Gå til innhold

1982 BMW 525i E28 "Få denne på veien som bil nummer 2&a


KarstenJulius
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet dere elsker godt dokumentere prosjekttråder og derfor kommer det en tråd om min bil.

Jeg vet ikke om denne blir hyppig oppdatert men skal gjøre mitt beste.

Min E28 1982 BMW 525i ble kjøpt inn for ganske nøyaktig 1 år siden. Den gang var den med skilter.

Den ble ikke brukt fordi vi ikke trengte to biler.

Jeg leverte inn skiltene i fjor i påvente av ett innfall av energi til å begynne på den som prosjektbil.

Denne uken kom det innfallet og har fått gjort en del.

Slik så den ut for ett år siden. Den var langt fra så pen som bildene gir inntrykk av.

Dscf0900.jpg

Derimot er bilen så godt som rustfri. Den lille overflaterusten som befant seg på bilen har jeg fjernet med en stålbørste.

Nå står den ute med masse hvite flekker av lakkgrunning og zinkspray.

De to fordekkene hadde mistet luften etter den tøffe vinteren i Bergen Nord og derfor valgte jeg å sette på de gode vinterdekkene.

Den må se litt bra ut når jeg holder på å skru.

Dscf1730.jpg

Dscf1741.jpg

Slik ser sommerdekkene ut. Jeg vurderer å bytte dem ut til neste sommer (hvis jeg klarer å fullføre prosjektet).

Dscf1752.jpg

Bilen trengte en ny girkule og da fant jeg en som jeg kjøpte til en annen bil jeg hadde.

Dscf1739.jpg

Baklyktene var ødelagt og har montert et strøken sett med Shadowline-baklykter. Det gjorde seg... Eller...?

Dscf1735.jpg

Jeg venter en pakke fra danskene i Koed i disse dager. Bestilte nye dørtrekk.

4acda4dc.jpg

Dørtrekkene skal bli montert med litt "køstom" ala JuIius.

Dette er vindusveiven uten skinn og krom.

Dscf1731.jpg

Jeg har shinet litt i baggasjerommet og kastet et gammelt reservedekk som lå oppi.

Det ser bedre ut med et vinterdekk.

Dscf1726.jpg

Jeg vant en gang i tiden et gigantisk konfilter på en nettauksjon etter et par pils.

Jeg tror det kostet meg 60 kr inkl. frakt. Jeg måtte bare montere det.

Forøvrig er all gummi i motoren skiftet i vinter.

Dscf1746.jpg

Litt flere bilder. (Dekaltrimmen skal selvfølgelig bort og originalemblemene skal på igjen når bilen nærmer seg slutten.

Dscf1744.jpg

Dscf1729.jpg

Dscf1742.jpg

Dscf1738.jpg

Dscf1737.jpg

Dscf1749.jpg

Dscf1736.jpg

Dscf1734.jpg

Dscf1733.jpg

Videre planer.

- Pusse og grunne videre. Den skal lakkeres av meg i enten BMWs Alpine White eller Opel Rallymatt.

Det er et spørsmål om økonomi. Den blir kun lakkert utenpå.

- Nye sommerdekk Toyo gateslicks

- Senk (så mye som mulig) og sportsdempere.

- Nye bremser (har sendt forespørsel til flere tunere om skikkelige greier)

- Interiøret skal skiftes.

- Bilen skal lettes mest mulig.

- ++++++ mye annet som jeg ikke har kommet på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det som Lien sier, det er ikke mange E28 prosjekter.

Skal følge med på ditt. Hvilken farge har bilen egentlig vært i?

Begynner på mitt 528i prosjekt snart. Tenker på å få tak i slike dørtrekk som du har! Men lurer på å mekke askebeger i framdørene også om det lar seg gjøres :P

Uansett, stå på og lykke til! Jeg skal følge med her :)

EDIT: Bare min mening om shadowlinebaklyktene, Du bør få hvite blinkers, eller så er de ikke fine syns jeg. Original i krom, rød, oransj og hvit syns jeg faktisk er fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen er basaltblau. En ganske sjelden farge, men jeg liker den ikke helt og den er ganske slitt. Derfor lakkerer jeg den selv.

