Gå til innhold

e23 BMW 745iA-prosjekt - rustsveising


Dralle
 Share

Anbefalte innlegg

Så har endelig guttedrømmen gått i oppfyllelse! I går kjøpte jeg meg e23 745 - noe jeg har sikla etter i mange år. :D

Vil benytte anledningen her til å takke Anders Kjersem for at jeg fikk kjøpe bilen og for en meget hyggelig handel! Han ville at bilen skulle havne hos en entusiast, og det har jeg tenkt å bevise at den har gjort ved å sette den i stand og ta vare på den etter beste evne!


mer kommer! flere bilder også ;-)

32070360979fa1.jpg
31585126214wp8.jpg

foto: Anders Kjersem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka e det greiene som er i midtarmlenet i baksetet??? Radio??

Ja det er vel en radio ja. Becker radio mener jeg på. Har ikke sjekket om den virker enda. Her er det lagt opp til komfort ikke bare for den som kjører ;) varme i alle seter, samt elektrisk justering på alle seter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk deg den du ja! Kikka litt på den jeg også.. selv om jeg egentlig ikke har noen interesse av en slik bil, så virket det å være et utrolig godt kjøp!

Gratulerer! :o

Gratulerer med ny bil ja... Kjempefin den der....

Noen planer for bilen?

Takk for gratulasjoner! :D Når det gjelder planer for bilen så er det å få den i perfekt stand. Hvor omfattende det blir får vi se på. Må kartlegge litt først...

Uansett så virker det vertfall som et bra utgangspunkt, selvom det er en del som må gjøres. Blir nok litt blod, svette og tårer - men det er jeg forberedt på...

Er en del elektriske feil som jeg tipper vil by på litt hodebry - feks

-kjørekomputer virker ikke

-speedometer

-økonometer

-varmeapperatbetjening

-varmevifte

-el. kjølevifte

-sentrallås

-cruisekontroll

-ett vindu

ellers må varmeregisteret byttes

motormessig så tikker den en del, og det er ikke helt rent drag (fjusker) når jeg trykker litt på. Tror nok den skal gå enda bedre enn den gjør nå ja... Blir spennende å skru av toppdekselet i morgen for justering av ventiler og se hvordan det ser ut under der.

Hele drivlinja trenger nok overhaling, muligens også automatkassa (håper ikke!!!) Det "smeller" til tider når den girer seg opp til høyeste gir på lavt turtall - dessuten så er det vibrasjoner i bilen.

Karosserimessig så er det tilsynelatende ingen alvorlig rust. Et hull ved ene jekkfestet er det mest graverende jeg har oppdaga. Litt tendenser på høyre innerskjerm også. Må vel av med skjermer for å se skikkelig. Ser likevel bra ut så langt for å være en 81 modell som har gått i Norge hele livet. Litt småbulker og striper...

Noen som hva fargen heter forresten? Står ikke lapp i motorrom (kanskje jeg finner den etter motorvask ;) )

Interiørmessig så er det meget bra! Ingen huller i seter eller det andre som er kledd i skinn. Nøttetreet har flassa litt i klarlakken, men det blir vel råd med.

Men jeg får komme tilbake med mer etterhvert som jeg begynner å gå over bilen... :) Skal få tatt bilder etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som fikk denne, da det er et MEGET godt kjøp, selv om de elektriske feilene der kan bli et helvete. (Særlig kjørecomputer og varmeapparat betjening).

Når det gjelder varmeregister bytte så er dette en STOR jobb. Dette ble gjort på min bil for et par år tilbake og det tok 2 hele uker på verksted (ja det kostet skjorta) for å få ned dashbordet helt og pent.

De vurderte faktisk å skjære seg gjennom torpedoveggen siden det kunne ta mindre tid. Det sier litt.

Dette kommer nok til å bli den største utfordringen tror jeg.

Når det gjelder speedometeret ditt så får du kjøpt nye kretskort på ebay. Du har en del å gjøre, men siden denne bilen har alt utstyr er det verdt det!

Lykke til,og bare spørr hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med.

PS! Det var like før jeg kjøpte denne selv, men den ble solgt til deg to timer før jeg rakk å ringe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som fikk denne, da det er et MEGET godt kjøp, selv om de elektriske feilene der kan bli et helvete. (Særlig kjørecomputer og varmeapparat betjening).

