Gå til innhold

e23 BMW 745iA-prosjekt - rustsveising


Dralle
 Share

Anbefalte innlegg

Dralle:

Stemmer at det er det som må ut for å komme til viftene og den "radiatoren" som står inne i dashbordet.

Men må nok ut med dashbordet også om du skal ha ut de viftene.

Samt den "grillen" som er fremfor frontruta, og den plata den ligger oppå.

(den plata som har en tendens til å ruste på eldre BMW`r)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min feil..

Huska feil skjønner du.

Tenkte at den skulle tas av innover, men går å ta den utover også (fra motorom)

Så da stemmer det som du sier at det kun er å ta ut midtkonsollen og det panelet i midten.

Har jo ute dashen på 728`n for leeeenge lenge siden, og aldri satt på plass igjen (da jeg skulle restaurere den bilen, men så ble den stuet vekk til fordel for 745`n) så er nok derfor jeg blander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, etter at dere hevdet det dere hevdet har jeg sjekket opp rundt det, og han som gjorde det på bilen mente han hadde skrudd i 16 timer. Resten hadde han ventet på deler osv.

Så da blir det ikke sååå ille som jeg skulle ha det til.. hehe :)

Vakuumstyringa på viftene mine fungerer litt så som så (styrer lufta feil sted hvis jeg har opp takluke osv. Men bare i noen sekunder før den styrer riktig igjen.) så da blir kanskje ikke den reperasjonen så helvete på jord som det jeg trodde..

Men kommer nok til å vente til the bitter end før jeg begynner på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått tatt en skikkelig motorvask som forberedelse til ventiljustering.... men motor blir jo aldri kald så får ta det igjen i morra...

nyvaska motorrom:

motorromkanaler002vb8.jpg

motorromkanaler007ac6.jpg

her må det sveises ja

motorromkanaler013kk3.jpg

her og...

motorromkanaler020ch4.jpg

Noen som vet hvilken farge?

motorromkanaler010vp0.jpg

Her er orginalfargen sansynligvis - kun på ene siden av motorrommet. Litt lysere enn den som er på resten av bilen...

motorromkanaler008ei0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var av med toppdekselet i dag for å justere ventiler. Ikke bare velstand her nei... kammen var ujevnt slitt med god slitekant på enkelte knaster, og typisk nok holdt boltene på oljerøret på å skru seg ut... det var jo ikke så veldig rent nedi der heller. Masse "gøvje"

motorromkanaler010yw3.jpg

motorromkanaler009ov8.jpg

motorrom_kanaler012.jpg

motorrom_kanaler011.jpg

huff da.... litt å henge fingrene i her ja :lol: :

motorrom_kanaler015.jpg

motorrom_kanaler014.jpg

for øyeblikket får jeg ikke starta bilen p.g.a alarmen... forbaska Enforcer-alarm! kinesisk dritt!

Ellers så lot jeg vær å justere ventiler... ligger an til motorrenovering!

Jobber med å finne skruplass da garasjen min er litt i minste laget egentlig...

Noen som vil kjøpe en komplett m30b28? tar opp plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er bilen gått? Rundt 200 000 km må nesten samtlige av disse motorene ha topp overhaling. Min hadde det på 220 000.

Hvor langt den har gått vet jeg med sikkerthet ikke. På telleren står det 336', men den står stille så... hvor lenge den har stått stille vet ikke jeg.

Ellers så er jo det fullt mulig å kjøre en m30 motor uten å overhale etter 200 mener nå jeg. Tror jo ikke det er annerledes for m106? Bare oljeskift og ventiljusteringer er gjort når det skal så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois! Forrige eier her... :-) Tenkte jeg skulle sende litt input - min tekniske ekspertise er heller laber mtp fysisk mekking, men har lest utrolig mye på nettet om disse problemene og mulige løsninger, så kanskje noe av dette hjelper. Stort sett alle problemene på denne 745i'en sliter nesten samtlige e23-eiere med, dessverre...

Hvor langt den har gått vet jeg med sikkerhet ikke. På telleren står det 336', men den står stille så... hvor lenge den har stått stille vet ikke jeg.

Telleren stemmer (336') - speedometernåla begynte å "hikke" rett før bilen ble parkert, så det det er vel stort sett bare kilometrene du kjørte fra Oslo-Ålesund (!) som ikke er "telt opp" ;). Kretskortet er en klassisk feil på e23'en, så jeg hadde satset på kortet.

