Gå til innhold

During/vibrering m/Triptronic 320DTA 03mod


Bjojoh
 Share

Anbefalte innlegg

Har en følelse at jeg kan føre meg opp i denne tråden med during-problemet. Har en 11/2002 320dAT med 152' på telleren.

Jeg mener at duringen er litt gass-pådrag/turtall-avhengig og ikke hastighetsavhengig. Jeg merker duringen i ved visse turtall og gasspådrag. Hvis jeg gir mer gass, eller slakker av, så forsvinner duringen. Tenkte først om at eksosanlegget kan ligge imot, men har sjekket av eksosen har god avstand til gods og orntlige oppheng.

Jeg frykter automatkasse/konverter! Dette er horrible greier å få feil på. Converter koster vel over 12tusen. Automatkassen selv ligger på 45tusen. Da tror jeg de fleste finner en brukt kasse, men så kommer arbeidet med å bytte. Sikkert minst 10tusen i arbeid.

Håper noen kan berolige meg!

RS

Jeg har også denne duringen i bilen ved samme hastighet. Og jeg har en 03 320DT.

Snakket med Strandveien Auto i Trondheim og de hadde erfart denne feilen et par ganger tidligere og de mente at det kunne være automatkassen som måtte byttes, men de måtte sjekke for å være helt sikker. Så bilen skal på diagnose neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har en følelse at jeg kan føre meg opp i denne tråden med during-problemet. Har en 11/2002 320dAT med 152' på telleren.

Jeg mener at duringen er litt gass-pådrag/turtall-avhengig og ikke hastighetsavhengig. Jeg merker duringen i ved visse turtall og gasspådrag. Hvis jeg gir mer gass, eller slakker av, så forsvinner duringen. Tenkte først om at eksosanlegget kan ligge imot, men har sjekket av eksosen har god avstand til gods og orntlige oppheng.

Jeg frykter automatkasse/konverter! Dette er horrible greier å få feil på. Converter koster vel over 12tusen. Automatkassen selv ligger på 45tusen. Da tror jeg de fleste finner en brukt kasse, men så kommer arbeidet med å bytte. Sikkert minst 10tusen i arbeid.

Håper noen kan berolige meg!

RS

Jeg har også denne duringen i bilen ved samme hastighet. Og jeg har en 03 320DT.

Snakket med Strandveien Auto i Trondheim og de hadde erfart denne feilen et par ganger tidligere og de mente at det kunne være automatkassen som måtte byttes, men de måtte sjekke for å være helt sikker. Så bilen skal på diagnose neste uke.

Halla

Jeg også hiver meg på denne råden.Jeg har nettopp samme problem som deg Mons1.

Men jeg har skiftet converter uten at dette hjalp meg noe, og det neste jeg skiftet var da til en helt ny kasse og uten at det hjalp.

Så jeg har liten tro på at dette er det som er grunnen til at vi får disse problemene. Jeg holder mere en knapp på enten dårlige foringer/vibrasjonsdemper i treversen som kadangen henger i, eller foringene til kadangen, eller sist men ikke minst Mellom aksling med lager.

Jeg har kjøpt de to vibrasjonsdemperne som sitter på treversen,det er nummer 17 og 5 på bildet.

xtr9u5smjpf68hukxu64.gif

Hvis dette ikke hjelper kommer jeg til å kjøpe nytt lager til Mellomakslingen samt ny hardy kobling.

Skal prøve og få skifta disse så fort været og tia tilsier det.

Lykke til alle sammen med denne nøtten. Gi beskjed hvis dere finner ut av dette problemet..

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Any news?

RS

Jeg har også denne duringen i bilen ved samme hastighet. Og jeg har en 03 320DT.

Snakket med Strandveien Auto i Trondheim og de hadde erfart denne feilen et par ganger tidligere og de mente at det kunne være automatkassen som måtte byttes, men de måtte sjekke for å være helt sikker. Så bilen skal på diagnose neste uke.

Halla

Jeg også hiver meg på denne råden.Jeg har nettopp samme problem som deg Mons1.

Men jeg har skiftet converter uten at dette hjalp meg noe, og det neste jeg skiftet var da til en helt ny kasse og uten at det hjalp.

Så jeg har liten tro på at dette er det som er grunnen til at vi får disse problemene. Jeg holder mere en knapp på enten dårlige foringer/vibrasjonsdemper i treversen som kadangen henger i, eller foringene til kadangen, eller sist men ikke minst Mellom aksling med lager.

Jeg har kjøpt de to vibrasjonsdemperne som sitter på treversen,det er nummer 17 og 5 på bildet.

xtr9u5smjpf68hukxu64.gif

Hvis dette ikke hjelper kommer jeg til å kjøpe nytt lager til Mellomakslingen samt ny hardy kobling.

Skal prøve og få skifta disse så fort været og tia tilsier det.

Lykke til alle sammen med denne nøtten. Gi beskjed hvis dere finner ut av dette problemet..

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kan være noen foringer rundt treversen som kadangen henger i. Jeg hadde bilen inne for å skifte skivene og i samme rennet ba jeg de skjekke foringene på bilen.De fant to foringer framme som var slitte og de ble skifta.

