Gå til innhold

1977 528 E12 prosjekt


rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har skaffet meg en E12 nå som skal restaureres.

Det er utrolig lite rust på bilen. Det er 2 små hull (1x1cm) på den venstre kanalen og etpar litt større i reservehjulsbrønnen.

Bilen ble kjøpt hos Motorforum Elverum i 1998 og ble brukt i noen måneder før den ble satt bort. Den bærer preg av å ha stått ute i 8 år. Det var grodd mose rundt om, lakken er stygg og boblete. Noen plasser er den også flasset av.

Fikk med grill med kromlist og BBS felger.

Interiøret er skutt. Krommen er full av irr, lakken på treverket er flasset og setetrekkene er falmet og ødelagte. Setene knaser også når du setter deg i dem, så det er med andre ord ikke mye å ha på. I førersetet er det også en tyggis som har satt seg fast og blitt svart og hard.

Gassen henger også når du tråkker på den, så det må ordnes. I dag når bilen skulle kjøres opp på ramper for å bli satt på bukker var det en jævlig klakkelyd. Jeg regner med at det er en ventil som har sett seg lei og knukket eller knust pga. alt for høyt turtall mens motoren var veldig kald.

Bilder:

Etter en vask:

E12041.jpg

Før vasken:

E12026.jpg

E12027.jpg

Felgene:

E12047.jpg

Lakken på taket:

E12032.jpg

Interiøret:

E12040.jpg

Motorrommet:

E12018.jpg

Ellers:

E12011.jpg

E12008.jpg

Nei, panseret låser seg ikke igjen, men det er vel ikke noe stort problem å ordne :)

Planene med bilen er å ordne det som er galt nå, lakkere bilen oppigjen i samme farge (Resedagrün metallic) men med litt perlemor i, få nye kromlister rundt om, nytt interiør, muligens svart taktrekk, tone rutene, senking, nye bremser (alt bremser er ødelagt), overhaling av toppen, muligens litt trim etterhvert, men det er ikke prioritert.

Vindusviskermotoren er ødelagt og kupevifta.

Det var i grove trekk hva som må gjøres. Bare kom med inspill og tips til ting, bremser osv.

Har du deler så er det mye som er interessant! Si ifra!

Det blir store oppdateringer istedet for mange små, men sjekker tråden hver gang jeg er innpå, så skal svare på innspill osv. når det kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, ai, ai, vekker gamle minner dette, min første bil var en -74 525 E12 8) .

Frontspoiler må til på disse bilene, ser ut som de har volsomt overbitt uten. Jeg hadde RGA frontspoiler på min, meget pen syns jeg. En annen ting som du bør skaffe deg, er M535 panser, samme som på denne :wink: .

1179907-bilde6-img_0014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, ai, ai, vekker gamle minner dette, min første bil var en -74 525 E12 8) .

Frontspoiler må til på disse bilene, ser ut som de har volsomt overbitt uten. Jeg hadde RGA frontspoiler på min, meget pen syns jeg. En annen ting som du bør skaffe deg, er M535 panser, samme som på denne :wink: .

1179907-bilde6-img_0014.jpg

Har en E21 BBS-frontfanger som er nesten ferdigtilpasset til E12. Trenger bare å bli litt lengre på sidene så er den knall!

Hvordan ser RGA frontspoileren ut?

Er det noen nettbutikker som har noe særlig med E12 deler? Finner ikke noe nesten.

Er ikke det panseret pre-facelift panseret? Den klompen opp var for å få plass til luftfilterboksen på de doble gasserene som ihvertfall 528 kom med? Tenkte på å få mekka over den klompen, klippe og sveise litt. Men det får komme senere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som du bør skaffe deg, er M535 panser, samme som på denne

Dette panseret har ingenting med 535 å gjøre, det er som rolfi sier et pre-facelift panser. Satt på bilene med sekser før 1977.

Rolfi: Er det noe spesielt du er ute etter, så har jeg ganske god oversikt over hvor man får tak i ditt og datt. Lettest om du forteller hva du skulle hatt.

Jeg var også og kikket på denne bilen, men jeg lot den gå til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolfi: Er det noe spesielt du er ute etter, så har jeg ganske god oversikt over hvor man får tak i ditt og datt. Lettest om du forteller hva du skulle hatt.

Jeg var også og kikket på denne bilen, men jeg lot den gå til deg :)

Du var det ja, lurte litt på den andre også som delebil. Men tror jeg dropper det. Er interiør jeg skulle hatt, og det i 525'n var enda verre.

Utrolig grei selger uansett, hjalp til med alt mulig. Måtte taue bilen oppå hengeren for det ene bakhjulet satt. Tror vi drev på i 4 timer med å få flytta over felgene, grillen og få oppå bilen på henger. Når den skulle av måtte vi binde fast bilen i et tre og kjøre hengeren vekk. Men nå er det problemet løst, skrudde av akslingen på hjulet som satt og startet bilen og prøvde å kjøre den, så løsna det :)

Sitter på realoem.com nå og finner delenr. til forskjellig jeg trenger, men det er visst mye som har gått ut av produksjon.

