Gå til innhold

E28 528 -> 545


Trond.S
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjøpte meg en 85mod 528i før Antilla treffet til bmwccn i fjor og brukte den på noen banetreff i sommer. Var skikkelig morro, men jeg hadde litt problemer med diffbremsen som jeg når tror jeg har finni løsningen på. Bilen blir nå rustsveisa da den trengte det :) Var ikke mye kontakt mellom gulv, innerkanal og ytterkanal. Ellers er det litt rundt omkring som tas. Den er ikke veldig pen å se på men jeg håper på å få den litt finere etterhvert. Dette går sakte nå i kald garasje og -17 grader som det er i dag :) Bilen fikk nye Bilstein Sprint og H&R fjærer og nye foringer av polyurethan i casterstagene. Har også polyforinger til traversen bak.

For et par uker siden tvinga jeg med en kammerat til Skåne for å handle en m102 3.2l turbo motor. Denne har l-jetronic samme som det som sitter i bilen så jeg håper dette skal være mulig å få til virke uten for mye problemer. Kommer til å bruke den 5 trinns manuelle kassa som sitter i bilen nå. Trenger litt deler utenom som intercooler, ny wastegate, clutch og sikkert mye mer jeg ikke kommer på nå.

Lurer på om noen har noen tips for hva jeg bør gjøre for å få den godkjent. Har tenkt litt på bremsene fra e32 med 302x28mm som er bolt on ogsatt på 750 de første årene. Den har jo tross alt 300hk og 450nm på en bil som veier noen kilo mer. Hva tror dere biltilsynet vil si til dette og hva salgs dokumentasjon vil de kreve? Grøvre stabstag er de vel også glade i regner jeg med.

Har et lite spørsmål om motorfestet på passasjersiden. Kommer e28 festet i konflikt med turbo? Veit at mange bygger om motorfestet for å få wastegaten til å gå klar av karosseriet, men jeg tenkte å bytte ut denne og flytte den klar av innerskjermen.

Gode råd om selve moteringa og godkjenningen mottas med stor takk :)

Slenger med et bilde fra vår tur til stavanger og E28-treff (den sølvfarga som er min):

sDSC01373.jpg

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke noe problem å smelle motoren i nei, det eneste kan være ang girkassa. Det er litt elektronikk rundt å sette i en manuell kasse på en M102 motor. For motor og gir er samkjørt på M102en..

Og nei, jeg snakker nå IKKE om å bypasse innslagsreleet på automaten... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! ser du har begynt på omtrent samme prosjekt som eg.. tøft me e28 :)

d orginale motorfeste kommer i konflikt med tuboen, så dær må du lage ett nytt..

m102en er ikkje nåke problem å sette manuell på, d er m106en som må triksast litt med jerna på. he du nåke plana med motoren eller skal du kjøre orginalt?? har lurt en del på d med godkjenning eg også, men he dårli trua.. min e orginalt en 525 so då må eg først få den godkjent som 535, og så kan eg få den godkjent med 15% effektøkning.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! ser du har begynt på omtrent samme prosjekt som eg.. tøft me e28 :)

d orginale motorfeste kommer i konflikt med tuboen, så dær må du lage ett nytt..

m102en er ikkje nåke problem å sette manuell på, d er m106en som må triksast litt med jerna på. he du nåke plana med motoren eller skal du kjøre orginalt?? har lurt en del på d med godkjenning eg også, men he dårli trua.. min e orginalt en 525 so då må eg først få den godkjent som 535, og så kan eg få den godkjent med 15% effektøkning.. :?

Sorry, my bad. M106en va jo med Motronic og ikke M102en ja..

Men motorfeste? Bruk vel det høgre orginale 7er-festet?? Mente på det skulle gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

din e en 520 originalt! jaffal r,nr.... men det er en del ting som må moddast for å få nedi skiten.. igrunnen lite som passa. slik som: oljekjølar,motorfeste på turbosida, el-nette, (brukte 2,8 motornett da KSR sin fikk M102) eksosanlegg å luftfilter blir æj utfordring.. MEN! alt går!

Heh, litt felles profil vistnokk eg å han joakim so det er hans bil det var snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

din e en 520 originalt! jaffal r,nr.... men det er en del ting som må moddast for å få nedi skiten.. igrunnen lite som passa. slik som: oljekjølar,motorfeste på turbosida, el-nette, (brukte 2,8 motornett da KSR sin fikk M102) eksosanlegg å luftfilter blir æj utfordring.. MEN! alt går!

Regner med at du ikke snakker om min bil da du sier 520? Er klar over at det er en del arbeid, men det er gjort før så da skal jammen jeg få til noe denne gangen også!