(klippet fra en tidligere postet melding) Uansett så virker det vertfall som et bra utgangspunkt, selvom det er en del som må gjøres. Blir nok litt blod, svette og tårer - men det er jeg forberedt på...

Er en del elektriske feil som jeg tipper vil by på litt hodebry - feks

-kjørekomputer virker ikke

-speedometer

-økonometer

Fiks speedometeret, så virker kjørecomputeren og økonometer. Disse har virket hele tiden, og er avhengig av speedometeret.

-varmeapperatbetjening

-varmevifte

Få tak i ny ( brukt...) vifte, så virker varmeapparatbetjeningen. Denne skaper forøvrig hodebry for stort sett alle e23-eiere. Her er en god step-by-step beskrivelse for hvordan du bytter viften;

http://www.autopower.se/mekartips/klimaaut_e23.asp

Varmeapparatbetjeningen virker, men er selvsagt også en klassisk feil - søk på Micro switch eller HVAC i forumet på roadfly.com, så finner du info "i bøtter og spann".

-el. kjølevifte

Nok en klassisk feil - (i tillegg til viskoseviften) må bytte ett eller begge releer i sikringsboksen (regulerer høy/lav hastighet). Viskoseviften er byttet for 2 år siden.

ellers må varmeregisteret byttes

Her er oppskriften! (Jo, dashbordet må dessverre ut...) ;-)

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/6940

Ingen vakumslanger skal suge falsk luft, så du slipper den tunge jobben med å feilsøke etter lekkasjer. Vær nøye med dette under de-/remontering, da en liten lekkasje medfører at absolutt ingenting fungerer etter montering... Kjiipern å måtte demontere hele greia en gang til ;-) hehe

Justerte forøvrig ventiler i fjor, og har byttet motorolje jevnlig. Byttet også olje på girkasse og diff'en i fjor.

for øyeblikket får jeg ikke starta bilen p.g.a alarmen... forbaska Enforcer-alarm! kinesisk dritt!

Grundig motorvask og gamle elektroniske deler er typisk ikke en heldig kombinasjon... ;-) Forsøk å "tørke opp" alarmen i motorrommet med varmevifte over natten, så skal du ikke se bort i fra at det kan gjøre susen.

:-) Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker og input "Endy" :)

Nå funker alarmen igjen - bare sånn uten videre. He he! den lever vist sitt eget liv. Kan jo være den har tørka opp slik du sier. Skummelt med motorvask :P

Jeg mener fortsatt det er mulig å skifte varmeregisteret uten å ta ut dashbordet siden jeg faktisk har gjort det. Lurer på om jeg brukte opp igjen de gamle røra som allerede sto der og skrudde de i det nye registeret for å få det til - ett rør på hver side er festet med to bolter så er det pakning mellom. men er så lenge siden - husker jo ikke...

Men om man skal fikse andre ting inni der i tilegg kanskje, så må man sikkert ta det ned. Blir vel kanskje å ta ned dashbordet uansett...

Ellers så har jeg faktisk begynt å tvile litt på om jeg skal bygge om til gamlefront eller beholde den som er. Har jo gamletypen frontplate liggende så har mulighet til å bytte. En BBS-spoiler er mest sansynlig i boks uansett :D

blir vel seende ut noe slikt med BBS-spoiler med facelift-front:

84_745.jpg

kontra slik med gamlefront:

juhafront.jpg

Hva er penest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir vel seende ut noe slikt med BBS-spoiler med facelift-front:

84_745.jpg

kontra slik med gamlefront:

juhafront.jpg

Hva er penest?

Av en eller annen grunn så har jeg begynt å like ny-fronten.

Men gammel-fronten kan være like så rå og har med 6-serie preg over seg.

Har faktisk tatt feil av 7 og 6 serien ved å bare se på fronten, men det er som med alt. Smak og behag. Jeg finner meg selv i å ville ha det slik som færrest mulig har, så hadde jeg hatt E23 så hadde usa-grill blitt handlet inn så fort som mulig! Den har 4 små lykter, istedet for 2 store og 2 små. Det passer uten tvil best på gamlefronten (utseendemessig), men er ikke sikker om det fysisk passer på.

Du får gjøre som du føler for, rått blir det uansett!

EDIT: Så litt mer på bildene nå. Nyfronten ser mer "luksus" ut, og gammelfronten har et litt mer sportslig preg.. Syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...