Gå til innhold

Hvorfor ruster nyere tyske biler?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor ruster nyere tyske biler ? ... vel les det siste innlegget til sjefguru "Asken" (Autopower) i hans X3 dagbok... :roll:

http://www.autopower.se/galleri/frilans ... .asp?id=70

jeg sliter med å lese svensk.. kan du gi kortversjonen (på norsk)

Han har hatt X3´en inne på service og oppdaget at div. skruer eller skruehoder under bilen som holder gummidetaljer er "grisrosa" pga. rustangrep. Han spør så hvorfor BMW ikke bruker syrefaste skruer når det ikke koster mange ekstra kronene, men gjør en stor forskjell. Hvis han skulle ha beholdt bilen ville han selv ha skiftet ut skruene med noen bedre... på en kun 15 mnd. gammel bil har han så langt hatt rustangrep på bærende deler og bakakselen... og det er for dårlig mener han. Han forteller at før i tiden kjøpte Mercedes-Benz den beste jernmalmen (den lager de stål av og denne malmen kommer i Europa alt vesentlig fra Sverige) så bl.a motorpanseret som utsettes for varmeforskjeller blir best mulig. Når blårussen så begynte å ta over kontrollen hos Mercedes-Benz (Sindelfingen - på begynnelsen av 90-tallet) begynte kvaliteten å bli dårligere. Sakte, men sikkert kjøpte Mercedes-Benz mer og mer dårlig stål fra Asia (tyskerne er som han skriver flinke til å spare og verdensmestre til og eksportere) og resultatet ser vi i dag. Vinningen er gått opp i spinningen... det har kostet mer i garantier og dårlig omtale enn de sparte på å kjøpe billig stål i Asia. Han konkluderer med at det vil være tragisk om blårussen evt. flytter til München... for så kjører ikke han BMW i 10 år til. Ergo... noe kan tyde på at blårussen allerede har flyttet til München med tanke på hans egen X3 og ikke minst venture2076´s X3... :roll:

Han forteller forøvrig at det ikke er antydning til voks eller rustbeskyttelse under hans X3 og at det av en eller annen grunn ikke ble kontrollert før levering (!)... han har naturligvis klaget og krevet garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skeptisk til alt som heter bilindustri jeg når jeg leser om nye biler som ruster. Her har vi snart 100 år med bilproduksjon og nå i det 21. århundre leverer vi biler som ruster mer enn biler fra -80 tallet.

Jeg har et konkret eksempel: Bilen min skulle på rustbehandling i høst (bestefar eide den da) og da han ankom med bilen var firmaet meget skeptisk til å gi en så gammel bil 3 år rustgaranti. På samme tidspunkt kom det en nesten helt ny japansk SUV av ukjent merke inn. Her hadde hele understellet et jevnt fint oransje sjikt som måtte sandblåses før de kunne gi garantien.

Da min ble heist opp var det null rust å se og de ble overrasket over at en så gammel bil hadde så lite rust. Jeg siterer han da han så under bilen; "Ojj! Vi får inn nye biler som har MYE mer rust enn dette".

Når slike ting skjer begynner jeg å stille spørsmål, og som bmwe9 sier så tror jeg også at vinninga går opp i spinninga, som da resulterer i at fabrikkene ikke tjener mer penger alikevell. Hvis ikke "blårussen" snart begynner å tenke seg om og lærer av sine feil så kommer ikke bilindustrien til å kunne fortsette sånn det gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lien, husk på at det ikke er bare penger som gjør at det er forskjeller på slikt. Hele bilindustrien stilles enormt mange miljøkrav, og alt fra lakk til olje og andre behandlingsmidler har blitt endret MANGE ganger de siste 20 årene pga. mer bevisst miljøpolitikk verden over. En bekjent er Mazda-frik, og de har et godt eksempel, de første generasjonene av 626en som kom i '91 eller noe sånt hadde visst nok dårlig lakk pga. nylig innførte miljørestriksjoner. Lakken flasser rett og slett av. Det samme har jeg sett på andre bilmerker fra samme tid..

Når det gjelder stålkvaliteter så er det jo også meget kjent at den kinesiske industrien har begynt å kjøpe enorme mengder stål, noe som har ført til at prisene har skutt i været, og skulle alt på dagens biler vært av førsteklasses stål hadde de nok blitt en del dyrere. I tillegg er det jo ikke uendelig med jernmalm heller i verden, så gjenbruk MÅ finne sted. Desverre holder gjenvunnet stål en god del lavere kvalitet enn "ny"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok "svensken" ville fått seg en sur overaskelse om han hadde byttet skruene med brunt hode til syrefaste 8)

Bedre at han får ett forvarsel om at rustbehandlingen er for dårlig, enn at han skal oppdage det da de fine blanke syrefaste skruer begynner å ramle av, pga at det ikke er stål igjen i karrosseriet :wink:

Det verste du kan gjøre er å blande syrefast med svart. Særlig ville dette vært ille hvor man har saltede veier. Det oppstår spenning mellom metallene, og det lavest legerte vil "ofre" seg.

