Gå til innhold

Bmw E23 728i restaurering. Herved erklært AVSLUTTET :(


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Har da ett prosjekt gående som jeg har lyst til å dele med dere. :D

Husk på at jeg ikke er gamle karen så da vil jeg nok ikke ha penger til så EKSTREM tuning & styling til bilen enda, men det vil komme etterhvert som bilen er ferdig. Jeg jobber til dels som lærling på ett lakkeringsverksted så jeg har gode muligheter når det gjelder lakk og slikt samt at jeg selv sparer penger i og med at jeg blir å lakkere bilen selv.

Dette prosjektet er et langtidsprosjekt så det vil nok komme til å ta en stund før det endelige resultatet kan glitre i sola en dag, men jeg har da i allefall begynt, så her har dere noen bilder fra før jeg begynte og etterhvert som jeg får tid vil jeg legge ut bilder av selve prosessen :wink::P

Her noen førbilder:

Bmw_venstre_front_april_2005.jpg

Bmw_sammen_med_granada_frontene_april_2005.jpg

Bmw_fronten_n_rt_hold_april_2005.jpg

Bmw_h_yre_bak_april_2005.jpg

Speedometer_Juli_05_NR_15.jpg

midtkonsoll_og_girspake_Juli_05_NR_17.jpg

ferdig_monterte_katoder_VFHF_Juli_05_NR_22.jpg

ferdig_monterte_katoder_bake_VB_Juli_05_NR_23.jpg

Har blåe katoder under dash`n fremme og røde katoder under setene som lyser bakover i bilen, dette gir ett meget effektfullt stilig lys! :)

Men vet ikke om jeg blir å beholde dem når denne bilen blir ferdig, er kanskje litt harry med en "strøken" ferdigrestaurert bimmer med katoder inni.... eller hva sier dere :?:

Si gjernde deres mening anngående bildene! :)

Kan være til stor hjelp med ideer og lignende vettu :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nydelig bil. ta godt vare på denne ja. fortell om planene du har for bilen da. og er ikke helt fan av neon inne i bilen eller under. passer seg bedre på show biler som står på messer.. men ellers lykke til med alt arbeid på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel for å være ærlig når det gjelder de neonlysene (er kalde katoder egentlig, men men) så angra jeg litt etter at jeg monterte de, men jeg har ikke borret masse hull her og der eller slikt for å montere de, for de er festet med dobbeltsidig tape, så de har jeg bestemt meg for å fjerne =P~

Den bilen der synes jeg også er verdt å ta vare på, det er jo en klassikker som det begynner å bli rimelig få igjen av! og om dere søker på salgsteder på nettet så finner man ingen sånne fra 70 tallet, de få som er igjen er som regel fra 80 tallet.

Men nok om det..

Når det gjelder hva jeg har tenkt å gjøre med den så skal jeg fortelle litt om det nå:

Først og fremst så skal jeg pusse ned karosseriet og rustbehandle bilen, fjerne ALT av emblemer og antenner og lignende bortsett fra de kjære bmw-emblemene, de skal få stå der, og deretter skal bilen lakkers i en nydelig og nokså spesiell blåfarge ved navn Viperblue eller noe i den duren syns jeg å huske at den het, har den i allefall nedskrevet ett sted :wink:

Når karosseriet er lakkert og fixet opp så vil jeg nok komme til å bruke en god del tid på å bytte ut det meste av understellet med nyere og kraftigere deler fra andre bmw`er..

Når så det er gjort vil jeg komme til å få trekt opp setene inni bilen i skinn og finpusse ALT interiøret i den for å få den mest mulig strøken og så skal jeg putte på 4 stk 18" tommere til sommerdekk :D

Når så alt dette igjen er ferdig skal jeg bytte ut frontfangeren mot en mye tøffere og sette på sideskjørt og fixe på alt det kosmetiske når det gjelder hele bilen (finishen)

og når hele bilen er fix ferdig skal motoren plukkes fra hverandre og bygges om til turbomotor og evt. 5-trinns manuell kasse.

Og til slutt skal jeg sette inn ett rimelig stort stereoannlegg med dvd, tv, ett par sub-woofere og slike ting, og da er vel bilen så og si ferdig håper jeg :P

Men målet mitt er å få den til å se mest mulig orginal ut utvendig minus skjørter og felger :wink:

Håper det vil bli en fin bil :D

I morgen skal jeg slenge ut noen flere bilder hvis jeg får tid til det, har hatt mye å gjøre i det siste så det har ikke blitt så mye tid avsatt verken til forumet eller prosjektet.

Og takk til alle positive tilbakemeldinger og innspill angående prosjektet! :bom:bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja. da var bilen under arbeid ja, er noe rust her og der ser jeg.

morro når alt plutselig openbarere seg å man finner masse kos arbeid man ikke regnet med hehe.

men de to store hullene i sete ryggen bak, dem er vell ikke orginale vell?

så nesten ut som påtenkt stereo hull si hehe. men lykke til vidre med restaureriengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det dukket opp en del rust desverre!

Men det er bare å stå på så går det meste ann! da jeg startet prosjektet hadde jeg mest tenkt å plaste rusthull og rust oog slikt med bare sparkel og syltynt stålgitter som er for å reparere mindre skader med, men nå som jeg virkelig ser hvor mye rust det egentlig er så har jeg bestemt meg for å bruke mest mulig sveisedeler og gjøre det skikkelig! (så slipper jeg 2 år etter at bilen er lakkert og sammensatt å lakkere den på nytt på grunn av rustdannelse) :x

Men når der gjelder de hullene i seteryggen så har den tidligere eiern av bilen (min bror) hatt ett par 12 tommere der da han eide bilen, så de er nok ikke orginalt der nei..

