Gå til innhold

Poleringstid...tips og råd?


TheMan
 Share

Anbefalte innlegg

Det er skummelt å hive seg inn i "maskinpoleringens verden" uten noen kunskaper om maskinen og produktene du skal bruke..

Teknikk, riktig puter og riktig lakkrens er veldig viktig.. Alltid bruk det mildeste som får jobben gjort.. (Ikke nødvendig å slipe ned 0.1mm med lakk hvis ripene bare er 0.001mm dype..

Som oftest er dette resultatet av folk som ikke har noe videre peil på maskinpolering:

2MB2GrossSwirls1f.jpg

(dette er gjort av proffer!! Hvem som helst kan jo få jobb i polerings bransjen ser det ut til..)

Ja, det så sånn ut første gang jeg prøvde også.. hehe..

Dette førte til maaange timer frustrasjon.. og søvnløse netter..

Det var mye jobb å fjerne.. men jeg klarte det til slutt :)

Mildere lakkrens, bedre poleringspute, bedre teknikk.. og gikk over det hele med den milde lakkrensen for hånd til slutt.. poleringsripene blei helt borte.. men dette tok MANGE flere timer enn hvis jeg bare hadde gått over hele bilen for hånd med en gang.. antagelig hadde jeg hatt samme resultatet også.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser noen spør om teflonbehandling. Dette lager ingen "hinne" på lakken, men legger P.T.F.E partikler i porene på lakken på lik linje som en annen voks. For å eventuelt legge en hinne av teflon på bilen kreves en så høy temperatur at lakken hadde blitt skadet. En generell regel for all overflatebehandling er at en kan ikke få et kraftigere / sterkere stoff til å feste seg til et svakere underlag uten at det kreves så mye temperatur / kraft at originalunderlaget hadde blitt skadet.

Poleringsroser kommer av at det ikke er blitt brukt stoffer som "overlapper" hverandre. Dette kan som fortelling overføres til lakkeringverdenen. Hvis en starter med et P80 slipepapir som river opp riper på cirka 600-800 my, og så prøver å slipe over med P1000 så vil en uansett se ripene som gjenstår etter P80 papiret. Derfor når en rubber en bil kreves et finere og finere produkt for å til slutt oppnå et perfekt resultat. Bruker man en rubbing med mye oljetilsetning på maskin vil denne oljen / silikonen dekke over poleringsrosene og man vil ikke se dem før man evt. har vasket feltet med såpe / petroleum. Hvis man da vokser feltet vil også rosene "forsvinne", men komme tilbake etterhvert som voksen blir slitt. Voks er i utgangspunktet beregnet for å bevare det resultatet en lager med rubbing / lakkrens. Er ikke underlaget fint når en vokser vil det komme tilbake på samme måte som det var før. Kan kanskje sammenlignes litt med å urinere i buksa under særdeles kalde forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA!

Polerte audin i helga. Tok den skikkelig :D En skikkelig omgang med rubbing (pga mye vaskastriper) polering og forsegling. Gummifornying. Brukte da wurth produkter. Det tok 12 timer :P!!!!!!!!!!!!!!!

\:D/

Da hadde du ikke fått jobb hos meg ;)

Kan hende 12 timer hørtes mye ut! Men det var faktisk nødvendig. Lakken var svart og var vasket med kost! Stripene var DYPE og det skulle mye til for å slipe ned lakken. Sikker på at jeg hadde spart mye tid om jeg brukte et fint sandpapir. Brukte den groveste rubbingen (wurth) først. En god omgang! Så en mildere. Polymer og høyglanspolering til slutt. Gummifornying etter der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok at du brukte 12 timer, var ikke det jeg satte fingeren på, bare en mening om det ikke hadde svart seg på et bilpleiesenter. Var ikke meningen at du skulle ta det ille opp, skal forklare meg bedre neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at proff serien til MgGuiers er overlegen, sett at alt gjøres på rett måte..

Vær nøye med avfetting, asfalt rester er IKKE noe særlig bra utgangspunkt

Diamond Cut (Rubbing) + High Speed Glaze (Polering) + Yellow wax (langtidsvoks)

Forutenom det er det andre ting å tenke på, er bilen nylakka så er lakken "mykere".. altså trenger ikke så røffe behandlinga for å få bort riper osv. Enkelte biler må du igjen "stå" på maskinen for å vekk riper, funker best å ta litt i når du polerer

Funker som fjell det... Lenge leve maskinpolering:)

Kan være greit å smøre på noe middel på gummidetaljer før polering, inntørkede lister "suger" til seg poleringsmiddel å blir hvite på NO TIME:)

Bruker MgGuiers All season dressing, genialt middel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med diamond cut og yellow wax, men foretrekker speed glaze MG-80 framfor high speed glaze. Litt mer all round den. MG-38 tire and trim er en gele som jeg syner er bedre enn all season dressing på lister osv. All season dressing liker jeg på hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med diamond cut og yellow wax, men foretrekker speed glaze MG-80 framfor high speed glaze. Litt mer all round den. MG-38 tire and trim er en gele som jeg syner er bedre enn all season dressing på lister osv. All season dressing liker jeg på hjulene.

Bruker Hyper dressing på hjul og motorrom jeg. Hva bruker du på interiør som trenger shining? Jeg bruker å ta flekker med all purpose cleaner, så smøre utover med all season dressing.. funker ikke på alle interiørene riktignok...

Nyere biler er jo best uten noe glans egentlig.

Hmm... bestille opp tire and trim, må prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med diamond cut og yellow wax, men foretrekker speed glaze MG-80 framfor high speed glaze. Litt mer all round den. MG-38 tire and trim er en gele som jeg syner er bedre enn all season dressing på lister osv. All season dressing liker jeg på hjulene.

Bruker Hyper dressing på hjul og motorrom jeg. Hva bruker du på interiør som trenger shining? Jeg bruker å ta flekker med all purpose cleaner, så smøre utover med all season dressing.. funker ikke på alle interiørene riktignok...

Nyere biler er jo best uten noe glans egentlig.

Hmm... bestille opp tire and trim, må prøve.

MG-40 er det overlegent beste produktet for shine inni. Tørker helt, kan ha det på matter og pedaler og lager bare en nybil finish. Ingen speilrefleks der nei. All purpose er det beste vaskemiddelet ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble fagprat på høyt nivå, moro å få tips fra proffer!

Men hva kan sies om teflon"belegg" da, jeg har en 3 mnd gammel bil, ønsker å ha den finest mulig i lakken, få fargen (Le mans blå) mest mulig frem.

bør det innvesteres i Teflon behandling eller hva slags tips kan dere gi meg?

Og evt kostnad ved dette.

:wink:

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje ut som at Maguiars er bedre enn Autoglym, hvilke Maguiars produkter bruker dere da??

Jeg bruker speed glaze 80 de to gangene på sommerhalvåret jeg maskinpolerer bilen min. Det er helt suverent bra, men min erfaring er at det kun duger på maskin. Til håndpolering blir det for tregt å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MG 80 er en polish som bør etterbehandles med voks

TEFLON HAR IKKENO PÅ BIL Å GJØRE, sorry skrikinga, men det er så mange som skriver om teflon her. Vær så snill å kjøp en bra polymervoks heller så holder lakken seg veldig pen og mye blankere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...