Gå til innhold

Poleringstid...tips og råd?


TheMan
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HAHA! Dette er et emne jeg liker veldig godt. Og et emne som er min store interesse :D Begynner å få litt erfaring med polering. For et par uker siden investerte jeg i proff polerings-utstyr. Dvs: wurth poleringsmaskin med tilbehør og mye polish, rubbing, polymer, lakkrens osv. Veldig godt fornøyd med produktene. Men det kreves endel arbeid. Må ta seg god tid ja! Polermaskina er sterk som bare faen. Blir veldig bra resultat. Et minus er at alt wurth selger er jævli dyrt. Lakkrens kosta ca. 600kr pr l!

Bruker også autoglym. Kjempebra produkter de har. Veldig enkle å jobbe med.

Bruk autoglym sin hi-tech finishing cloth, den funker veldig bra.

Polerte audin i helga. Tok den skikkelig :D En skikkelig omgang med rubbing (pga mye vaskastriper) polering og forsegling. Gummifornying. Brukte da wurth produkter. Det tok 12 timer :P

Biln ble sinnsykt blank \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk lukk øya når du går inn på en opel forhandler da.. masse stygge ting og se.....

jeg syntest ikke en Opel Speedster er så ille å se på.. :wink:

Jeg liker også Opel Speedster... det er jo praktisk talt en Lotus Elise i nye klær... 8) ... Stadig en midtmontert motor, litt bedre støydempet, litt mer praktisk, 0-100 Km/t på 4,7 sekunder er helt greit og en topphastighet på 242 Km/t er nok til å gi f.eks en E36 328i bakhjulene... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en sånn poleringsmaskin som ser ut som en vinkel sliper, den har 16cm puter er ikke det riktig?

Er denne maskinen einet til å påføre og/eller ta av polish??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er bra lik en vinkelsliper, og bråker like mye. Ca. 16cm polersvamper ja. Maskina kosta 2900kr, men da fikk jeg mye rabatt :D Ekstrautstyr må kjøpes utenom.

Passer veldig bra til å ta av, og påføre polish. Veldig fin til høyglans-polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en sånn poleringsmaskin som ser ut som en vinkel sliper, den har 16cm puter er ikke det riktig?

Er denne maskinen einet til å påføre og/eller ta av polish??

Det er ikke noe automatikk i hvilke puter en slik maskin har. Jeg har begge deler, 16 og 10(tror jeg)... Det det er forskjell på tykkelsen på putene også. Jeg bruker den store puten på store flater, og de små putene på små plater...

Til påføring bruker man enten en svamp eller fille og smører et tynt lag på det stedet som skal poleres, eller tar litt voks på puten.

Her er en guide som jeg synes er bra:

http://www.totalbmwmag.com/HandsOn/TechNov02.PDF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen i oslo som har begynt poleringe ute eller ? Gidder ikke sette i gang før jeg vet at det tørker og at det blir bra.. sist gang ( sen-høst) måtte jeg bare avbryte fordi det simpelt hen ikke tørket ( Autoglym)

En annen ting ein kan merke seg er at Autoglyms produkter tiltrekker seg veps. dere har sikkert lagt merke til at de lukter ganske naturlig og kanskje søtt... kanskje ikke et problem nå, men det var det for meg da jeg skulle ut og polere og masse veps satte seg på bilen/fløy rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting ein kan merke seg er at Autoglyms produkter tiltrekker seg veps. dere har sikkert lagt merke til at de lukter ganske naturlig og kanskje søtt... kanskje ikke et problem nå, men det var det for meg da jeg skulle ut og polere og masse veps satte seg på bilen/fløy rundt.

Kan ikke si jeg har merket noe av dette.

Men ikke noe særlig å polere bilen med masse veps rundt seg, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg gjere da eg polerer bil, noke som eg gjer engang i kvartalet :)

1. Avfetting fra listene og ned ( bruker å blande ut avfettinga iom at avfetting er sterkt, avhenger av merker da.

Venter et par minutter

2. Høgtrykkspyler bilen

3. Påfører såpeskum på heile bilen ( turtle shampoo, veldi bra )

Venter et par minutter

4. Høgtrykkspyler bilen

5. Vasker med svamp, over heile bilen. ( over listene )

6. Vasker under listene ( grunding )

7. Sjekker heile bilen for at det ikkje henger igjen noke støv, asfalt klumper som henger fast.

Venter til bilen er helt tørr, eventuelt drar av grøvste vatnet med pusseskinn.

8. Begynner på framskjermer og panser, jobber meg bakover

og fører på voks. Der bruker eg autoglym ( den med rød merking )

Tar kun en karroseri del av gangen da eg polerer.

Tar under listene til slutt.

Påfører autoglym bumpershine på listene.

Bruker wurth aktiv ruterens på alle rutene, innvending og utvending, samt lyktene.

Så polerer eg vinduene både på innside og utside.

Hender eg fører på autoglym glassprotection eller hva det heite.

Får ei blank og hard overflate, som beskytter mot steinsprut, og seinare vasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, ser at mange har mange bra ideer her om emnet. Jeg har jobbet med bilklargjøring tidligere i en 10 års periode og vil si jeg har prøvd alt som finnes av produkter på markedet. Dette gjelder spesielt de proffe produktene og også de beregnet for garasje / hobby bruk. For å få et perfekt resultat krever det maskiner og utstyr til flere tusen kroner. Ser at mange skriver at de blir fornøyd med det ene eller det andre, men nå snakker jeg utstillings-shine. De produktene jeg har testa som virker overdrevent best er Meguiar's proff serie. Denne har den høyeste prisen og det beste resultatet. Et eksempel er at en kan fint gå løs på lakken på bilen sin med P400 slipepapir og få tilbake fullstendig glans med disse produktene. Dette bør en jo ikke gjøre, men var mer en fortelling for å illudere effekten produktene kan klare. Det en skal holde seg borte fra er produkter som inneholder veldig mye silikon eller olje. Slike produkter har evnen til å "fylle/dekke over" mikroriper slik at lakken ser pen ut der og da. Resultatet etter noen vask når produktets topphinne er slitt bort er at ripene er der nøykatig så kraftige som før. Polymervoks er den voksen som er å foretrekke da denne inneholder plastpartikler som legger seg i disse mikroripene for å tette lakken. Tette lakken er voksens hovedoppgave slik at ikke vann trenger gjennom og en kan risikere rust midt på en flate uten steinsprut. Dette gjelder spesielt tette farger, altså lakk uten klarlakk.

Her var det kanskje litt mye info, er det noen som vil ha flere tips svarer jeg gjerne på PM om jeg har tid.

Mitt siste råd er egentlig å levere inn bilen til noen som har utstyr og som KAN det de holder på med. Da har en et perfekt grunnlag til å holde vedlike med enkle produkter for en feilfri shine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...