp, alt etter type):

IMAG0040.jpg

Klemm så på den løse delen av termostathuset og skru igjen de tre skruene.

Nå er det klart for å fylle på ny kjølevæske.

Først og fremst kan man selvfølgelig fylle opp ekspansjonstanken til max (og vel så det er), men for å slippe å kjøre gjennom 10.5 liter væske via den lille ekspansjonstanken kan man begynne å tenke kreativt. F.eks kan man ta av en (eller flere) av slangene på termostathuset:

IMAG0044.jpg

Her kan man bruke en flaske/trakt og helle inn i slangen med pil på slik at man får fyllt opp radiatoren. Man kan i tillegg fylle rett i blokka ved å helle ned i hullet som er ringet rundt. Dette er det verdt å gjøre, for man tjener en god del tid på det i forhold til lufting/etterfylling som er et stress!

Husk å skru opp lufteskruene når du fyller på, slik at luften kommer seg ut (det er på radiatorlufteskrua at mynten kommer til nytte! - evt. et veldig stort skrujern, de små ødelegger bare plasten):

IMAG0043.jpg

IMAG0042.jpg

(den siste skal ikke skrus helt ut, kun litt opp - 8mm bolthode)

Andre triks kan være å fylle ekspansjonstanken helt opp, skru igjen eller holde over luftehullet i radiatoren, og blåse i fyllehullet til ekspansjonstanken helt til kjølevannet kommer ut gjennom luftehullet på termostathuset - skru igjen lufteskruen.

Når du ikke tror du får på mer på vanlig vis kan du sette bilen i en oppoverbakke, la den bli varm og begynne å lufte med lufteskruene. La de være åpne til det kommer kun kjølevann ut. Sett varmeapparatet i bilen på fullt. Pass på å etterfylle i ekspansjonstanken.

Det kan også være effektivt å klemme på slangene for å få ut luft (med lufteskruene åpne).

Kjøler bilen allerede tilstrekkelig og varmer bra innvendig kan du egentlig bare bruke bilen (følg med på tempen), la den så kjøle seg etter bruk og sjekk nivået i ekspansjonstanken neste gang du skal bruke den (når den er kald). Etterfyll om nødvendig - den vil nok trekke til seg litt når den er varm.

Det ble mye om og men her, men det er fordi det er mye om og men med luftingen!

Ønsker du forøvrig å rense systemet litt kan du etter avtapping kjøre en vannslange ned i ekspansjonstanken (sett varmeapparatet på fullt/åpent) og la det renne til det meste av driten er ute av dreneringshullene under.

Velvel, da håper jeg noen får nytte av dette her, og så håper jeg at flere følger opp og lager howtos når dere gjør noe med bilene deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noe som har gjort dette på en E36? Får ikke opp temepraturen på min importerte 318 IS.

Hvor sitter termostaten? Kan jeg bruke biltema termostat som er beregnet på 318 I, selv om jeg har IS??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Howto, Gunnar..sikkert mange som får bruk for dette..

Får håpe noen får det, ihvertfall. ;) Hadde kameraet der, og fant ut jeg like godt kunne knipse litt når jeg først var i gang. Når man bare har bildene er det ikke noe pes å skrive litt i etterkant. Oppfordrer alle til å gjøre det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 4 weeks later...

Har problemer med min M20B25 maskin. Den sluker vann! Kan dette ha noe med at jeg aldri har luftet ut av radiatoren å gjøre?

Fyller på vann, men etter en stund blir bilen sånn at den kan ikke svive på tomgang mer enn 20sek-1minutt så blir den glovarm.

Hvis det ikke er noe med lufting, vet noen hva som kan være feil ellers?

Når bilen begynner å stige over normal temperatur, trenger jeg bare speede litt, så kryper den sakte nedover igjen. (Kan være en nyttig tilleggsopplysning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis gåen viskosekobling.. altså clutchen til vifta. Bytt den, fyll på vann og luft riktig, så blir det nok bra. :)

Viskosen koster ca. 1000-1500,- ny, og du trenger en litt smal 32mm nøkkel for å bytte den. Det er altså selve propellen foran på motoren du skrur av og bytter "innmaten" i. Den er forøvrig links-gjenget (motsatt av vanlig), så slipper du å skru deg i hjel..

Det KAN såklart være andre ting, men jeg ville startet der. Hvis du heller vil bort fra den mekaniske løsningen kan du gjøre som meg og bygge om til elektrisk vifte. Det fungerer helt utmerket på min, men er litt mer jobb. Her er howto for å gjøre det: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Tror viskosekoblingen er OK, da den holder temperaturen helt fint så lenge det er vann på den. Når det blir lite vann, begynner tempen å stige på tomgang... Må vel fylle en gang hver 1-2 uker...

Hadde problemer med viskosekoblingen på begge mine forrige BMWer, så har nøkkel liggende, knabbet på skolen... Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er toppakningen. Hvordan får jeg sjekket denne?.. Koster vel flesk å få byttet den?!... Hmm... Må nok bruke feriepengene på ny motor til sommeren... :-(

Se om det er grautete under oljepåfyllingslokket. Eller skift olje. Du ser det om den ikke er frisk :wink: Bytte toppakning er ikke så vankelig. Har du skrudd litt, gjør du det lett selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...