F.eks kromlista over dørene.

Mer jeg trenger er interiør i svart eller blått, solskjermer, rustsamlerlist på høyre kanal, ventilgriller på c-stolpene med krom på, baklykter og den krommen mellom baklyktene. Er nok mer, men får gå igjennom alt når jeg kommer hjem igjen. Satte bilen på krakker framme nå for å få av bremseskivene. Tror det meste der må skiftes, så jeg tenkte på noe bedre bremseskiver enn originalt. Men kan ikke ha de så mye større pga. felgene.

Senkesett må jeg også handle inn, men bilen er ikke akkurat høy fra før! Fikk nesten ikke 2tonns jekken under.

Forresten, du vet ikke om hele frontplata må byttes hvis jeg skal bygge om til pre-facelift front? Eller går det an å bare smelle på grillen og panseret så er alt i orden?

Skal bygge om bak også, men ikke helt enda.

Hva er forskjellen karosserimessig på pre-facelift og etter-faceliften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Trodde det var M panser jeg, men men ihvertfall penere :P . Når det gjelder den frontspoilern jeg hadde så var det RGM(ikke RGA). Finner ikke den på hjemmesidene dems, vet også at eikermotorshop skaffa den tidligere.

Hadde min E12 fra 1994-96, det var før digitalkameraene så får prøve å scane noen bilder av den(hvis jeg finner de da :roll: ).

Gleder meg til å følge dette prosjektet ditt, artig at noen tar vare på disse gamle glisa 8) .

O.T: Kjempeflott den hjemmesiden din Storsveen :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet og tenkt litt igjen og funnet ut at delenr. på fjærene til 630 og 633 er de samme som på E12'n. Det var noen E9 fjærer også som var like. Og da bør det ikke være så alt for vanskelig å få tak i senkefjærer?

Fant ut i dag at det var like greit å få skifta skjermer, for det er en plass jeg ikke gidder stå å sveise når delen kan kjøpes ny og uten sideblinklyshull!

Har også vært inne på tanken om å bygge om til pre-facelift front og bak. Synes E12 tok seg mye bedre ut med den gamle looken. Men det blir ikke enda, vet ikke hvilke deler som må byttes heller, men om noen vet, skrik ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart interiør til e12 er ikke lett å få tak i. Jeg har et komplett blått interiør, som nytt! Dette kan du få kjøpt om det er av interesse.

Tror neppe det er å få tak i andre bremser enn det som er laget til e12. Alle skiver man får på uten modifiseringer har samme diameter men forskjelig tykkelse.

Foran: Alpina B7 28mm, M535i 25mm, 528i 23mm.

Bak: Alt likt fra 525 til M535i. Alpina har ventilerte bak på 20mm. Disse er de samme som e3 og e24 (før 1982) benytter. ALt den nevte over er bolt-on.

Senkesett får du tak i fra noen produsenter, H&R leverer forstatt. Jeg har ett helt nytt sett fra H&R liggende, muligens til overs. Dette senker 40mm, og jeg vil med stor sikkerhet tro at dette er det beste settet å få tak i til e12. Dette får du som sagt fortsatt kjøpt nytt.

Skal du bygge om til pre-facelift må du ha ny bakplate, ny tank (påfylling bak), tette påfyllingshull, panser og bytte hele frontplaten. Det er det jeg kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart interiør til e12 er ikke lett å få tak i. Jeg har et komplett blått interiør, som nytt! Dette kan du få kjøpt om det er av interesse.

Tror neppe det er å få tak i andre bremser enn det som er laget til e12. Alle skiver man får på uten modifiseringer har samme diameter men forskjelig tykkelse.

Foran: Alpina B7 28mm, M535i 25mm, 528i 23mm.

Bak: Alt likt fra 525 til M535i. Alpina har ventilerte bak på 20mm. Disse er de samme som e3 og e24 (før 1982) benytter. ALt den nevte over er bolt-on.

Senkesett får du tak i fra noen produsenter, H&R leverer forstatt. Jeg har ett helt nytt sett fra H&R liggende, muligens til overs. Dette senker 40mm, og jeg vil med stor sikkerhet tro at dette er det beste settet å få tak i til e12. Dette får du som sagt fortsatt kjøpt nytt.

Skal du bygge om til pre-facelift må du ha ny bakplate, ny tank (påfylling bak), tette påfyllingshull, panser og bytte hele frontplaten. Det er det jeg kommer på.

Ang. bremser så lurte jeg på noen skiver som var både borra og slissa, ikke for at jeg trenger det egentlig, men det er kjekt å ha :)

Og ang. interiør så er det egentlig ganske interessant. Er det mulig å ta av trekka og farge disse med tøyfarge kanskje? Er det med armlen bak?

De originale BMW sportssetene hadde egentlig også vært konge og hatt, men det er vel verre å få tak i enn et ekte flygende teppe regner jeg med.

Og ang. pre-facelift, det som blir lettest blir vel da å få tak i en pre-facelift bil som er klar for skroten og kappe av og sveise på deler fra den da.