Men etter dette var duringen vekke et par dager før den kom tilbake igjen, så jeg tror de har sjekket foringene i treversen med et kubein og bevegt på de og resultatet ble sånt at de ikke tok borti noen plass etterpå.

Men etter som jeg har kjørt rundt om kring har de sklidd tilbake og duringen er på plass igjen.

Hmmm ikke hvet jeg, men det er siste info for min del på denne saken :)

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ikke motet meg opp til å skifte hardykobling og mellomaksellager enda. Er jo full vinter her oppe i Finnmark. Delene er kjøpt inn i høst, skal ta å gjøre dette snart.

Har til og med laget meg ramper i tre for å slippe å ha bilen på bukker, funket veldig bra når jeg monterte motorvarmerelement.

Skal holde dere oppdatert når det skjer noe....... :wink:

mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilsymptom på dårlig traversforinger er klunk-lyd i humper og ustabilitet.

During og vibrering kommer ikke fra traversforinger.

Slik during må komme fra noe som er i hurtig bevegelse. Det kan være alt fra motor, cluch/converter, gear, mellomaksling, kardang og drivakslingene.

På min bil oppstår duringen for det mest i oppoverbakker og ved et viss gasspådrag. Det merkelige er at hvis jeg gir mer gass, så firsvinner duringen. Det samme hvis jeg slakker av.

Jeg plages også med plutselig ujevn turtall ved et viss hastighet og gasspådrag. Jeg låste automaten i gear uten forskjell, så de kan ikke være automatkassen. Faktisk så har jeg hele tiden trodd at det er gasspådrag og turtall som er det som trigge denne ujevne og pulsende turtall, men i det siste begynner jeg å lure på at det er ved et visst gasspådrag og når forbruksnålet legger rundt 0,5l/mil. Begynner å lure på om det er turboen! Har merket meg et relativt høyt dieselforbruk nå. Tror det ligger på godt over literen på mila med rolig bykjøring, og denne bilen skal ligge rundt 0,9l/mil på bykjøring.

Hva kan være symptomene på at turboen fjusker? Hvis jeg gir gass, så våkner bilen så turboen er ikke helt død. Det er godt drag i bilen mellom 2500 og 4000rpm.

Det jeg lurer på om det er noe sammenheng mellom ujevn turtall og during, så når jeg kjører og duringen kommer, så bestendig med 3mm justering på gassen, så forsvinner duringen og denne pulserende turtallet oppstår.

Skal på InspII på mandag, så jeg håper de klarer å finne ut noe om dette!

RS

Lurer på om det kan være noen foringer rundt treversen som kadangen henger i. Jeg hadde bilen inne for å skifte skivene og i samme rennet ba jeg de skjekke foringene på bilen.De fant to foringer framme som var slitte og de ble skifta.

Men etter dette var duringen vekke et par dager før den kom tilbake igjen, så jeg tror de har sjekket foringene i treversen med et kubein og bevegt på de og resultatet ble sånt at de ikke tok borti noen plass etterpå.

Men etter som jeg har kjørt rundt om kring har de sklidd tilbake og duringen er på plass igjen.

Hmmm ikke hvet jeg, men det er siste info for min del på denne saken :)

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener ikke traversforingene. Men kandangen har oppheng i traversen samt noen vibrsjonsdempere.Så vist de foringene er dårlige kan det komme during fra vibrasjonene i kadangen som treffer metal eller noe.

Jeg har også samme symtomene som du har minus ujevn gange på visse turtall. Men jeg har merket at jeg også får problemet hvis jeg ligger på cruscontolleren i ca 70 Km/t og det kommer en slak nedoverbakke og bilen holder igjen så ved ca 1500 rpm kommer det. Hvis bilen girer etter en stund forsvinner duringen. Hvis bilen ikke girer er duringen der helt til turtallet synker ned mot ca 1400 rpm eller at jeg gir gass.

Men jeg får det også ved pådrag fra 0 Km/t og oppover eller ved å cruse på crusen og det kommer en liten motbakke. Men jeg har det i området 1400 til 1500 rpm ca.

Sånt som jeg har skjønt det så virker turboen eller så virker den ikke. Jeg har hatt bilen inne og sjekka turboen og den fungerer helt fint i mitt tilfelle da.

PS. Gi oss tilbakemelding om du finner noe på InspII.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke relatert til turboen. Jeg har prikk like symptoner som dere har og jeg har verken turbo eller diesel, så det kan vi bare glemme.. Jeg begynner å tro litt på hardykoblingen. Er det noen av dere som har vært under bilen og kikket om denne har begynt å gå i stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Uten og vite for mye om bilene deres må jeg si jeg holder en liten knapp på hardy kobling som noen andre her nevner.

Typiske symptoner at det vibrerer mellom f.eks 80-110 (slik som på min bil)

Er bare og jekke opp bilen litt og legge seg under og se på gummien, er det noe sprekker i den eller den ser litt dårlig ut er den verdt og bytte.. Billig del, koster vel en 600-700kr og tar kanskje 2 timer og bytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...