Gå til innhold

Hydrogen/Wasserstoff som et alternativ til fosilt drivstoff


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jepp... fins flere fabrikanter som driver med hydrogendrift i en eller annen form.

De fleste større bilfabrikantene gjør forsøk med hydrogen/brenselceller, men så langt er det kun BMW som har begynt med en egentlig serieproduksjon. Den mest artige forsøksbilen tror jeg må være en Mazda RX-8 som har en Wankelmotor som kan gå på både hydrogen og bensin... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Ikke for å være pessimist, men litt vil jeg være

En gitt opprinnelig mengde elektrisitet vil være minst 3 ganger så effektiv benyttet i en batteridrevet elektrisk bil som i en hydrogendrevet brenselcellebil.

Denne enkle kjensgjerningen kan utlegges på forskjellige måter:

• En hydrogendrevet brenselcellebil vil dra mer en tre ganger så mye "drivstoff" som en batteridrevet elbil.

• Uten statlige subsidievridninger vil eieren av en hydrogendrevet brenselcellebil få minst tre ganger så høy drivstoffregning som eieren av en batteridrevet elbil.

• Om det kreves 2 TWh for å drive 1 million batteridrevne elbiler i Norge, vil samme antall brenselcellebiler kreve 6-8 TWh.

• Å gå inn for hydrogendrevne brenselceller framfor batteridrevne elbiler er som å gå inn for å bruke 3 liter på mila i stedet for 1.

Det eneste som kan modifisere energiregnestykket noe til brenselcellebilens fordel, er at batterier eventuelt kan veie noe mer enn hydrogen og brenselceller. Brenselcellebilen kan med andre ord vinne noe på lavere dødvekt.

I tillegg kommet et moment som ikke har noe med drivstofføkonomi å gjøre. Med dagens batteriteknologi er det mulig å lagre mer hydrogen enn elektrisitet i en bil. Hydrogenbilen vil dermed kunne ha lengre rekkevidde pr. "tank".

Alt dette skyldes at Hydrogen ikke finnes naturlig i naturen.....

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette skyldes at Hydrogen ikke finnes naturlig i naturen.....

:?

Øøøøø... kun 75% av all materie/masse i universet er hydrogen. Du vet kanskje ikke hva H´en i den kjemiske betegnelsen H2O (vann) står for (ref: i det periodiske system) ?... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg helt flat for en idiotisk formulering :oops:

Det jeg mente er at du trenger energi for å utvinne/lagre Hydrogren. H2O må spaltes for å frigjøre Hydrogen atomet.. H er en energibærer, ikke en energikilde....

Du kan ikke bore etter Hydrogen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg helt flat for en idiotisk formulering :oops:

Det jeg mente er at du trenger energi for å utvinne/lagre Hydrogren. H2O må spaltes for å frigjøre Hydrogen atomet.. H finnes ikke naturlig i naturen.... Men som du sier finnes i en hel haug av forbindelser.

Enig... og det er naturligvis også utfordringen. Det kreves store mengder energi for å frigjøre hydrogenet fra andre forbindelser... i tillegg til selve oppbevaringen i flytende form, men som eksempelet fra Island viser er mye gjort med en tilstrekkelig mengde med fornybar energi (vannkraft, varme kilder, atomkraft, vindkraft etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er mulig å kjøpe en sånn 760h ? Må være veldig gunstige avgifter på de bilene... Kommer de for salg i Norge?

Mot en tilstrekkelig sum penger vil BMW helt sikkert selge deg en 760h, men din utfordring blir evt. å finne steder i Norge der du kan tanke flytende hydrogen. Det er nok enklere med biler som går på LPG (ikke like miljøvennlig som hydrogen, men propangass er bedre enn diesel/bensin)... i Nederland er LPG biler populære. Jeg skrev forøvrig en hovedoppgave på Oslo Handelshøyskole (i dag BI) om LPG alternativet i et økonomisk perspektiv... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg helt flat for en idiotisk formulering :oops:

Det jeg mente er at du trenger energi for å utvinne/lagre Hydrogren. H2O må spaltes for å frigjøre Hydrogen atomet.. H finnes ikke naturlig i naturen.... Men som du sier finnes i en hel haug av forbindelser.

Enig... og det er naturligvis også utfordringen. Det kreves store mengder energi for å frigjøre hydrogenet fra andre forbindelser... i tillegg til selve oppbevaringen i flytende form, men som eksempelet fra Island viser er mye gjort med en tilstrekkelig mengde med fornybar energi (vannkraft, varme kilder, atomkraft, vindkraft etc.).

Det store problemet med hydrogen er vel at det har liten energitetthet i forhold til bensin, hydrogen har vel bare 10.07 mj/m3 mens bensin har 36 gj/m3, så i praksis må du ha en tankbil etter deg vist du skal bruke det i en forbrenningsmotor uten å komprimere hydrogenet.

Problemet med å komprimere hydrogenet til eks 100mj/m3 er jo at du får et energitap på 30% grunnet energien du må tilføre for å komprimere.

Men klarer de å lage en effektiv brenselcelle motor (ikke noe pem tull) stiller jeg meg positivt til hydrogen som drivstoff.

Hydrogen framstilles ganske miljøvenlig pr dd på snøhvit, der kjører de Co2 de får fra metangassen ned i den porøse berggrunnen igjen, noe som er ganske nyskapende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er mulig å kjøpe en sånn 760h ? Må være veldig gunstige avgifter på de bilene... Kommer de for salg i Norge?

Mot en tilstrekkelig sum penger vil BMW helt sikkert selge deg en 760h, men din utfordring blir evt. å finne steder i Norge der du kan tanke flytende hydrogen. Det er nok enklere med biler som går på LPG (ikke like miljøvennlig som hydrogen, men propangass er bedre enn diesel/bensin)... i Nederland er LPG biler populære. Jeg skrev forøvrig en hovedoppgave på Oslo Handelshøyskole (i dag BI) om LPG alternativet i et økonomisk perspektiv... :wink:

Tror du har rett i det. Høres ut som en morsomt tema å skrive om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at Hydrogen er for dyrt å utvinne til at det lønner seg...

Nei... dette er ikke korrekt. Saken er at man snakker om en "hydrogen-økonomi" der spørsmålet om transport med hydrogen som energibærer settes inn i en større sammenheng. Det var tilsvarende da salpeterindustrien (kunstgjødsel) ble skutt igang på begynnelsen av 1900 tallet også. Elektrolysen som var avgjørende for produksjon av salpeter krevde enorme mengder med elektrisitet. Ergo var det avgjørende å først bygge f.eks vannkraftverk (fornybar energi) som Norsk Hydro´s annlegg på Rjukan i Telemark. Dette krevde mer penger enn den norske stat på dette tidspunktet kunne garantere for og derfor var det faktisk franske banker som finansierte prosjektet for Birkeland/Eyde (forøvrig gjennom Wallenberg familien i Sverige). Allikevel var det lønnsomt fordi salpeterindustrien revolusjonerte jordbruket og samfunnet etterspurte stadig mer strøm. Hvis hydrogen viser seg å være et realistisk alternativ i fremtiden vil ganske sikkert atomkraft være en viktig brikke i puslespillet... i tillegg til vannkraft og andre fornybare energiformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...