Gå til innhold

E34 520i -> 535i


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Da var det min tur til å sette i gang med et prosjekt! :o

Drømmeprosjektet har vært 550i, med V12-motor fra E32 750i, men det får vente en stund til. Mangel på skikkelig garasje, reservebil, tid, kunnskaper, etc. er medvirkende årsaker til det, for ikke å glemme at Lånekassen ikke har noe 550i-stipend. ;)

Prosjektet blir da å bygge om min 520i M20 til 535i, og en økning fra 129hk/175Nm til 211hk/320Nm skulle da duge i første omgang. Dessuten gjøres det på mange måter mest for å lære, for B20'n duger faktisk helt greit til norske forhold.

Uansett er prosjektet forsatt i startgropen, men i går var vi en tur oppover i Buskerud og fikk ordnet så godt som alt jeg trenger for ombyggingen:

- Motor gått ca. 150kkm med automatkasse gått ca. 100kkm.

- Komplett forstilling med Bilstein-dempere

- Komplett bakstilling med gule koni og diff (utv. 3.91 for automatkasse)

- Mellomaksling + en i reserve

- Komplett eksosanlegg + ekstra kat i reserve.. kanskje lage en tom en?

- Bred bremsepedal

- Automatgirstang med brytere og deksel for midtkonsollet

- Kickdownknapp

- Komplett ledningsnett til motor

- Hjerne + en i reserve

- Ledningsnett til girkasse

- Hovedstrømkabel for å flytte batteri til baksetet (står foran på min)

- Hjerne til girkasse

- Ekstra bremseskiver foran

- Nesten ny radiator med alle slanger

Hentet også tre dører i samme farge som bilen min, samt passasjersete. Ryggen på førersetet mitt har en skade, så jeg flytter sannsynligvis over ryggen på setet, så blir interiøret mitt strøkent. Skal i tillegg hente intrsumentpanel samt avtakbart hengerfeste senere. Hengerfestet vet jeg ikke om jeg skal montere, men madammen har en drøm om å få bytte ut Sportagen til en liten bil, og da må BMW'n trekke hestehenger.

Det eneste som mangler nå er to gummiputer på et girkasseoppheng, konfilter (må visst bruke det pga. mangel på plass til luftfilterboks) og noen få bolter. Ellers er det bare å smekke det opp.

Ellers er det mulig girkassen og diffen blir byttet ut til hhv. manuell kasse og diff med 3.63 utv. (manuell og automat har forskjellig). Kunne veldig gjerne tenkt meg en diff med brems, men får se om jeg får tak i det. Har funnet M5 3.6-diff, men den har 3.91 i utveksling. En mulighet kan være å bruke den og automatkassen, men det får vi se med tiden.

Motor og bakstilling ferdig innlastet i går:

CIMG0561.jpg

Kan si det slik at det ble LITT fullere når alt var inni, så nå står hestehengeren og Sportagen hjemme, med minst en halv E34 535i innvendig. :lol:

Regner forøvrig med at det vil ta en god stund før dette prosjektet vil fullføres. Mangler sted å skru, pluss noen kraftige (høye) jekker for å jekke opp karosseriet. Kan muligens også trenge en jekketralle. Noen som har? Skulle jo også gjerne hatt en bil i mellomtiden, men det ordner seg muligens, så vi får se hva tiden bringer. Åja, og så må jeg nok finne noen hjelpende armer når alt skal på plass. Foreløpig skal alt inn til lagring, og skruplass i Tønsberg/Horten skal ettersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

endelig litt motor i bilen.. :wink: dette blir bra!

men du kan ikke kjøre med automatgir! bytt til manuellt mens du er i gang! :D

lykke til!

Støtter deg her Mr.Andersen :wink:

Tenk nå du skal på banene igjen da Gunnar. Da suger det med automatgiren din skal eg sei deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg her Mr.Andersen :wink:

Tenk nå du skal på banene igjen da Gunnar. Da suger det med automatgiren din skal eg sei deg...

Har som sagt ikke bestemt noe enda, så vi får se hva det blir til. ;)

Fikk visse tips om at 535iene kan virke litt 'masete' å kjøre med manuell gir, men det er nok individuelt hvordan det oppfattes. Tror jeg må få prøvd meg en manuell en, men har egentlig ikke noe i mot automat en stund nå. Lenge siden jeg har hatt det, og savner det på mange måter. Såklart ikke på bane, men 99.9% av kilometrene bilene mine får på seg er på vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full bil..

