Gå til innhold

'


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg, allerede som 16 åring kjøpt min andre prosjektbil.

Har fra før ei 728i stående, men med mye rust som jeg har trent litt på.

Men da jeg, eller rettere sagt dralle her på forumet datt over en BMW E23 745i nært meg, så måtte jeg jo se :)

Bilen fikk jeg endelig råd til etter 3 hektiske uker med sommerjobb, helgejobbing og overtid nesten hver eneste dag.

Bilen skal over tid restaureres.

Det er en veldig god bil i forhold til 728'a

Har så langt ikke funnet noe særlig rust heller :)

Litt i hjulbuer bak og innerskjermer fremme, får se etterhvert om det blir sveising eller hva det blir for noe.

Et av problemene da jeg kjøpte bilen var at man kunne starte den og la den gå i omkring 20-30 sekunder på tomgang, så stoppet den.

Selger mente problemet hadde noe med kondens/fukt i noen kontakter å gjøre, men jeg fant fort ut da jeg fikk bilen hjem at det var bensinpumpa det var noe galt med..

Ettersom dette er en prosjekttråd, så får jeg vel legge ut litt førbilder også:

Bilde027.jpg

Bilde028.jpg

Bilde029.jpg

Bilde030.jpg

Bilde031.jpg

Bilde035.jpg

Bilde032.jpg

Bilde034.jpg

Bilde036.jpg

fdjhj.jpg

dhkgjgkhgjh.jpg

Sånn :wink:

Ellers vil jeg ikke røpe noe særlig av planene, så dere får bare være tålmodige å følge med underveis :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 438
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette blir nok rått!

Men, skal du få tak i usa-grillen? Den med 4 like store lykter? Det ser litt renere ut etter min mening ihvertfall. Men du må velge selv :)

Hva skjer med 728'n nå?

Blir å følge med på dette også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest mulig orginal? Er forsåvidt enig i det, men jeg synes E23 blir litt hengende bakpå med orginale fjærer. Hvis jeg var deg så ville jeg spandert på meg Bilstein dempere og et senkesett samt felger. DA trenger du ikke å gjøre noe annet. Kanskje en BBS-spoiler? Jeg hadde en 735 for en 8-9 år siden som det sto B&G-senkesett på samt 17" Melber-felger.. Den fikk "rette" stuket med de fjørene, og ble drit-tøff !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et bra utgangspunkt dette :)

Ikke skift ut understellet på bilen (i allefall ikke bak). På 745i har du automatisk nivåregulering og fungerer denne som den skal, vil bilen holde seg vannrett hele tiden, selv om klaringen til hjulbuen blir litt mer forran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis LAD'en ikke virker, så er det spennende priser ute å går. Mener på at det var 9000 kr per demper bak? Selv om LAD'en virker/er oppe å går, så er det nå på ingen måte alltid at de holder seg vannrette for det. Selv E34 har problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar så langt :)

Nei den 728`n, den blir jeg å bruke som delebil til 745`n.

Skal ta alle de beste delene å bygge de på 745`n.

Og faktisk, så var planen å bytte til senkefjører fremme (den er lav nok som den er bake...)

(EDIT: Har funnet ut at det er gule bilstein senkefjører bake fra før av.. :P Men ikke fremme. Så desverre, så er orginaldemperne til nivåreguleringen nok fjernet fra før..)

Åsså blir det noe 18" tomms alufelger med polerte kanter :)

I tillegg var planen BBS frontfanger (hvis jeg får tak i..), og hellakkering osv.

Og dyr! :? jaja.. Skal man ha skikkelig bil, så må man bare regne med å koste på den bortimot 50-100 000kr (minimum!) :wink:

Jobber som fy for å tjene penger nå.... hehe

(Den summen er basert over flere år som sagt mange ganger tidligere i andre sammenhenger)

Edit: Innlegg nr. 700 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis LAD'en ikke virker, så er det spennende priser ute å går. Mener på at det var 9000 kr per demper bak? Selv om LAD'en virker/er oppe å går, så er det nå på ingen måte alltid at de holder seg vannrette for det. Selv E34 har problemer med dette.

