Gå til innhold

During/vibrering m/Triptronic 320DTA 03mod


Bjojoh
 Share

Anbefalte innlegg

Ja jeg har vært inne på InspII, men de ville ikke ta den diagnosen da for InspII tar(tok) over 4timer. De sier at det kan være alt mulig som er årsaken og krever en større diagnose.

Jeg håper det ikke er automatkassen som er problemet.

Jeg har vært under bilen og kikket på mellomakslingen og traversen bak. Alt ser helt ok. Ingen synlige skader eller slakk. Hardykoblingen ser helt normal.

Hadde det vært mekanisk, så tror jeg at vibrasjonene kunne gjennskapes ved de fleste hastigheter/turtall, men hos meg oppstør vidrasjonen/duringen ved lav hastighet og med et viss gasspådrag. Spesielt kjøring i 50km/h og gassspådrag justert slik at forbruksmåleren ligger på 0,5l/mil. Gir jeg litt på, eller slakker litt av, så forsvinner duringen. Hvis gearkasser skifter gear, så forsvinner duringen.

Jeg synes forresten at bilen går gårlig når forbruket ligger rundt 0,5l/mil i bykjøring mellom 40-60km/h. Da må jeg trø på mer enn hva jeg forventer og by-forbruk har vært stigende. Nå ligger by-forbruket på godt over literen på mila. Dette kan ikke være normalt! Ved langkjøring, så er forbruket nede på normale. Det er noe rart med mellomhastighet. Det er der alle symptomene oppstør;

- During

- Høyt forfruk

- Ujevn turtall

Noen flere som har funnet ut noe?

RS

Mons1: Har du vært på Insp.II? Fant de ut noe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har nesten akkurat de samme symptomene med min 323cia... Når jeg ligger jevnt i femte gear i ca 80km/t opp en slakk bakke så hopper turtallet litt opp og ned. Det er såpass lite så jeg merker det ikke mtp kjøring eller motorlyd. Det blir borte igjen med en gang jeg trår inn pedalen sånn at kassen skifter ned til fjerde. Duringa oppstår ved et lavere turtall enn dette igjen.. Jeg har tenkt litt på hardykoblinga ved during og ny olje + omprogrammering av kassa for å få vekk turtallet.

Jeg må si jeg begynner å bli litt skeptisk når du nevner at hardykoblingen din ser bra ut... Er litt nervøs for at det kan være selve kassa som begynner å ta kvelden! Jeg har ikke prioritert å finne ut av det her ettersom jeg sjelden bruker bilen nå på vinteren, men det vil jo selvfølgelig bli mer aktuelt når våren nærmer seg og taket skal av.. Da vil den bli brukt daglig..

Fint om vi holder denne tråden i live helt til noen finner ut hva problemet kan være.

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte til et bmw verksted nå.. De mente det kunne ha noe med hardykoblingen å gjøre, ja. Både duringa og ujevnt turtall. Turtallet kunne komme av at kassa vibrerte litt.. Jeg kommer til å bestille time om ikke så lenge for å skifte hardykoblingen og ta en diagnosetest.. Tror også jeg kommer til å bytte olje + filter på kassa samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også automat,men som jeg har skrevet før så tviler jeg på at det er automatkassen som det er noe galt med. Grunnen til at jeg sier det er for at jeg har byttet min kasse. BMW mente at det var konverteren som det var noe galt med og skifta denne uten noe hell. Etter dette bytta BMW automatkassa mi og dette også uten hell( Med ny programmvare og det hele).

Men det som er rart er at etter de hadde jobba med bilen første gang var lyden mye bedre, for så og komme tilbake igjen. Det samme gjentok seg når de bytta kassa mi.

Jeg trodde detta bare var tilfeldigheter, men jeg var inne og fikk skifta skivene mine framme her for noen uker siden og i samme hive ba jeg de sjekke alle foringene på bilen. Da kom samme fenomenet, lyden var så godt som borte men kom igjen etter en ukes tid.. Lurer på om de har brukt kubein på foringene på kadangen eller noe.

Jeg synes det også er rart at hardy koblingen min skal være defekt i og med at jeg har bytta kassa hos BMW, da burde de jo ha sett at den var dårlig.

En annen ting som jeg også kan hive med her av erfaringer er at jeg var ute og dro en tung henger noen mil. Her skjedde det samme, lyden ble mye bedre for så og komme for fult igjen.

Jeg holder en knapp på enten vibrasjons demperen på kadangen/treversen, opphengsforingene til kadangen eller opphengslageret til mellomakslingen.

Nei ikke hvet jeg, men tenkte bare og hive inn siste info fra min side. Håper alle bidrar så godt de kan for da knekker vi denne nøtten til slutt

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kan det koste og skifte foringer på traversen da, jeg ser at ny travers koster 6844,50 på Gs bildeler, og da følger vel foringene med på den, så da kan det vell ikke koste så mye og skifte de foringene.

Skal snakke med BMW imorgen og spør de hva det kan koste og overhale og sjekke traversen.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er det kun to eller fire foringer som BMW må skifte,dette pga de må bruke et spesialverktøy for og få de ut. Resten av foringene fikser en sjøl.De kan en kjøpe på gs bildeler.

Men det er jo en hel del jobb og gjøre det.Ned med mellomakslingen samt kadangen og hjulakslingene.Men tror ikke det er en umulig oppgave og fikse sjøl.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hadde en slik lyd i bilen min!! var akkurat som og kjøre på gule og hvite striper langs veien!!! så viss det er denne lyden dere har.. så var d så enkelt som og oppgradere softwaren på girkassa!! gjorde d på min bil og lyden forsvant!! kosta 1200kr , så var en grei afere for noe jeg trodde kom til og svi skikkelig i lommeboka!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

Kjekt for deg at du fikk løst ditt problem, men jeg tror ikke det er det som er problemet hos oss. Jeg har skifta både kassa og converteren og når dette ble gjort så programerte de kassa mi på nytt med den nye programvaren.

Men du kunne jo spurt der hvor du fikk fiksa kassa de hvor nytt programmet de bruker er, det kan jo hende at det er andre som opererer med for gammel programvare. Det hadde vært gøy og sett om det var noe forskjell her.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg kan høre med dem!! og disel forbruke mitt gikk ned fra 0,7 til 0,5 på mila så d var oxo positivt!! der jeg hadde bilen min på verksted sa di at di hadde opplevd samme probleme på mange BMWèr av den typen.. kunne oxo komme viss kjørestilen ble drastiskt endret..!! Var iværtfall d di sa på BMW eg har ikkje peil så...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...