Gå til innhold

Godkjenning av bil med turbo!


Jarle Skoftedalen
 Share

Anbefalte innlegg

Har lurt på dette endel, den gamle bilen var aldri godkjent med turbo, men har planer om å få alt jeg gjør med den nye i vognkortet, så lurte derfor på det med godkjenning av turbo, har fått tak i typegodkjenningspapirene for ombygging av 323i til Schnitzer S3T og der er jo gjort de samme endringene som jeg gjør med min, turbo, ic, tank baki m.m.

Men bilen er en 83 modell 323i som er bruktimportert i 87. hva vil skje med forsikring m.m? er det vanskelig å få godkjent det? noen som har noe erfaring med biltilsynet? hehe..

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kompisen min som har byggd turbo i sin har nå fått d godkjennt hos biltilsynet. Så d lureste du gjør tror jeg er og ringe til biltilsynet mens du bygger for å høra hva som må til. D gjor han, og di var meget greie med han. Bedre d enn og bli stoppt i kontroll og så prøve få d godkjennt.

Og så lenge bilen er impotert før 1996 har d ingenting å si.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kompisen min som har byggd turbo i sin har nå fått d godkjennt hos biltilsynet. Så d lureste du gjør tror jeg er og ringe til biltilsynet mens du bygger for å høra hva som må til. D gjor han, og di var meget greie med han. Bedre d enn og bli stoppt i kontroll og så prøve få d godkjennt.

Og så lenge bilen er impotert før 1996 har d ingenting å si.

Lykke til :wink:

Dette har jeg blitt anbefalt også. Ha en dialog med Biltilsynet under hele ombyggingen. Helst med en bestemt kar på tilsynet, slik at han vet stååa.

Veldig lurt tror jeg :)

Csiturbo: 15 % regelen ? Det skjønte jeg ikke, forklar please :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kompisen min som har byggd turbo i sin har nå fått d godkjennt hos biltilsynet. Så d lureste du gjør tror jeg er og ringe til biltilsynet mens du bygger for å høra hva som må til. D gjor han, og di var meget greie med han. Bedre d enn og bli stoppt i kontroll og så prøve få d godkjennt.

Og så lenge bilen er impotert før 1996 har d ingenting å si.

Lykke til :wink:

Dette har jeg blitt anbefalt også. Ha en dialog med Biltilsynet under hele ombyggingen. Helst med en bestemt kar på tilsynet, slik at han vet stååa.

Veldig lurt tror jeg :)

Csiturbo: 15 % regelen ? Det skjønte jeg ikke, forklar please :)

Du kan gjøre hva du vil med den orginale motoren, turbo, kompressor, N/A tuning så lenge du holder deg under den grensen. 15% av orginal effekt kan du øke med uten noe slags papir på bremser, understell etc etc.. Altså, på en 323 med 150hk orginalt kan du øke med 22.5 hk. Da har du 172.2hk. Med turbo f.eks kan du kjøre på minimalt med trykk så er den godkjent... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en 2,1 rekkefirer (egentlig 316 blokk, med innmat fra 02-turbo) som jeg skal bruke og den er originalt 105hk i eller no i den duren, bruker blokka fra 316 som den gamle bilen var, men den nye bilen er jo 323i, så da kan jeg gå ut ifra 15% økning fra det som er originalt for 323i eller det som er originalt for motoren jeg bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre hva du vil med den orginale motoren, turbo, kompressor, N/A tuning så lenge du holder deg under den grensen. 15% av orginal effekt kan du øke med uten noe slags papir på bremser, understell etc etc.. Altså, på en 323 med 150hk orginalt kan du øke med 22.5 hk. Da har du 172.2hk. Med turbo f.eks kan du kjøre på minimalt med trykk så er den godkjent... :P

stemmer sikkert på mange biler, men 323 har like bremser som 325, og de er da godkjent til 220 hk. om du bare får papirer på dette så er det bare til trimme i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre hva du vil med den orginale motoren, turbo, kompressor, N/A tuning så lenge du holder deg under den grensen. 15% av orginal effekt kan du øke med uten noe slags papir på bremser, understell etc etc.. Altså, på en 323 med 150hk orginalt kan du øke med 22.5 hk. Da har du 172.2hk. Med turbo f.eks kan du kjøre på minimalt med trykk så er den godkjent... :P

Mulig tilsynet har en "uskrevet regel" på det der, men det er neppe noe som heter det noe sted. I kjøretøyforskriften står det at det er lov med et avvik fra fabrikkstall på 5%... men det betyr ikke at det er lov å trimme den selv om man har under 5% over oppgitt effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lenge bilen er impotert før 1996 har d ingenting å si.

Lykke til :wink:

Hva om bilen er impotert etter 1996 da? har hørt om noe med 1996, men vet ikke hva det gjelder.

Biler som er førstegangs-regga i Norge, i 1996 og senere kommer det masse avgifter og dilldall på :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt,nå vet ikke jeg eksakt hvor mye det er i en e30 m3,men si det er 220hk da,sett på alt av understell,bremser,akseler etc fra en m3.Stikk til bmw merke verksted og få de til å skrive ut en godkjenning på at bilen har da en m10 overladet motor som tilsvarer en bmw m3 på 220 hk.Så må du på NAF og "bremse" bilen din.Sørg for å trimme oppimot da 220hk-IKKE over.

Dra så ned til tilsynet og be de stemple det i vognkortet!

Det må stå i papirene fra BMW at bilen er anbefalt godkjent med den motoren,må stå fakta osv om den også.

Full test analyse fra NAF med KW og Nm med underskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har E21 turbo.. mulig du har godkjent og har vært heldig, men problemet med turbo i BMW uten originalmontert turbo er vel egentlig ikke effekten, men avgassene. Biltilsynet sier de krever avgasspapirer på alle overladede biler som det ikke er mulig å skaffe i Norge. Man må til Tyskland og bruke et par titalls tusen i tester for å få det man trenger. Eneste mulighet ellers er å enten ha gode kontakter eller skaffe papirer på en tilsvarende modell, og prøve å overbevise Biltilsynet om at den stemmer overens. Papirer fra S3T er sikkert ikke dumt å prøve seg med.. Dette med avgasstest fra Tyskland er standardsvaret fra tilsynet, men man kan sikkert være heldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre hva du vil med den orginale motoren, turbo, kompressor, N/A tuning så lenge du holder deg under den grensen. 15% av orginal effekt kan du øke med uten noe slags papir på bremser, understell etc etc.. Altså, på en 323 med 150hk orginalt kan du øke med 22.5 hk. Da har du 172.2hk. Med turbo f.eks kan du kjøre på minimalt med trykk så er den godkjent... :P

Mulig tilsynet har en "uskrevet regel" på det der, men det er neppe noe som heter det noe sted. I kjøretøyforskriften står det at det er lov med et avvik fra fabrikkstall på 5%... men det betyr ikke at det er lov å trimme den selv om man har under 5% over oppgitt effekt..

Det er mulig det ikke står skrevet noe sted... men det var det jeg fikk vite da jeg kontaktet biltilsynet i Kr.sund ang. godkjenning av min bil...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...