Er sidene på lyktene like, eller må jeg ha de bakre sidene på bilen også?

Og ang. tanken, går det ikke an å bare forlenge påfyllingsslangen som er nå og flytte alt bak? Er lykte"konsollene" i fronten de samme forresten? Passer alt over utenom grill når jeg har skifta frontplate?

Og det senkesettet, si ifra om det blir til overs eller evt. hvor det kan fås tak i :)

Tusen takk!

e28stian: De har 2 stk. Jeg tror også at bmw selger motorsport frontfangeren enda, det sto ihvertfall på realoem.com.

Sorry for rotete innlegg, ble skrevet i går i halvsvime, men håper dere ser tegninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slissede og borrede skiver får du hos www.wallothnesch.com .

Interiøret mitt har midtarmlen bak ja, men ryggen er helt rett, og buler ikke ut i midten. Slik som på 528i. Husker ikke hvordan det er på 528-gasser. Hvordan det er å farge det vet jeg ikke, men dette interiøret er tilnærmet lik nytt, så jeg synes det er litt synd om man må "ødelegge" det, selv om jeg ikke har noe med det. Jeg har originale recarostoler i min e12, men det er nok vasnkelig å få tak i nå ja. Følger du med på ebay hender det at noe dukker opp.

Frontspoiler dukker også opp i blandt på ebay. BBS, Alpina og BMW M er blitt laget, sikkert flere og. BBS får du ikke ny lenger, ALpina får du kjøpt nytt til ca 2700,- og M-spoileren til en enda høyere sum.

Får du senket den litt kan den faktisk bli tøff uten spoiler også.

Tror ikke du trenger nye sider bak om du skal gjøre om til pre-facelift, men du må tette hullet til påfyllingen.

Senkesettet tror jeg at jeg kjøpte hos kollewold eller noe. Alle som forhandler H&R kan skaffe dette. tror jeg betalte ca 2700,- for det. Jeg slipper det ikke fra meg enda, da jeg er usikker på om jeg må ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slissede og borrede skiver får du hos www.wallothnesch.com .

Interiøret mitt har midtarmlen bak ja, men ryggen er helt rett, og buler ikke ut i midten. Slik som på 528i. Husker ikke hvordan det er på 528-gasser. Hvordan det er å farge det vet jeg ikke, men dette interiøret er tilnærmet lik nytt, så jeg synes det er litt synd om man må "ødelegge" det, selv om jeg ikke har noe med det. Jeg har originale recarostoler i min e12, men det er nok vasnkelig å få tak i nå ja. Følger du med på ebay hender det at noe dukker opp.

Frontspoiler dukker også opp i blandt på ebay. BBS, Alpina og BMW M er blitt laget, sikkert flere og. BBS får du ikke ny lenger, ALpina får du kjøpt nytt til ca 2700,- og M-spoileren til en enda høyere sum.

Får du senket den litt kan den faktisk bli tøff uten spoiler også.

Tror ikke du trenger nye sider bak om du skal gjøre om til pre-facelift, men du må tette hullet til påfyllingen.

Senkesettet tror jeg at jeg kjøpte hos kollewold eller noe. Alle som forhandler H&R kan skaffe dette. tror jeg betalte ca 2700,- for det. Jeg slipper det ikke fra meg enda, da jeg er usikker på om jeg må ha det.

Med BMW-sportssetene mente jeg disse

02a56004.jpg

Er recarostolene til E12 breiere enn de til E21 eller er det ca samme?

Satt og tenkte på det med fargingen i går, det blir å ødelegge egentlig. Du har rett i det! Har muligens fått tak i dører med svart dørtrekk, men det har jo ikke noe å si om dørene er svarte og setene blå, eller er det interiøret ditt med døtrekk også?

Boltene som holder sidene på frontfangeren er ødelagt, prøver å skru dem ut men de snurrer bare. Jeg har nesten ferdigtilpasset BBS-fangeren nå, den må bare av-skjeves. Har ligget oppå en samling med deler til E28.

Men får se hvordan det blir med senking om jeg tar den på eller ikke.

Fant dette bildet forresten

05a01002.jpg

Det er en rå E12 det!

GSS, har du noen pre-facelift deler? Skal ta meg en tur opp på Hedmark Bilsenter i morgen å sjekke om de har noen pre-facelift deler jeg kan komme til å trenge.

Kjører du E12 til daglig forresten?

Og vet du om det er noe konsoll over håndbrekket på noen E12er?

Var og så på den som står på autodb på evje. Skulle kjøre den hjem, men rattlåsen var bare knukket av så det var litt skummelt, pluss at bensintanken var det rustet hull i, så det var ikke noe vits i det hele tatt å ha den. Men den så ut som det lå en håndbrekkonsoll i baksetet der.

fylte bensin på den for 600, men det var ikke vits for plutselig kom det meste ned på beina mine igjen :roll:

Jeg vet ikke hva jeg skal ta tak i først, men det blir vel å fikse toppen regner jeg med. Så får karosseriarbeidet komme etterpå.

Takk for all hjelp til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...