Gå til innhold

jeg trenger veltebur.


TOREBMW
 Share

Anbefalte innlegg

Det er IKKE lov å slipe på sveisene! Når jeg ville slipe ned sveisene for å få det penere, så fikk jeg beskjed om at det måtte jeg ikke finne på å gjøre, han som sa det har vært teknisk kontrollør(eller hva det heter) i rally og h-løp!

Men ta å sjekk det opp først, jeg turte hvertfall ikke å røre sveisene på mitt bur etter jeg fikk høre dette....

Nå tør ikke jeg heller slipe sveisene :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kontakter som kan gi deg fasitsvarene der, Gaute? Joa og Jr. burde vel ha litt peil på slikt?
Stemmer det. Jr. har alltid et svar, og jeg har ikke til nå opplevd at han tar feil (når det gjelder rally hvertfall).

Når du har finni fasitsvar så si ifra da, jeg er som sagt ikke helt sikker på dette, men bedre å la være, tilfelle det ikke er lov :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvies en godkjent sviser med serfikat (wllwe hva man skal kalle det) sveiser buret og pusser ned noe. er det da umulig å få det godkjent siden han som igunn har gort alt arbeidet. har papirer på det han gør er kvalitet? snakker ikke om å fjerne alle spor etter sveising men å glatte ut sømmene?

har tenkt på å bygge bur i bilen min selv (en e30) og dette buret vill bli spesial bygd til bilen men mest mulig skøter med bolter da det skal kunne lett bygges om mellom et gate registert bur til et fia godkjent bur. er vist noen forskjeller det nåe det kjeller åssen stålpene skal gå igjennom bilen forran dører osv. så alle steder buret blir sveiset fast i bilen blir det kun sveiset fester som buret skrus i.

hvis noen som har peiling kan forklare litt om dette så hadde det vært fint. kan godt folklare nermere åssen buret mitt skal bygges hvis det trengs. og dette kan vell sikkert være god info for alle som vill ha et sikkelig bur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvies en godkjent sviser med serfikat (wllwe hva man skal kalle det) sveiser buret og pusser ned noe. er det da umulig å få det godkjent siden han som igunn har gort alt arbeidet. har papirer på det han gør er kvalitet? snakker ikke om å fjerne alle spor etter sveising men å glatte ut sømmene?
Jeg har fått klar beskjed om at det å glatte ut sømmene ikke vil bli godtatt, og det gjelder nok samme hvor mange sertifikater sveiseren har. Grunnen er at en eventuell teknisk kontrollant for en løpsarrangør skal kunne se hvordan sveisens overflate er. Dersom den er pusset på kan man ikke se om det er en hel sveis, eller om den er et lappverk av klumper og drit.

Skal du ha E30'en din godkjent for løp? Eller skal du bare ha bur for banekjøring? Dersom du ikke skal ha bilen lisensiert av NBF vil det ikke ha noe å si om det er "pyntet" på sveisene. For da er det ingen som sjekker dette.

Dette står om sveising i Bilsportboken:

11.2.2.8. Sveiseinstruksjoner

All sveising skal være av best mulig kvalitet med full gjennomsveising (dekkgass-sveising anbefales). Hele rørets omkrets skal sveises. Selv om et pent utseende på en sveis ikke nødvendigvis er garanti for en god sveis, så er en stygt utført sveis aldri tegn på godt utført arbeid. Ved bruk av herdet stål må det spesielt tas hensyn til fabrikantens anvisninger (elektroder, dekkgass-sveising etc.). Det skal påpekes at bruk av varmebehandlet stål eller stål med høyt karboninnhold kan medføre problemer, og at dårlig produksjonskvalitet (sveisearbeid) kan forårsake nedsatt styrke og elastisitet (sprøhet).

Det står mye mer her: http://www.bilsport.no/reglement/gronn3 ... 05_123.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...