Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

For ikke å ødelegge tråden Turtall ved kjøring på Autobahn fullstendig, starter jeg likegot en ny tråd om avsporingen. Flere enn meg er visst interessert i marinehistorie.

Tråden starter egentlig på side 4 der da.

Det var nytt for meg at båtene ble holdt igjen hemmelig, men som du sier jcvold, ble jo stort set alt desverre destruert etter krigen.

Moderatoredit(Fredrik): Dette var tidligere en tråd der kun tyske u-båter og spesielt Marinemuseet i Laboe (utenfor Kiel i Tyskland) var i fokus. Tråden er nå "oppgradert" til å være en generell tråd om WW2 og tilhørende militære fremkomstmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiel-ferga går jo som kjent først kl. 1400 på ettermiddagen fra Kiel. Så for å slå ihjel tid, dro jeg og en kompis til Laboe, ca. 20 km nord for Kiel, for å se på U-996, en tysk ubåt fra WW2. Stor var min forundring da det også viste seg å være et stort museum på samme tomta.

Som resultat kom vi nesten for seint til båten hjem. :-)

Muséet er absolutt verdt et besøk for alle.

Jeg er temmelig interessert i slik historie, og har i høst sittet mange timer med ubåtspillet Silent Hunter III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for artig informasjon...vi bor som kjent i Århus/Danmark så nå er planene lagt for en weekend før museet stenger for sesongen den 31.oktober. :D Min store interesse og hobby er fremkomstmidler fra 2. verdenskrig (eller mer korrekt alt med stempelmotorer fra og med 30-tallet)...først og fremst fly, men også stridsvogner, skip, biler etc. Stor er derfor overraskelsen når jeg leser om U-995 eller KNM Kaura...den u-båten har jeg aldri hørt om... :? ...selvom "Das Boot" er en av mine favoritfilmer i kategorien krigsfilmer og jeg sikkert har sett filmen minst 30 ganger. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snoket litt rundt på nettet...4 tyske u-båter fra den 2. verdenskrig havnet i norsk tjeneste som krigsbytte. Det var U-324 som imidlertid ikke var sjødyktig og dermed ble hugget opp i 1947. U-926 eller KNM Kya var i den norske marine frem til og med 1962 da den ble hugget opp. U-1202 eller KNM Kinn var i den norske marine frem til og med 1961. Den ble hugget opp i 1963. U-995 eller KNM Kaura var i den norske marine frem til og med 1965 og tilbakelevert til Tyskland kort tid etter. Av de 3 operative tyske u-båtene i norsk tjeneste var det kun U-995 som i perioden mellom 16. september 1943 og 8. mai 1945 rent faktisk senket et skip i tysk tjeneste (3 stk.). Da den 2. verdenskrig sluttet i april 1945 var det over 40 operative tyske u-båter i norske fjorder (først og fremst i Bergen og Trondheim), men også så langt nord som på Svalbard. U-977 var også i Norge ved krigens slutt, men seilte mot Argentina istedenfor å overgi seg...66 dager med desperat snorkelseilas ut av 108 dagers total seilas...bare for å overgi seg rett etter ankomsten i havnebyen Mar del Plata i Argentina. U-977 ble senere i november 1945 torpedert og senket utenfor Boston i USA...mannskapet overlevde imidlertid krigen og kapteinen Heinz Schäffer ga ut en bok om historien i 1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig artig historie, det der.

Jeg var innom denne ubåten en tur for 8-10 års tid siden.

Ble også skikkelig fascinert av både båten og historien rundt den.

Selve marinemuseet var også ganske artig, selv om det kanskje var vel mye småting i glassmontre.

Vi gikk opp til toppen av Marineminnesmerket via trappene på innsiden, der var det høyt ned, gitt........

husker ungene fikk nesten "dånedippen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min store lidenskap er de tyske slagskipene og lommeslagskipene som ble bygd før/under WW2. Hvor Bismarck er min favoritt, som ble senket på sitt første raid. Men den rakk å senke britenes stolthet HMS Hood, før britene startet et rotterace med nesten hele sin nordflåte for å ta den.

