Gå til innhold

Justere håndbrekk


caden
 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat hatt min 91 modell 520i igjennom EU-kontroll. Fikk beskjed om at håndbrekket tok ujevnt/tok ikke på høyre bakhjul. Er det mest sannsynelig bare en justering som må til eller kan det være noe som må byttes? Har aldri justert et håndbrekket før så vet ikke helt hvordan det er. Leste igjennom guiden på bmwe34.net men den var ikke så veldig utfyllendes.

Må også bytte bremseskivene bak pga rust. Hvordan er det å ta denne jobben selv? Er jo viktig at det fungerer skikkelig ;)

Fikk et prisoverslag på 3-3.5k hvis jeg skulle ta det hos de som tok kontrollen, noe som virka noe drøyt med tanke på at skivene kosta ca 450 hos GS og 250 på Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

justering av håndbrekk gjøres ved å skru på en skrue som ligger inne i trommelen bak. (regner med du har trommel/skivebrems bak, trommel for håndbrekk, skive for vanlig brems..)

Det er ganske enkelt. Jeg brukte et lite skrujern som jeg presset mot skruen som er på trommelen. Litt vanskeligå forklare hvor den ligger akkurat, men det er et lite hull i siden på trommelen.

Har en beskrivelse av dette i haynes boka, men det er på svensk, å er litt langt, så orker ikke å skrive alt.

Skifte av bremseskiver, vel, det kan være en smule avansert, med tanke på hydrauliske koplinger osv. En veldig bra beskrivelse av denne operasjonen i haynes boka også, kansje en tanke å kjøpe denne boka? veldig kjekk bok, til grei pris.

Jeg fikk skifta bremseskiver gratis hos han jeg eu-godkjente bilen hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å skifte bremseskiver, løsne bremsekaliper og legg den ett sted bak skiva, ikke la den henge i slangen.skru løs en umbrako skrue på skiva og ta den av,du må muligens slå litt bak på den hardt med en hammer for at den skal løsne.Som regel må håndbrekkbånd byttes samtidig hvis det er en del gravrust innvendig på skiva.Skiver bak kan du kjøpe hos biltema men foran er det bare orginalt som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder strammingen, så kan du løsne mansjetten rundt håndbrekket (inne i bilen), for deretter å skru den skruen som sitter på den siden brekket tok dårligere. Kanskje ikke så bra forklart, men dette skjønner du når du løsner på mansjetten.

Dette ville jeg ventet med ettersom du samtidlig skal bytte skiver bak. Har du skrudd litt før, er dette en grei jobb å gjøre selv (bytt klosser samtidlig, såfremt du ikke har byttet de i seneste tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut jeg får ta alt i samme slengen. Prøvde å fikse håndbrekket bak i dag men det skjærte seg veldig. Har tydeligvis ikke virka på en stund på høyre siden, så det endte med at det låste seg helt opp når jeg stramma brekket. Virka som det var masse rust som kilte det helt fast. Måtte av med kaliper og få banka på skiva så rusten skulle løsne ved trommelen.

Så regner med jeg må ha all innmat til trommelen også? Vet ikke helt hvilke deler som må byttes inni der men hvis det ikke koster så mye tar jeg alt i samme slengen. Skal også få byttet klossene som du nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...