Gå til innhold

Sperre diff til E30


Superted
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos sperrediff...

Jeg oppdaget til min store (og gledelige) overraskelse at diffen jeg har liggende fra en E28 M535i (som kun er gått 90K :D ) passer rett innpå traversern til en E30. Posisjonen til mellomaksling stemmer 100%. Stikkakslingene står en liten tanke lenger bak, men det går nok bra. Baklokket er jo bare å skru rett over fra E30 diffen.

MEN! Det eneste problemet var at boltsmønsteret over til drivakslingene ikke stemmer. Så jeg ville selvfølgelig prøve å sette over stikkakslingene fra en E30 diff. Dette gikk dessverre ikke ettersom pinjongen som går inn i diffen er en del større på E28 diffen.

Vet noen om det finnes "store" pinjonger med små drivakselflenser?

Ellers er denne diffen tilsalgs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos sperrediff...

Jeg oppdaget til min store (og gledelige) overraskelse at diffen jeg har liggende fra en E28 M535i (som kun er gått 90K :D ) passer rett innpå traversern til en E30. Posisjonen til mellomaksling stemmer 100%. .

Dette visste du vel Henrik? Er vel noe av det mest omdiskuterte gjennom årene... :wink:

Dette gikk dessverre ikke ettersom pinjongen som går inn i diffen er en del større på E28 diffen.

Vet noen om det finnes "store" pinjonger med små drivakselflenser?

Pinjongen er jo den delen som går imot kronhjulet, ergo forandrer rotasjonsretningen fra mellomaksel ut "til" hjula. Du mener nok utgående flens, eller "drive flange" som den gjerne også kalles.

Du må nok "klippe og lime litt" skal du få dette til. Mener at jeg har lagret en plass baki "harddisken" min at jeg har sett en annen og enklere/bedre løsning, men klarer ikke å ta dette igjen. Men jeg mener på at det er reelt, og det er sikkert andre hoder her inne som husker litt bedre enn det surrehodet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så lenge en har den store diffen fra E30 så... (les: type 188)

Finnes det flere enn lille og store e30 diff da?

Nei.

Hva mener du?

Jeg mente at baklokket passer overens fra E30 til E28 (535i) så lenge en har E30-diff - stor (og ikke liten) type (som heter "type 188").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklokkene passer vell ikke om hverandre?

Joda, så lenge en har den store diffen fra E30 så... (les: type 188)

Finnes det flere enn lille og store e30 diff da?

Nei. Finnes to typer differ orginalt til E30. Den lille og den store.

Den lille er difflokket skrudd med 6 bolter og på den store er difflokket skrudd med 8 bolter.

Finnes ikke diffbrems på den lille diffen. E30M3 og 325i er levert med den store diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke diffbrems på den lille diffen. E30M3 og 325i er levert med den store diffen.

Og 324 td touring (har stor diff).... Med og uten brems....

Og JO.... Det er diffbrems til den lille typen. 25% brems med 3.45:1, 3,91:1 og 4,10:1 utveksling.. Levert til 316, 318, 320 samt enkelte 324...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke diffbrems på den lille diffen. E30M3 og 325i er levert med den store diffen.

Og 324 td touring (har stor diff).... Med og uten brems....

Og JO.... Det er diffbrems til den lille typen. 25% brems med 3.45:1, 3,91:1 og 4,10:1 utveksling.. Levert til 316, 318, 320 samt enkelte 324...

Ja, du her helt rett i det.. Min feil. :( Den lille diffen kom også med diffbrems..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...