Tror jeg skal bruke de hullene til å ha ett par nye 12"tommere i etterhvert som jeg kommer til stereoen, for da er de "skjult" liksom og man ser dem ikke uten å skru fra hverandre bilen! (ødelegger ikke det orginale med bilen)

Jeg har gjort litt mere med bilen enn det som synes på bildene, men har bare ikke fått til bilder i og med at pc`n har crasjet for en stund siden og har ikke vært god siden da, så jeg blir å kjøpe ny pc snart og da vil bildene komme på sin rette plass så det er bare å være tålmodige! :)

Men når jeg tar ut motoren så skal den plukkes helt i biter og så skal jeg bytte alt av pakninger, lager, stempelringer osv. og når jeg først har stemplene ute så blir det vel neddreiing av stemplene også for å få plass til turbo, SÅ DET STORE SPØRSMÅLET ER:

Hvor masse må stemplene dreies ned for at jeg skal kunne kjøre en turbo fra de orginale 184 hk`ene opp til 350-400hk?? (vil ha svaret i mm)

Har lenge tenkt på dette men har aldri fått meg til å spørre om hjelp.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og når jeg først har stemplene ute så blir det vel neddreiing av stemplene også for å få plass til turbo...

Du skal vel ikke ha turboen nedi sylinderen?

Nå er ikke jeg noen turbo-ekspert, men skal du dra ut 350-400 hk ut av motor har du en kjempe utgift foran deg. Noen andre her kan sikkert fortelle hvor mye det koster om en skal klare å få så mye ut av en motor. Holder neppe å hekte på turboen og dreie stempler.

En annen ting, din motor har vel 177hk med det innsuget, og ikke 184. Mener jeg. Slik er det i allefall for e12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente jo selvfølgelig IKKE å trø turboen neddi sylinderne på den da! :lol:

Men uansett så trur jeg at jeg vil vente med turbobygging til bilen er ferdig har jeg funnet ut.. har allerede regnet ut en del kostnader og blandt annet fått litt mere "forståelse" av hvor mye arbeide pengeforbruk det vil komme til å bli med turbobygging så nå er det lagt på is til bilen er ferdig som sagt.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydleg bil! lykke til! må ikkje øydlegge ein klassiker da ;-)

Hehe, takk for det! :P

Nei jeg skal nok ikke ødelegge den vettu, skal nok jobbe for å beholde det orginale og klassiske utseendet utvendig på bilen samtidig som den skal bli fullstendig uorgial innvendig regner jeg med, for der vil jeg nok finne på noe lurt og bygge litt diverse rariteter, men dette vil jeg foreløpig skal være "hemmelig" så det vil jeg ikke si så mye om enda :wink:

I dag har jeg foresten sparklet og jobbet med en skade i 3-4 timer for å få det helt ordentlig (medregnet tørketiden til hvert lag sparkel) så nå har jeg bare finsparklinga igjen som ejg tar meg av å mårra og borre ett lite hull til pyntelista som skal være der, og så går jeg vel berserk på hjulbuene i mårra, så jeg har nok MYE å gjøre denne helga, men jeg har satt av denne helge kun til pussig av bilen i og med at jeg har vært litt sløv den siste måneden, men til å tenke på at jeg bare er 15 år gammel, så er dette en utfordring for meg uten like, men det ser da ut til at jeg får til det meste så jeg regner med at den vil bli strøken! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet i denne tråden nå desverre, men det jeg har av nytt å medele til dere er at bilen er tatt 2 rusthull på siden sist, grunnet over arbeidet jeg har gjort og så er bilen kjørt ut av garasjen hvor den vil stå i en måneds tid (kjørte den ut i går)

Grunnen til dette er at jeg skal restaurere en lettmotorsykkel så jeg har kjøretøy til sommern så den brukte jeg 5 og en halv time på i går så var den i molekyler, så denne og neste uke vil gå med til pussing og lakkering av ramme og motor på den, og ett par uker ekstra etter det vil gå med til å fixe eksosanlegget og så litt lakkering av detaljer og litt diverse..

Så om 4-6 uker vil jeg være ferdig med motorsykkelen og kan komme igang med BMW`en igjen!

vil komme til å gi beskjed når jeg kommer så langt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Jeg ser no at du og har noe å holde på med.

Du har vell noen kvelder på deg der ja. Ting tar tid.

Det har jeg lakt merke til siden jeg og har hold på med noen prosjekter opp igjennom årene. no selv har jeg en Bmw E30 323im bygget til HartGe.

Bmw er det beste man kan få tak i og har masse underholding under panstre.

Hvordan lett sykkel har du?

Jeg selv har hatt en Suzuki 125 Maruder.

Lykke til med prosjektene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Joda, ting tar desverre tid, men når det ikke er så ekstrem kulde ute er det fint å holde på i garagen på kveldstid.

Når det gjelder lettsykkelen jeg driver og restaurerer nå mens jeg har en liten pause fra BMW prosjektet så er det en Yamaha SR 125 1997mod..

Hvis du klikker på galleriet mitt i signaturen så er det bare å gå inn på albumet "motorsykklene mine" mener jeg jeg har kalt albumet så finner du tre bilder av den :wink:

På det bildet fra siden ser den litt "fake" ut for å si det sånn, ser litt "stygg" ut på bildene da det ser ut som om den er kort og at tanken skrår mye oppover, men i virkeligheten ser den litt lengre og flatere ut :wink:

Når det gjelder restaureringa av lettsykkelen min så har jeg plukket den helt i småbiter og lakkert noen motorfester, støtta og bakgaffelen på den så jeg har da kommet litt i gang der også, men har ikke hatt så veldig god tid denne uka til å holde på da min bestemor døde på tirsdagen som var.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...