Gå til innhold

Blir bilen treig?


BMW_JP
 Share

Anbefalte innlegg

Med å bytte fra 205/60-15 til 225/40-18 ? Noen som har byttet til samme dekkdimensjon og som har noe å si på det? Merket du forskjell på aksjellerasjon?

Vil vel også miste en del komfort? Aner ikke hva jeg skal gjøre. Har lyst på komfort, men også ha fete felger. Vil heller ikke at bilen skal bli tregere, så et alternativ er 205/55-16....

Har en 320 98 modell E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bilen din blir ikke treg, høydeforskjellen er bare 1 cm, det vil si at bilen vil gå 1.6% fortere ved ett gitt turtall. Det vil si at det er uten betydning for aks,. Nå er det jo gjort et stort nummer av rullemotstand, luftmotstand og så videre på brede dekk her på forumet, men tror nok at forskjellen er så minimal ved samme dekkbredde at det skal du ikke bry deg om. Tror nok at komforten blir noe dårlig ja, men det betyr kanskje ikke så mye, om det gjør det kan du jo kjøpe 17 tommere :lol::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretok nettopp samme operasjon; fra 15" vinterhjul til 18" sommerhjul. Du vil selvfølgelig merke forskjell, men da hovedsakelig i komfort. Bilen blir litt tyngre på rattet og rullemotstanden blir litt større, men tap av ytelese er likevel marginalt.

Jeg tror nok at 'hvor fort bilen går' er mer avhengig av hvor dårlig tid du har på å komme frem til dit du skal :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å bytte fra 205/60-15 til 225/40-18 ? Noen som har byttet til samme dekkdimensjon og som har noe å si på det? Merket du forskjell på aksjellerasjon?

Nå byttet jeg fra 195/65/15 -> 215/45/17 og nei, det er ingen merkbar endring i aks. Komforten ble heller ikke så mye dårligere.

Hvis bilen ikke er senket hadde jeg ikke valgt 18".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen ikke er senket hadde jeg ikke valgt 18".

Hvorfor?

Det ser teit ut. Man blir mer obs på mellomrommet mellom hjulbue og dekk med store felger og lav profil enn omvendt.

Helt enig. Det vil se ut som bilen er hevet. Ser helt epa ut.

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er det noen her som har testett bilen før og etter dekk skift skikkelig ?! jeg fikk min i 215 på en sperra vei, men etter dekk skift (skjev spissing ) fikk jeg bare 180 på samme sted..

Hele bilen fløtes ut som en 318 !! Stinka big.. satt tilbake orginal dekk og voila,., bilen gikk like bra :D

Nå venter jeg bare på løn, så blir det forstillings kontroll og justering av camber , tenker jeg ikke merker så mye da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er det noen her som har testett bilen før og etter dekk skift skikkelig ?! jeg fikk min i 215 på en sperra vei, men etter dekk skift (skjev spissing ) fikk jeg bare 180 på samme sted..

Jeg driver ikke og tester bilen min på den måten der, men det der hørtes helt sært ut.

Kjørte du forresten i 215 på vinterdekk? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...