Gå til innhold

DIY: Ettermontering av kjørekomputer på E46 (med flere).


Fuzzy
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skjønte det nå :D Skal gjøre det på bilen min en dag også!

Regner med at jeg har automatisk klimaanlegg? Jeg kan stille inn til foreksempel 20 grader så blir det 20 grader i bilen.

Også lurer jeg på det samme som aloebiz.net lurer på :)

Drit bra DIY :D Takker for den!

Edit: Stikekr til byen og kjøper ting imorgen! Blir bra :D Åssen mm2 bruker du på ledningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den gir signal til hjernen om å switche funksjon.

Du får kjørecomputer av å ha en knapp tilkoblet og dra til et verksted med riktig elektronisk utstyr for aktivering av BC-funksjonen. Har du ikke aut. klima mangler du et par tempsensorer..

Faderen gjorde forresten nettopp dette på sin E46, men han satte inn original spak med BC-knapp. Det rare der var at klokka forsvant fra dashen da dette ble gjort. Noen som har vært borti det før? OS som solgte ham spaken mente det var noe feil med spaken.. skjedde visst nok ofte.. synes det høres rart ut!

Nei... det er ikke en feil på spaken og/eller andre deler til BC-funksjonen. Hvis man har Businessradio eller andre radioenheter med klokke er det imidlertid liten grunn til også å vise klokken i instrumentpanelet. Når man er hos BMW for aktivering av BC-funksjonen kan man samtidig be om div. standardinnstilinger for bilen. F.eks kan visning av utetemperatur være "standard" for BC-funksjonen, men også om f.eks coupelyset skal ha forsinkelse eller ikke... eller om kjørelys skal være standard eller ikke. Jeg kan forøvrig manuelt slå av mitt kjørelys... noe som er fint i f.eks Frankrike. Det er temmelig mange slike "options" på E46 og det er egentlig bare latskap av BMW når de ikke gjør kundene oppmerksom på de ulike fasilitetene... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet åssen tversnitt han bruker på kablene?

siden dette kun er et puls signal til hjernen er det ikke noe spes krav til tverrsnitt. burde holde med 0,5. er ikke tykke de lederne som ligger inne der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke aut. klima jeg,men har alikevel kjørecomputer :) Men en ting jeg undrer på er, den funksjonen der man kan se gjennomsnittlig forbruk skal det være gs. forbruk for hele bilens levetid, eller er det noe annet?

På E39's minste computer (som jeg tror og mener har de samme funksjonene som på E46) holder man BC-knappen inne i 3 sek. slik at computeren blir nullstilt i den aktuelle posisjonen (snittmåling). Altså kan du måle ên tur eller bilens levetid eller whatever du ønsker, men du kan ikke gjøre begge deler... Hvis du holder knappen inne og nullstiller før en enkelttur annulerer du med andre ord forrige måling.

aloebiz.net:

Informasjonen kommer opp under kilometertelleren i dashbordet.

Den minste computeren viser forbruk, temperatur, rekkevidde med gjenværende på tanken, gj.snitt hastiget.

På E39's store computer kommer informasjonen både i dashbord og midtkonsoll. Der kan du måle både snittforbruk siden den var ny/sist annulert og snitt på ên tur da den har to målere.

Den store computeren viser altså 2 x forbruk, temperatur, rekkevidde, gj.snitt hastighet, beregnet ankomsttid (dersom det er tastet inn distanse/kjørelengde i computeren i midten) og litt til (starttid ventilasjon, check control/feilmeldinger osv (avhengig av utstyrsnivået)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det er ikke en feil på spaken og/eller andre deler til BC-funksjonen. Hvis man har Businessradio eller andre radioenheter med klokke er det imidlertid liten grunn til også å vise klokken i instrumentpanelet. Når man er hos BMW for aktivering av BC-funksjonen kan man samtidig be om div. standardinnstilinger for bilen. F.eks kan visning av utetemperatur være "standard" for BC-funksjonen, men også om f.eks coupelyset skal ha forsinkelse eller ikke... eller om kjørelys skal være standard eller ikke. Jeg kan forøvrig manuelt slå av mitt kjørelys... noe som er fint i f.eks Frankrike. Det er temmelig mange slike "options" på E46 og det er egentlig bare latskap av BMW når de ikke gjør kundene oppmerksom på de ulike fasilitetene... :roll:

Takk for nyttige opplysninger som skal viderebringes! Det var forøvrig ikke et BMW-verksted som gjorde det, lurer på om det ikke var Bilkilden i Stavanger han brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Svar på mange av spørsmålene som er stillt over:

Man kan aktivere BC uten å ha knappen, men da får du ikke vekslet mellom de ulike visningene, så vitsen blir liksom borte.

Siden knappen (alternativt den orginale BC/blink spaken) kun sender en jordingspuls til instrumentet for å bla i de ulike visningene av data kan jeg ikke fatte at OS bildeler kan hevde at det er en feil med spaken dersom man mister klokka etter å ha "oppgradert" til BC. Da er det mer trolig at det er noe galt med aktiveringen - er ikke sikker på om de kan enable/disable de ulike visningene?

BC=Board Computer; kjørekomputer. Man får muligheten til å veksle mellom visning av klokke, gjennomsnittsforbruk, gjennomsnittsfart, temperatur og antall kilometer til tanken er tom.

Kan ettermonteres på en 99 modell E46. Dersom man har "automatisk" klima er det enkelt - har man ikke dette må man legge opp orginal temp-føler for ute-temperatur. Er ikke sikker på om ledningen for signalet ligger lagt opp helt frem til blinklysbryteren eller om man må koble seg til ett annet sted dersom man ikke har aut. klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Det er vel nok med bare AC, så finnes den utetemperaturføleren. Må jo det siden den ikke skal virke under 3 grader Celsius.

Jeg har manuel AC og de sa på verkstedet at det er bare å kjøpe denne og aktivere BC, så er det tut og kjør med computer. Det eneste den har er den ekstra knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg ta det manuelt.

Varenummer:62130015965

Varenavn: Bord computer E-46

21210oc9.gif

Bord computer E-46

Pris 1.076,48 kr. (861,18 kr uten mva)

1 Stk på lager.

Kampanje fra 28/03/07 til 01/07/07. Ordinær pris 1,345.60 kr (inkl. mva)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...