Det er ca. 7000 pr. demper og jeg skjønner argumentene dine for at hvis det ikke virker så er det bedre å bytte det ut. På den andre siden så spørs det jo hva man er ute etter. Hvis man vil ha en original bil så er det jo bare å bite i det sure eplet, for LAD'en er jo noe som kjennetegner 745i siden dette var den eneste E23'en som hadde det.

Når det gjelder at den ikke klarer å holde seg vannrett så sier det seg selv at da er den ikke oppe å går men det er noe galt. Jeg måtte justere staget på ventilen bak slik at den heiste seg nok opp, men den virker som bare det nå :)

PS! Hvis oljepumpa på demperne ryker så er det derimot ikke så gøy. Den skal GS ha nærmere 15 000 for ny (!!!!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har jeg arbeidet litt videre med den, og det kan jo virke som om handelen ikke var så bra likevell..

Har dukket opp litt mere problemer med bilen. :(

Grunnen til at bensinpumpa ikke gikk var at den var feil kobla av en eller anna fjott.

Men den funker som bare det hvis vi strekker ledninger rett fra batteriet og bak til den.

(men det er jo selvfølgelig ikke holdbart, så det vil bli strukket opp på nytt slikt det skal være)

Har også prøvd å bytte den vakumstyrte trykkregulatoren/ventilen som skal slippe ut overflødig bensin og tilbake til tanken med 728i`n sin, men fortsatt ingen endringer. (tenkte det kansje var bensintrykket som gjorde at bilen gikk surt når pumpa gikk)

Åsså la vi merke til at den pluggen på luftmengdemåleren ikke var helt i da vi hadde motoren igang og feilsøkte litt.

Og hver gang vi dyttet inn den pluggen på luftmengdemålern, så stoppet bare motoren! :?

Åsså funker ikke klimaannlegget heller.. Kun det som går til vinduene, ellers er det dødt.

Det klikker i releer og slikt når vi trykker på knappene, men det kommer ingen luft, og hver gang man skrur av eller på lysene, eller trykker på knappene i dashen, så slår kjørecomputern seg på, men den slukker med det samme nesten.

Har da i det minste ikke funnet noe flere feil, og tror ikke jeg kommer til å finne det heller. Har undersøkt det aller aller meste.

Men hvis vi bare jobber oss systematisk gjennom hele bilen, så skal vi nok få den opp å gå igjen..

Men er det noen har som vet hvor jeg kan finne skjemaer over el-nettet og bensinsystemet til bilen?

Og evt reprasjonsbok til 745?

Og gjerne også si meg hvordan man justerer bensintrykket på den.. (hvis det i det heletatt går ann)

Er nok litt arbeid desverre.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join forumet

http://bmwturbos.scottiesharpe.com/default.asp

Under "File Library" finner du skjemaer og teknisk info.

Går ikke an å justere bensintrykket. Blir justert av bensintrykk regulatoren. Skal vel ligger rundt 2,5 bar på tomgang. Får den for mye bensin så må du sjekke luftmengde måleren at den ikke er justert ut på viddene. Muligens kaldstart ventilen din lekker? Greit og å se etter at en ikke har vacuum lekkasjer noen sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del arbeid hvis viftene dine ikke går. Da må du ut med hele dashbordet for å komme til. Deretter må du overhale hele vakuumsystemet som styrer vifter og varme inn i kupeen. Dette kostet 30 000 da min bestefar gjorde det på bilen og det er ofte akkurat denne reperasjonen som gjør at mange E23 eiere mister motet.

http://bmwturbos.scottiesharpe.com/default.asp ligger det ei rep. bok på PDF fil fra et tysk verksted, men i utgangspunktet er det ingen offisiell rep. bok til E23. Derimot er det en meget god DIY side med blant annet elektroskjemaer på nettet: www.e38.org (trykk på E23).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...