Gå til innhold

Volvo 240 med BMW-motor..


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Har ett annet innlegg her en plass hvor jeg og en kompis har satt volvomotor i en E30. Nå har jeg lekt på tanken av å gå motsatt vei: Nemlig sette en E28 2,8 liters motor (helst 3,5 literen hvis jeg finner) og sette i en Volvo 240, som bygges opp til bilcrossbil. Moro å eksperimentere!

Tenkte litt på å ta motoren ut av min E28 å sette i en 240 når bimmeren var moden for opphugging, eller bygge opp bimmeren.

Fordeler med 240`en:

- Veier 200 kg mindre.

- Stiv bakaksel og mindre avansert hjuloppheng gjør det lett og skru på og det tåler mer under løp.

- 240`en har bedre vektfordeling på karosseriet (gir bra starter)

- Lavere utveksling på bakakslingen.

- Så den burde fungere bra med en BMW 2,8 eller 3,5 liter.

Fordeler med å bare bygge opp E28`en:

- Rett og slett enklest. Slipper å bygge om motorfester og mellomaksel og sånt.

- ellers kommer jeg ikke på noen fordeler.

Hva mener dere? Vet dere er innbarka BMW-fans, det er jeg og, bare at jeg mener BMW er uslåelig på vanlig vei, mens det finnes masse annet som er bedre på bane. Men har tro på en sterk BMW motor i en eller annen bil ja... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke bruke E30 fordi dette er blitt brukt før med 2,8 literen, og den har fordelerlokket framme på toppen og tar lett skade ved krasj (noe det er mye av i bilcross :lol: ) En 240 har et hav av plass til en sekser.

Dessuten ser vi gang på gang at 240`ene setter bedre tider enn E30`ene på bane, jeg liker det ikke, men det er fakta, og da må vi jo bygge det som er best, i dette tilfelle det beste fra to bilmerker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

quote="Evopower"

Fordeler med 240`en:

- Veier 200 kg mindre. Lettere motor, bl.a., og bytter du motor blir det tyngre igjen

- Stiv bakaksel og mindre avansert hjuloppheng gjør det lett og skru på og det tåler mer under løp.

- 240`en har bedre vektfordeling på karosseriet (gir bra starter) Hvordan blir vektfordelingen med 6'er?

- Lavere utveksling på bakakslingen.

- Så den burde fungere bra med en BMW 2,8 eller 3,5 liter.

Fordeler med å bare bygge opp E28`en:

- Rett og slett enklest. Slipper å bygge om motorfester og mellomaksel og sånt.

- ellers kommer jeg ikke på noen fordeler.

Eller gjør det "enkleste" litt vanskeligere. Flytt motoren lenger bak (hver cm er til hjelp), flytt batteri og spyler baki, få fronten litt opp og stiv, bakenden litt ned og GODE dempere. Da tror jeg du kan gjøre det greit i BMW også. Er mye e28 å få tak i på huggeriene nå, så deletilgangen er bra på karosseri.

Men ellers er jeg likevel enig med deg ang volvo. Selv kjørte jeg saab i cross, og synes det var helt best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om volvoen blir 200 kg tyngre med en bmw motor oppi? :? Tror ikke bmwmotoren veier så mye mer. 100 kg sikkert.

Volvoen har bedre vektfordeling i utgangspunktet. Setter du en E28 og en 240 side om side på vekter uten motor oppi, vil du se at volvoen har mer av bilens egenvekt på bakhjulene. Dermed vil den ha bedre vektfordeling enn bmw`en selv med bmw motor oppi. Og selvfølgelig flytter jeg motoren så langt bak som mulig. Batteri og spyling er også en selvfølge å ha bak.

Stiv bakaksel er lettere å kjøre i svinger med. Du setter den opp i sladd og der ligger den liksom. Sånn uavhengig oppheng sånn som på bmw tar enten veldig bra tak eller så slipper det brått. Klarer liksom ikke å bestemme seg. Det er ihvertfall min erfaring fra min 528i på de snødekte veiene til og fra jobb.

Så jeg står fast på mitt...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...