Det hadde ikke vært noe problem å lage en 100% rustfri bil. Men å måtte betale 4mill for en Polo tror jeg få ville giddet? Der kommer preservering inn i bildet. Problemet er kvalitetsforskjellen på arbeidet som blir utført. Men det er merkelig at visse merker aldri skal klare å få skikk på det greiene der. Rust vil vi alltid måtte slite med, men mengde kan vi selv begrense ved hjelp av behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting ang. lakk og grunning.

Legg merke til hvor mye hvite "håndtverkerbiler" ruster. caddy, kurder, hiace og sånne som det. Dette er billige bruksbiler som ikke er ment for et liv etter fylte 10år.

Virker som de ruster mye mer enn identiske biler i annen farge. Er det brukt billigere lakk for å presse pris, eller er det bare kontrasten mellom hvit og brun som er så kraftig :roll:

Var det like stort problem med 80- og 90talls bimmerne at de hadde rustproblemer i samme skala som e46 og e39 har hatt i mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting ang. lakk og grunning.

Legg merke til hvor mye hvite "håndtverkerbiler" ruster. caddy, kurder, hiace og sånne som det. Dette er billige bruksbiler som ikke er ment for et liv etter fylte 10år.

Virker som de ruster mye mer enn identiske biler i annen farge. Er det brukt billigere lakk for å presse pris, eller er det bare kontrasten mellom hvit og brun som er så kraftig :roll:

Var det like stort problem med 80- og 90talls bimmerne at de hadde rustproblemer i samme skala som e46 og e39 har hatt i mange år?

det kommer stort sett av at de i tillegg til mest å gå på hardt saltede byveier sjelden blir vaska og aldri polert. mange av disse har flere brukere og ingen gidder å se etter steinsprut eller små rustangrep som fort blir store. og har du kjøpt en bil til 100lapper og den går 5 år som f.eks malerbil er verdien lik vrakpanten så da blir det ikke kosta på noe,kun kjørt til det ikke er mer igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse "håndverkerbilene" er det nok flere faktorer som spiller inn. Hvit lakk tørker bl.a dårligere. Dette stiller større krav til eier vedr.polering. Lakken er vistnok ikke 100% vanntett har jeg blitt fortalt.

Derfor er det enda viktigere på en hvit bil å ha ett godt vannavisende lag med polish.

Dette er det jeg har blitt fortalt, men har blitt lurt før å :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vito er i et kapittel for seg selv. Vet ikke om det en gang kan kalles mercedes.

Ang rust synes jeg det er mye klaging fra folk med ny bil, å det spes fra våre kjente merker som BMW, Mercedes, VW og Audi.

Mange av disse bilene ruster sinnsykt. etter et par år på bensinstasjon ser jeg hva som går igjen av nye biler med rust.

Klart at vedlikehold som i vask og polering er mangelfull hos mange, og de kan takke seg selv til et lite stykke. Naboen til fattern eier en 1.gen X5 dennne får polish to ganger i året samt vask to-tre ganger i uka. Dette er mer enn vanlig stell for en familiebil og jeg blir like overraska over å se at den også har rust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vito er i et kapittel for seg selv. Vet ikke om det en gang kan kalles mercedes.

Du har et poeng... Vito og V-klasse (hhv. W638 og W638/2) bygges eller ble bygget i byen Vitoria (derav navnet "Vito") i Spania.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vito er i et kapittel for seg selv. Vet ikke om det en gang kan kalles mercedes.

Du har et poeng... Vito og V-klasse (hhv. W638 og W638/2) bygges eller ble bygget i byen Vitoria (derav navnet "Vito") i Spania.... :wink:

det visste jeg ikke.. men har hørt at det skal være skikkelig møkka-biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Vito er en skikkelig møkkabil. Var skrevet en artikkel på nett med en eier av en ganske så ny Mercedes-Benz Vito varebil. Den var lakkert med skrift der alle feilene stod og det var ikke måte på. Har selv rattet rundt i en Mercedes-Benz Vito med diesel og uten turbo. Ingen hurtigmaskin nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Gammel tråd så beklager at jeg vekker den, men kan forskjellige lakkfarger ha forskjellig motstandsdyktighet mot rust?

Har selv møtt på en del sølvgrå BMW'er med mye rust i det siste. Det er en stor kontrast mellom krokan og sølvgrå som gjør det svært synlig. Eierne som velger sølvgrå biler gjør det ofte fordi det er en praktisk farge mtp vedlikehold. Disse to faktorene har en stor betydning, men jeg lurer på om forskjellige farger er mer/mindre utsatte for rust pga lakkens egenskaper. Kan godt hende dette er et idiotisk spørsmål, men jeg lurer..

Svarte biler krever hyppigere vask og polering enn andre farger. Det jeg lurer litt på er om for eks. en bmw individual farger muligens er tykkere (flere lag) enn en standard BMW farge? Og om dette kan være med å gjøre de mer motstandsdyktige mot rust. Igjen så bestilles sikkert en individual farge av noen som er mer opptatt av farger enn gjennomsnittet, som kan føre til mer vedlikeholdt osv en snittet..   

       

Til sammenligning har jeg hørt en lakkerer si at lakkfargen hvit dekker svært bra, og at bilprodusenter (muligens før i tiden) sparte inn ved å legge tynnere lag med lakk på hvite biler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...