Tenkte jeg skulle prøve å få tak i et løst motorfeste fra en e28 med m30 for å vite hvordan festepunktene skal stå i forhold til hverandre. Hvordan ble feste ditt seende ut? Oljekjøler'n hadde jeg tenkt å montere på et felles feste for den og intercooler. Eksosen kan bli kødden å få til å henge langt nok opp, men som du sier det skal gå.

Hvorfor brukte du elnett fra 2,8? M102 nettet har 2 hvite kontakter jeg ikke har finni ut av enda. Tilkoblinga i sikringsboksen passer, men det må sikkert stokkes om på ledningene.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset er at du snakker med biltilsynet FØR du begynner ombyggingen (eller så fort som mulig hvis du har satt igang). Da får du vite hva du trenger av dokumentasjon til prosjektet, og du får trolig en kontakt du kan spørre hvis du lurer på noe (f.eks. om du kan bruke de bremsene hvis du skaffer dokumetasjon på hva de satt på før). De vil nok trolig ta en tur innom når du bygger for å se hvordan ting blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset er at du snakker med biltilsynet FØR du begynner ombyggingen (eller så fort som mulig hvis du har satt igang). Da får du vite hva du trenger av dokumentasjon til prosjektet, og du får trolig en kontakt du kan spørre hvis du lurer på noe (f.eks. om du kan bruke de bremsene hvis du skaffer dokumetasjon på hva de satt på før). De vil nok trolig ta en tur innom når du bygger for å se hvordan ting blir gjort.

Jeg har prøvd å få tak i en kar som jeg har hørt at har vært borti godkjenning av motorbytte i e28 før. Han er vel opptatt så jeg får prøve litt senere igjen.

Har ikke begynt med motor enda da bilen blir rustsveisa nå, men jeg vil prøve å være tidlig ute med å snakke med biltilsynet siden det fort kan ta litt tid med alle dokumenter og styr.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

din e en 520 originalt! jaffal r,nr.... men det er en del ting som må moddast for å få nedi skiten.. igrunnen lite som passa. slik som: oljekjølar,motorfeste på turbosida, el-nette, (brukte 2,8 motornett da KSR sin fikk M102) eksosanlegg å luftfilter blir æj utfordring.. MEN! alt går!

Regner med at du ikke snakker om min bil da du sier 520? Er klar over at det er en del arbeid, men det er gjort før så da skal jammen jeg få til noe denne gangen også!

Tenkte jeg skulle prøve å få tak i et løst motorfeste fra en e28 med m30 for å vite hvordan festepunktene skal stå i forhold til hverandre. Hvordan ble feste ditt seende ut? Oljekjøler'n hadde jeg tenkt å montere på et felles feste for den og intercooler. Eksosen kan bli kødden å få til å henge langt nok opp, men som du sier det skal gå.

Hvorfor brukte du elnett fra 2,8? M102 nettet har 2 hvite kontakter jeg ikke har finni ut av enda. Tilkoblinga i sikringsboksen passer, men det må sikkert stokkes om på ledningene.

Hilsen Trond

El-nette fra 745'n passa rett å slett dårli.. altfor lange ledninga, å du har rett å slett ikkje bruk for det. eneste som er der er æj trykkvakt som kutta bensintrykke viss du havna over 0,5 bar.. å den trenger du hvertfall ikkje!. bytta over printplata i LMM, slik at ej fikk bruke huset på M102 målaren, da den er større. motorfeste kan vel en av KSR'ane ta bilde av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-nette fra 745'n passa rett å slett dårli.. altfor lange ledninga, å du har rett å slett ikkje bruk for det. eneste som er der er æj trykkvakt som kutta bensintrykke viss du havna over 0,5 bar.. å den trenger du hvertfall ikkje!. bytta over printplata i LMM, slik at ej fikk bruke huset på M102 målaren, da den er større. motorfeste kan vel en av KSR'ane ta bilde av?

Stemmer alle ledningene i 528 tilkoblinga til hjernen uten noe omstokking? Har forstått at det er viktig at fjæra i lmm er riktig innstilt og at den er en god del strammere enn modellene uten turbo(husker ikke men er det mulig å skifte printplate uten å knote med stramminga av den fjæra?). Et annet problem jeg kommer på er at jeg har den gamle lmm med 7 tilkoblinger på m102 mens den som sitter i bilen er den med 5. Den trykkvakta har jeg forresten ikke fått med.

Mess: Takker for det. Veit ikke om jeg skal ta det i hønefoss da de ikke er spesielt glade i tyske papirer, men de er trivelig folk å ha med å gjøre forresten.

Kjell Rune: Dette passer ikke min da jeg ikke har Motronic. Men takk for tilbudet.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...