Med sine 4 kanontårn, hver med 2 stk. 15 tommers løp og en dødlig nøyaktig radar var den en stor trussel som måtte fjernes. Med prosjektiler som veide 800kg. og med en rekkevidde på 36.000 meter, trenger man ikke være rakettforsker for å forstå det. Søsterskipet, Tirpitz lå i en del av Trondheimfjorden en tid under krigen.

Det er litt vanskeligå forestille seg hvordan en 15" kanonmunning ser ut, selv har jeg vært på Austrått Fort, hvor C-kanonen fra lommeslagskipet Gneisenau er montert på land. Disse kanonene hadde kun 11" løp, men de er temmelig imponerende likevel.

Kanonene ble kun brukt en gang etter at de ble montert på land, under prøveskyting. Da ble alle glassruter i 5km omkrets knust, og lavetten av betong som ble støpt rundt den slo sprekker.

DSCN2988.jpg

DSCN2994.jpg

DSCN3014.jpg

DSCN2992.jpg

DSCN3002.jpg

Se ellers på min gode internett-venn John Asmussens webside Bismarck & Tirpitz for utfyllende historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos store kanoner...:D

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=9 ... stav#92096

Min store lidenskap er engelske og tyske jagerfly fra den 2. verdenskrig...spesielt Spitfire er min favorit, men også andre både tyske og engelske flymodeller er interessante. Jeg er også temmelig interessert i krigshistorie fra den 2. verdenskrig og jeg mener at den delen av krigshistorien der Norge er representert er undervurdert i et historisk og politisk perspektiv...absolut i utlandet, men kanskje spesielt i den norske kollektive forståelse. :roll:

Har du forresten sett en mer vakker siluett ? ...:D

vlk04%20bobmf%20spitfire.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos store kanoner...:D

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=9 ... stav#92096

Min store lidenskap er engelske og tyske jagerfly fra den 2. verdenskrig...spesielt Spitfire er min favorit, men også andre både tyske og engelske flymodeller er interessante. Jeg er også temmelig interessert i krigshistorie fra den 2. verdenskrig og jeg mener at den delen av krigshistorien der Norge er representert er undervurdert i et historisk og politisk perspektiv...absolut i utlandet, men kanskje spesielt i den norske kollektive forståelse. :roll:

Har du forresten sett en mer vakker siluett ? ...:D

vlk04%20bobmf%20spitfire.jpg

helt enig! den norske motstanden blir ofte framstilt som svake og feige,men dett er slett ikke tilfellet,det er mangfoldige historier om noske heltedåder under krigen.motstanden varte jo flere måneder.men de norske ubåtene fikk ikke utrettet mye desverre,de var gamle og utrangerte.men nå er det forandret : nå har vi 6 ULA klasse ubåter,og det er noe av det fremste,og mest effektive vi har våpenmessig.ingen trussel er større mot skip,enn å vite at det kan luske en ubåt rundtomkring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jcvold...slik jeg ser det er det minst 2 viktige aspekter i forbindelse med at den historiske vurderingen av Norge og den 2. verdenskrig er undervurdert. Det første aspektet har du poengtert og det andre aspektet er den politiske og emosjonelle betydningen Norge hadde for Tyskland og tyskere i alminnelighet...både før og under krigen. Et eksempel...intet annet land under tysk kontroll under den andre verdenskrig hadde flere tyske soldater i forhold til innbyggertallet enn Norge (ca. 200000 tyske soldater inkl. sivil administrasjon). Det ble med andre ord brukt enorme ressurser for å sikre tysk kontroll av Norge og nordmenn under okkupasjonen...ikke kun pga. malm, tungtvann, fjorder..., men også pga. en tysk-nordisk variant av "drang nach osten" (lengselen/ekspansjon mot øst)...en streben mot det opprinnelige germanske eller urnordiske. I en politisk og historisk terminelogi er dette fenomenet helt klart undervurdert...også i en moderne setting anno 2005. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget mitt var bare at nordmenn faktisk ytte motstand. og ikke slik som classe ekman fremstiller det i åpen post med sin dokumentar fra 2.verdenskrig,ser tyskerne jager nordmennene til skogs med bare rødfis,og de våger ikke komme utigjen før våren 1958.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskeligå forestille seg hvordan en 15" kanonmunning ser ut, selv har jeg vært på Austrått Fort, hvor C-kanonen fra lommeslagskipet Gneisenau er montert på land. Disse kanonene hadde kun 11" løp, men de er temmelig imponerende likevel.

