Gå til innhold

M3 3,0 Motoreffekt


Iver
 Share

Anbefalte innlegg

Så på Supersprint sin hjemmeside at de hadde dyno kjørt 3,0litern til over 295hk originalt. Kan det stemme?

Rart hvis en så seriøs aktør i markedet som SUPERSPRINT lyver om noe sånt. Varierer sikert noe fra motor til motor, men synes det var stor forskjell fra de oppgitte tallene fra BMW på 286...

Noen som vet om det er spesielle avgiftsnivå når effekten kommer opp i over 280? Mye japansk som er opgitt til f.eks 280hk (Skyline eksempelvis) for å få litt billigere avgifter.

Kom meg for øret at denne motortypen er levert med enkel Vanos, dobbel Vanos og ingen Vanos. Trodde det kun var 3,2 som var levert med dobbel??

Iver

Regner med man må ut med kammene for å se hvilken Vanos man har eventuelt se papirer på motor/chassinummer på bilen og ringe BMW forhandler????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har også hørt at 3,0 avogtil yter litt mer enn oppgitt. ellers så har jo 3,0 motoren i m3 gt 295 hk. mulig det er en slik de har testet?

3,0 har enkel vanos, og 3,2 har dobbel vanos. du ser det ved å åpne pannseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde og at min hadde enkel. Men snakket med han som skal levere kammer til min, han sa at det fantes forskjellige oppsett på min motor. På hjemmesiden til BMW Car club så står det at den motoren har enkel, men blir noe usikker. Har bestemt meg for å skru ut kammene og sende de, da får man iallefall rett kammer.

Tror ikke de testet GT motoren, står iallefall ikke noe om det i teksten. Jaja uansett gøy med litt ekstra effekt, så hvis det stemmer at den gir mer så er jo det bare bra.

Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er spesielle avgiftsnivå når effekten kommer opp i over 280? Mye japansk som er opgitt til f.eks 280hk (Skyline eksempelvis) for å få litt billigere avgifter.

Grunnen til at mange japanske biler har 280hk er noen lover og regler der nede. Det har ikke noe med avgiftene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basisversjonen M3 coupe.

Motor: S50 B30 M-Power, seks-sylindret rekkemotor med blokk i støpejern, og aluminium DOHC 24-ventilers topp, VANOS. Volum 2 990 ccm, boring og slaglengde 86,0x85,8 mm, kompresjon 10,8:1. Bosch Motronic 3.3 innsprøytningssystem. 286 HK ved 7 000 rpm, 320 Nm ved 3 600 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er spesielle avgiftsnivå når effekten kommer opp i over 280? Mye japansk som er opgitt til f.eks 280hk (Skyline eksempelvis) for å få litt billigere avgifter.

Grunnen til at mange japanske biler har 280hk er noen lover og regler der nede. Det har ikke noe med avgiftene å gjøre.

Mener jeg har lest noe annet. At Japanere har en eksplosiv avgiftsøkning på 210Kw(blir vel ca 285.6hk). Og derfor for å ha muligheten for å kunne selge sportsbiler i japan, som skyline, Rx7, 3000GT osv, så må hestekreftene være under disse 210Kw'ene. Hvis ikke så er d jo ingen som vil kjøpe bilen ettersom prisen blir langt høyere hvis man feks drar ut 300hk av samme motoren.

Akkurat Skyline V-specII R34 skal vel ha 276hk ved 6200rpm som er ved rødmerkningen på en standart R34, men hvis du trykker motoren til nærmere 7200rpm(som sikkert ikke er helt bra for en orginal motor), så får man vipps 303hk.

Mener nå ihvertfall det var det jeg leste i et britisk japsebilblad hos en kompis som er japsebilfanatiker. Kan være det jeg mener sto i bladet er feil, så tar forbehold :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener nå ihvertfall det var det jeg leste i et britisk japsebilblad hos en kompis som er japsebilfanatiker. Kan være det jeg mener sto i bladet er feil, så tar forbehold :D

Jeg ble litt usikker jeg nå, for dette er bare noe jeg har hørt for lenge siden. En solid avgiftsøkning etter 280hk vil nok effektivt sette en stopper for biler med større motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett litt på autofil kansje? "eksplosiv avgiftsgrense"....sitat fra innslaget om skylinen det :wink:

Hehe, ja, stemmer d. Men sto d samme i bladet(bare på engelske seff)...hmm, kansje larsen har lest det også? :P Skal prøve å få fatt i det og få d avklart en gang for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg har fått med meg, så har dere alle feil, men Frode er nærmest.. ;)

Det jeg har lest er at det ikke er avgifter, og at det ikke er lover, men en "gentlemens agreement" bilprodusentene mellom, tilsvarende 250km/t-grensen i Tyskland som alle bortsett fra Porsche er med på.

I Japan har alle vært med fra det ble innført for 15 år siden, og bilene har derfor vært begrenset til maks 276hk (tror jeg) der nede, mens eksportmodellene ofte har hatt mer. Leste for noen måneder siden at denne grensen av forskjellige grunner nå var opphørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det som sagt for noen måneder siden. Kan godt tenkes det bare ble bestemt at den _skal_ opphøre, og at datoen er satt en gang i fremtiden. Regelendringer i bilbransjen pleier å gå over tid for å gjøre ting mest mulig rettferdig. Stakkarene med begrensede biler hadde nok plutselig fått dårligere betalt for bilene sine om det hadde blitt innført på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...