Gå til innhold

Skifte dempere foran på E21, hjelp ønsket.


Bjørn B
 Share

Anbefalte innlegg

hei..

Jeg skulle til å skifte dempere foran på min 82mod E21, bak gikk veldig greit, men foran gikk jeg på en smell..

Problemet er det at jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem.

Demperen skal nedi skaftet under fjærskålen regner jeg med? Monterer jeg den fra motor rommet, eller må hele skaftet og demper og alt av.

Hvordan går jeg frem? Trenger jeg noe spesial verktøy? Nevnte noe slik i Haynes boken jeg har. Jeg setter pris på all hjelp, er nesten litt flau over å ikke skjønne hvordan jeg skal gjøre dette, men vi må vel alle begynne et sted.

Mvh Bjørn B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ta ned hele fjærbeinet ;)

Heis opp bilen og skru av begge hjulene ;)

Løsne bramsecaliperen samt slangen fra spindelen og strips caliperen fast i bremserøret på innerskjermen.

Siden bærekulene pleier å sitte skikkelig godt fast (de har så f... lange bolter), går det ofte fortere lettere å skru av den innerste bolten på bærearmen, samt mutteren for stabstag/casterstag (den midt på bærebrua). Når du løsner de tre boltene på tårnet fra motorrommet skal du kunne få ut hele stasen med et par kraftttak ;) Pass tåsene...

Sett fjærbeinet i skrustikka og sett på fjærklemmer.

Skru fjæra sammen og løsne bolten inni topplagringen med luftverktøy (muttertrekker).

Demonter skive, topplagagring, fjær og gummistopper/hylse, og sett delene i rekkefølge slik at du får de riktig sammen igjen.

Stram skrustikka og børst rent toppen av fjærbeinet. Spray på den store mutterhylsen med skikkelig rustløser (WURT rust off, eller Innotec Deblock oil el. l.)

Bruk en KNIPEX rørtang (biltema bare glipper ;) ) og skru av hylsen.

Vips så kan du løfte demperen ut.

Monter i motsatt rekkefølge .....

Lykke til 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Hei dere, ser at dette er en gammel tråd men mulig dere fortsatt er i gamet..:)

Jeg skal skifte fjærer foran (og bak) på min 1980 323. Bak er greit. Men foran..Hele leddet foran sitter jo festet med bærearm og i dempertårn, pluss styreleddet. Vet dere om man må av også med styreleddet får å få "bøyd" ut innfatningen såpass at man får ut fjæra? Dvs holder det å demontere bærearmen og løsne demperen fra motorrommet? 

Er det lurest å løsne bærearmen slik du skriver over her (innerste bolt pluss på casterstaget) eller skru av ved bærekula? Man må vel uansett hekte av på casterstaget. Jeg skifta akkurat bærearm (dessverer før jeg bestemte meg får å kjøpe senkesett) så det skal være kurant å skru av bærekula fra "skaftet".   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...