Kanonene ble kun brukt en gang etter at de ble montert på land, under prøveskyting. Da ble alle glassruter i 5km omkrets knust, og lavetten av betong som ble støpt rundt den slo sprekker.

Det stemmer ikke at de ble skutt med bare en gang på land. Kommandørkaptein Odd T. Fjeld skriver i det historiske skriftet "Austrått Fort" om følgende skytinger:

- august 1943, teknisk prøveskyting. Først med liten elevasjon for å sjekke at monteringsarbeidet var riktig utført, deretter med høy elevasjon.

- 2. oktober 1945, prøveskyting foretatt av tysk bemanning og norske/engelske observatører.

- sensommer 1948 (rep.øvelse), øvingsskyting med 88 mm indrekanoner.

- 1951 (rep.øvelse), planlagt fullkaliberskyting avlyst pga tåke. Daværende kronprins Olav på besøk skulle overvære denne skytingen.

- 16. juni 1953 (rep.øvelse), fullkaliberskyting gjennomført med godt resultat mot drivende skiver på sjøen - avstand ca 22 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos store kanoner...:D

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=9 ... stav#92096

Min store lidenskap er engelske og tyske jagerfly fra den 2. verdenskrig...spesielt Spitfire er min favorit, men også andre både tyske og engelske flymodeller er interessante. Jeg er også temmelig interessert i krigshistorie fra den 2. verdenskrig og jeg mener at den delen av krigshistorien der Norge er representert er undervurdert i et historisk og politisk perspektiv...absolut i utlandet, men kanskje spesielt i den norske kollektive forståelse. :roll:

Har du forresten sett en mer vakker siluett ? ...:D

vlk04%20bobmf%20spitfire.jpg

Enig med deg ang Spitfire :D Go'fly. Hadde "norsk luftforsvar under 2.verdenskrig" som tema på særemnet mitt siste året på vgs, et helt genialt valg fant jeg ut ganske fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Señorita86;...Det må ha vært et relativt spesielt emne for en ung kvinne, men selvfølgelig ikke mindre artig av den grunn :D Min interesse for krigshistorie fra den 2. verdenskrig begynte også på gymnaset. Jeg ble med i Heimevernet (Rek.Bat - HV02 i Oslo) og fant hurtig ut at en større samling historieløse idioter skulle man lete lenge etter. Dette var i årene rundt 1983/84 og den såkalte "Hadelandssaken" var akkurat rullet opp (les: HV´s ungdom var i praksis en samling junior-nazister og hobby-snauskaller). Ergo fant jeg ut at det var på tide å lære litt historie og det har vel egentlig bare utviklet seg...i dag har jeg interesse for det meste. :D

Apropos Lee Iacocca...i dag arbeider han (...er vel egentlig pensjonist, men pytt-pytt) for et firma som produserer elektriske sykler... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, norsklæreren min så litt rart på meg da jeg sa hva slags emne jeg hadde valgt :lol: Har alltid likt fly, og har überlyst på flysertifikat, og når jeg i tillegg har en pappa som er pilot og har 100.000 bøker (okey, kanskje litt overdrevet da) om luftforsvar under krigen, var ikke valget så vanskelig :D

Dessuten kan pappa ufattelig mye om emnet, så jeg trengte egentlig ikke å lese så mye for å ha nok stoff heller. Kunne vel ikke blitt enklere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...