Det er mye som kunne vært gjennomført blant annet hvite blinkers etc som dere sier. Men dette er lavbudsjettsprosjekt og hovedmålet er å få denne i brukstand. Kan fint kjøre den men den trenger starthjelp fordi noe er kortsluttet, leter fremdeles etter hva. Jeg vil få den litt finere før jeg henter ut skiltene.

Forøvrig kan den gjerne selges som den står for et akseptabelt bud eller byttes i noe annet morro. Et veldig bra objekt, lite rust. God motor. Da kjøper jeg en annen BMW istedet

Nå blir ikke denne tråden oppdatert på 2 uker. Reiser på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det stopper rett og slett opp. Og nå må jeg pusse opp kjøkkenet istedet.

Jeg vurderer å selge denne. Bud?

Litt praktisk info

- EU godkjent til september 2006 - bør enkelt gå gjennom i september mot litt egeninnsats

- Skiltene er levert Biltilsynet før nyttår og kan hentes ut mot halv årsavgift

- Bilen er kjørbar men trenger starthjelp, det er et relè eller sikring som forårsaker utladet batteri (batteriet er helt nytt). Bilen må derfor hentes på henger eller vi lader den opp og den må kjøres hvis ikke stopper den.

- Mye rust er pusset ned og lakket over med rustforebyggende primer. Bør lakkeres fordi den er ikke fin.

Men utover dette er det nesten ingen rust (!!)

- Slitt førersete og dørtrekk (Selges med umontert strøkent sort dørtrekk)

- 8 lettmetallsfelger med dekk (3 av dekkene må lappes). Dekkene bør byttes for din egen sikkerhet men fullt kjørbar og en del mønster igjen.

Bilen står i Arna, Bergen. Treffes lettest på mail karsten@e36.no eller PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stopper rett og slett opp. Og nå må jeg pusse opp kjøkkenet istedet.

Jeg vurderer å selge denne. Bud?

Litt praktisk info

- EU godkjent til september 2006 - bør enkelt gå gjennom i september mot litt egeninnsats

- Skiltene er levert Biltilsynet før nyttår og kan hentes ut mot halv årsavgift

- Bilen er kjørbar men trenger starthjelp, det er et relè eller sikring som forårsaker utladet batteri (batteriet er helt nytt). Bilen må derfor hentes på henger eller vi lader den opp og den må kjøres hvis ikke stopper den.

- Mye rust er pusset ned og lakket over med rustforebyggende primer. Bør lakkeres fordi den er ikke fin.

Men utover dette er det nesten ingen rust (!!)

- Slitt førersete og dørtrekk (Selges med umontert strøkent sort dørtrekk)

- 8 lettmetallsfelger med dekk (3 av dekkene må lappes). Dekkene bør byttes for din egen sikkerhet men fullt kjørbar og en del mønster igjen.

Bilen står i Arna, Bergen. Treffes lettest på mail karsten@e36.no eller PM

Synd.. Begynte bra detta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager seint svar, det ser ikke ut som om jeg får varsel på tråden.

Jeg noterer 3000 kr. Det er en fjerdedel av mine utgifter på bilen, men den må bort.

Bilen står i Bergen. Jeg setter den på lading til eventuelt kjøper så det er tut og kjør hvis man har prøveskilter. Når den stopper så kan den ikke stå lenge før strømmen er borte.

Det er ikke batteriet, men som sagt, et rele eller noe som stjeler strømmen. Jeg er ikke mekaninker eller elektriker så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Feilen er mest sannsynlig funnet. Jeg skiftet laderelè og regner med at bilen starter når jeg får jumpstartet den og lar den gå litt.

Siden ingen har gitt meg bud som jeg aksepterer så jobber jeg sporadisk på bilen. Jeg har montert nye dørtrekk på venstre side. Veldig bra.

db799f06.jpg

7f90527d.jpg

db88e78e.jpg

d744d9c4.jpg

Jeg har også lakkert grillen og nyrene helt sort fordi de var slitt. Veldig bra resultat og bilder kommer når finner igjen nøklene til garasjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...