CIMG0576.jpg

Og full henger..

CIMG0577.jpg

Hestehenger er glimrende. Delene ligger tørt og godt..

CIMG0586.jpg

Men de tyter nesten ut av den, fikk ikke igjen den nederste låsen..

CIMG0588.jpg

Motor..

CIMG0582.jpg

Sete..

CIMG0584.jpg

Girspak, ekspansjonstank og diverse..

CIMG0590.jpg

Mye moro å sette i gang med her! ;)

Ellers var andre morosaker også der vi var og hentet deler..

Dette var en av de..

CIMG0562.jpg

CIMG0563.jpg

Og noe mildt sagt sjeldent, en E39 M5 med M52B25-motor og 170hk..

CIMG0564.jpg

CIMG0565.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 M5 med M52B25-motor og 170hk ??

Noen hadde tatt ut orginale motoren og satt inn en motor med 270 hk ?

Why ?

Stemmer at de har byttet motor i den ja. Bare for å presisere så er det 170hk, ikke 270hk. Grunnen.. avgifter..

Kjempe prosjekt Gunnar! dette blir morro å følge med på...:) Men for all del, sett på manuell kasse på motoren før du setter den i, blir mindre arbeid enn å bygge om bilen din for autolat... :wink:

Mulig det gjøres, men må se det an litt. Jeg tror egentlig ærlig talt at jeg ikke har så mye i mot å kjøre automat en stund nå. Ombyggingen med automat går nok greit siden jeg har alt som trengst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bør delene jeg bytter ut gå for? Motor, forstilling/bakstilling, drivlinje, etc.?

Det er gått ca. 195kkm. Mye nye pakninger (toppakning m.fl.) i motor i vår. Topp kontrollert for skjevhet, regreim byttet og ventiler justert i samme slengen. Utslitte klosser bak, men har helt nye liggende.

Dette blir jo nesten litt sånn ekstrem oppussing :lol: , helt supert. Har en go del bekjente i Horten/ Skoppum område og selvfølgelig Tønsberg, så jeg skal ha øyne & ører oppe for skrulokale til deg

Åh, nå ble jeg sugen på å oppgradere Touringen min også :P .

Kjempe! Hvis ikke får det bare vente til våren/sommeren. Da har jeg dessuten 95% bruksfradrag på avgiftene, så da begynner det å bli akseptable summer..

Ekstrem oppussing - stemmer.. kanskje ikke så ekstremt for mange her inne, men 211 gamp bør duge helt greit. Det er jo tross alt nesten dobbelt så mye som snittbilen i Norge har å stille med.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt om til manuell kasse. Det er så mye bunndrag i den motoren at du kan kjøre 3. gir overalt omtrent. Blir kanskje masete med 3.91 diff på manuell kasse, men duverden for en aks du får!

Kjørte nesten et halvt år med girkasse uten 2. gir på 528 E28'n min, det gikk helt greit. Bare starta i 1. gir og ga litt ekstra gass, og resten gikk fint på 3. gir. Selv med køkjøring i Oslo. Så jeg vil ikke si at M30 motoren er masete.

Men du bør uansett bytte skruer til oljerøret i toppen slik at dette ikke løsner! Been there, done that! Rense skruehullene helt og få på riktige skruer med Lock-tite.

Til manuell kasse trenger du: Svinghjul, clutch, manuell girkasse, hardykobling og mellomaksling.

Også er det MYE mer morro!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer mellomaksling for manuell kasse på 3.91-diffen?

Ja, forskjellen der ligger i drevene inne i diffen. Men det er to størrelser på diffene til E34, liten og stor. Den lille er den samme størrelsen som den store på E30. Mulig at den store E34 diffen bygger litt mer (kortere mellomaksling). Men du skal ha stor diff uansett når du skal ha 535 motor, den lille tåler ikke momentet til den motoren over tid.

Kjapt søk på realoem.com:

535 man -92: 1593mm aksling

535 aut til 12/89: 1439mm aksling

535 aut fra 12/89: 1455mm aksling

535 aut: 1465mm aksling

diff:

mange av bilene kom med 188K differ fra BMW, men noen av de store (535) kom med 210K differ. 210 er vel de store diffene. Ser at 188K står oppført med 535 også, så det er ikke helt enkelt det der. Men sjekk med OS bildeler, han har peiling. Eller ring og hør med Alf Lie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...