Gå til innhold

åssen motor har jeg? har et par spørsmål


Bmwray
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm.. jøss.. i så fall betyr det at kun "'94-mod+" fra BMWs ståsted har VANOS. Synes det virker rart!

nei, skal være riktig det. vanos ble introdusert først på M3, og så på vanlige 3-serien året etter. mener det var sammens med lansering av e36 cab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener jeg har vanos siden den har den klumben helt forran i toppen ved olje filteret... brodern sin er jo en 1994 og den er helt lik og se på

begge fyller olje helt bak på motoren...

lurer på en ting til.. på hver sin side i motor rommet så sitter det en oransje sak som er liten og firikantet hehe... det er det ikke på brodern sin 94.. noen som vet hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VANOS - dobbel (variable ventiltider)

Med dobbel VANOS blir dreiemomentkarakteristikken tydelig forbedret. Etter først å ha blitt benyttet i M3-modellene finnes dobbel VANOS nå i alle sekssylindrede rekkemotorer på BMW. Ventiltidene samt både innsugnings- og utblåsningskamakslene tilpasses trinnløst etter motorens driftsbetingelser, avhengig av gasspedalens stilling og motorens turtall. Ved lave turtall er dreiemomentet høyt, ved høyere turtall er effekten stor. Tomgangsegenskapene bedres fordi mengden av uforbrente restgasser reduseres. Spesielle motorstyringsdiagram for varmkjøringsfasen øker katalysatorens virkning. Det gode dreiemomentforløpet bedres ytterligere ved hjelp av den elektro-mekaniske gasspjeldstyringen. Den sørger for en jevnere tomgang, en mykere motorkarakteristikk ved stop-and-go-kjøring og lavere drivstofforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VANOS - dobbel (variable ventiltider)

Med dobbel VANOS blir dreiemomentkarakteristikken tydelig forbedret. Etter først å ha blitt benyttet i M3-modellene finnes dobbel VANOS nå i alle sekssylindrede rekkemotorer på BMW. Ventiltidene samt både innsugnings- og utblåsningskamakslene tilpasses trinnløst etter motorens driftsbetingelser, avhengig av gasspedalens stilling og motorens turtall. Ved lave turtall er dreiemomentet høyt, ved høyere turtall er effekten stor. Tomgangsegenskapene bedres fordi mengden av uforbrente restgasser reduseres. Spesielle motorstyringsdiagram for varmkjøringsfasen øker katalysatorens virkning. Det gode dreiemomentforløpet bedres ytterligere ved hjelp av den elektro-mekaniske gasspjeldstyringen. Den sørger for en jevnere tomgang, en mykere motorkarakteristikk ved stop-and-go-kjøring og lavere drivstofforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er galt når jeg har på ac og slipper gassen i fart så går den opp og ned på turtall? mellom 700 og 1500 ca.. ganske iriterende når jeg har på ac

kan det være dårlig batteri eller noe?

når bilen er førstegangs registrert skal jeg sjekke i morgen

husker den var registrert i slutten av 92

jeg har den klumpen som stikker ut helt forran i toppen rett ved oljefilteret... tittet på finn.no og der er det 91 og noen 92 mod uten den klumpen forran der hehe...

er det veldig stor fordel med vanos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...