Når det gjelder varmeregister bytte så er dette en STOR jobb. Dette ble gjort på min bil for et par år tilbake og det tok 2 hele uker på verksted (ja det kostet skjorta) for å få ned dashbordet helt og pent.

De vurderte faktisk å skjære seg gjennom torpedoveggen siden det kunne ta mindre tid. Det sier litt.

Dette kommer nok til å bli den største utfordringen tror jeg.

Når det gjelder speedometeret ditt så får du kjøpt nye kretskort på ebay. Du har en del å gjøre, men siden denne bilen har alt utstyr er det verdt det!

Lykke til,og bare spørr hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med.

PS! Det var like før jeg kjøpte denne selv, men den ble solgt til deg to timer før jeg rakk å ringe :)

Ja, jeg skjønner jeg er heldig som fikk kloa i denne :D , selv om det nok blir både tidkrevende og kostbart og sette den i den stand den fortjener.

Når det gjelder varmeregister så skiftet jeg det på min gamle e23 (735'en) og jeg holdt ikke på i to uker vertfall... kanskje en kveld eller noe, men husker bannorda kom tett ja! :twisted: - muligens er det verre på dinne også siden det er aircondition? men tror da det skulle være omtrent det samme. vi får se. jeg tok vertfall ikke ned dashbordet da jeg gjorde det... håper jeg slipper det denne gangen og.

defekt speedometer tror jeg kanskje skyldes giveren på klokka? Det hadde vært fint om det bare var det :?

Takk for at du du vil hjelpe om det trengs! :wink: Får helt sikkert behov for å spørre om noe etterhvert! Har jo hatt 2 stk e23 før - men de var jo simple i forhold til denne :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. Du fikk ut varmeregister uten å ta ut dashbord? Hvordan fikk du til det? Hadde vært greit å vite i grunn..

Nå skal det sies at jeg ikke eide bilen på det tidspunktet da det ble gjort, men det var visst sinnsykt med arbeid.

PS! Jeg har dessverre ikke air condition så det er nok det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder varmeregister bytte så er dette en STOR jobb. Dette ble gjort på min bil for et par år tilbake og det tok 2 hele uker på verksted (ja det kostet skjorta) for å få ned dashbordet helt og pent.

De vurderte faktisk å skjære seg gjennom torpedoveggen siden det kunne ta mindre tid. Det sier litt.

Dette kommer nok til å bli den største utfordringen tror jeg.

Dette høres egentlig skremmende ut!

Selv jeg (en 16-åring guttunge) klarer å demontere å ta av hele dashbordet og viftegreierne å få det på plass på ei helg, uten spesielt hastverk eller slurv.

Er ikke så hokus pokus å få ut selve dashbordet, men skal være enig i at selve viftehuset sitter litt trangt plassert. Tror det med klimaanlegget har noe med det elektriske å gjøre, har akkurat samme feilen på min.

Det med speedometer trenger ikke å være "bare" kretskort.

Det har jo en sammenheng med kjørecomputern vel, så hvis det er noe galt med kjørecomputer og speedo, så kan det være samme stedet feilen ligger..

Både min og dralle sin bil er kjøpt med skiltplate det stod "alf-lie motor" på, så kanskje samme verksted/person kan ha klusset med bilene våre slik at vi har fått samme feilen, men skal ikke anklage dem for noe ettersom jeg ikke har noe kjennskap til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. Du fikk ut varmeregister uten å ta ut dashbord? Hvordan fikk du til det? Hadde vært greit å vite i grunn..

Nå skal det sies at jeg ikke eide bilen på det tidspunktet da det ble gjort, men det var visst sinnsykt med arbeid.

PS! Jeg har dessverre ikke air condition så det er nok det samme.

Er ganske mange år siden jeg gjorde det så husker desverre ikke nøyaktig hvordan... men jeg var bare av med midtkonsoll, og panelet til brytere, hanskerom og deksel under ratt, samt dekselet som dekker varmevifte og viskermotor framme langs fromruta - det med vifteriller i :roll: , om du skjønner hva jeg mener :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...