Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange måneder med leting i BMW-fora, sammenlikning av andres problemer med mine egne, prat med BMW-verksteder m.m. er det trygt å konkludere med at BMWs M52TU/M54/M56-motorer med dobbel VANOS har et tilsynelatende "hemmelig" omfattende problem med o-ringer, som jeg skal prøve å gi en forståelig oversikt over her. Problemet er overhodet ikke anerkjent av BMW, som dessverre ser ut til å omgå negativ omtale ved å skjule problemet framfor å løse det. Allikevel, det er nok av bevis for at problemet eksisterer, og at man må gå helt utenom offisielle BMW-kilder for å få løst det. Dessverre.

Problemets omfang:

1998-2006 M52TU/M54/M56-motorer (dobbel VANOS).

Disse benytter dobbelt-VANOS med delenummer 11361440142.

Se hvilke bilmodeller som er rammet ved å søke etter delenummeret på

http://www.realoem.com/bmw/partxref.do

Se forskjell på enkel og dobbel VANOS på

http://www.freuchen.com/misc/Single_vs_double_VANOS.jpg

Se tegning av dobbel-VANOS-løsningen på

http://www.bmwworld.com/pics/engine/2713_832.jpg

Symptomer:

-- Ujevn tomgang når motor er kald. Et "dip" i turtall oppleves ca hvert 10. sekund, og motoren kan også dø helt. Når motoren er varm er det ingen tomgangsproblemer.

-- Lugging/rykking ved forsiktig gasspådrag når motoren er kald.

-- Bensinforbruk øker

-- Tydelig mangel på kraft under ca 3000 o/min

-- Ingen "check engine"-lampe lyser

Hva er problemet?

Kort oppsummert er det noen o-ringer i VANOS-løningen som over tid blir tørre og krymper. Dette gir dårligere tetning, som igjen gjør at VANOS-stemplene ikke kan skyves inn/ut på normal måte med det oljetrykk som finnes der. Dette fører igjen til at motoren ikke får justert åpning av ventilene på riktig tidspunkt, og man får de symptomene som er beskrevet over.

Mer utfyllende info finner du i følgende artikkel, som er en av de tidligste og mest dyptgående rundt problemet:

http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html

Hva gjøres med problemene idag?

-- I mange tilfeller er problemet blitt omgått ved å gjøre en software-oppgradering (DME). Dette kompenserer for fallende turtall og fjerner dermed de verste symptomene. Noen eiere har til en viss grad også opplevd at bensinforbruket bedres noe. Dette anser jeg som en ren "hodet-i-sanden"-løsning, da den forsøker å fikse et hardware-problem med software.

-- I noen tilfeller har man byttet til ny VANOS-enhet, med en kostnad på flere tusen kroner. Del # 11.36 - 1 440 142 koster alene ca 3.800 inkl. MVA her i Norge, i tillegg kommer mye arbeid. Et slikt bytte vil løse problemet for en kort stund, men endrer ikke det faktum at også de nye o-ringene ofte feiler etter kort tids bruk, gjerne under ett år. Materialet o-ringene er laget av (”Buna”) var ikke noe godt valg, sier flere, og påpeker at dette ikke tåler kjemikalier og varme særlig godt over tid.

Man ikke får for øvrig IKKE kjøpt o-ringene separat (!)

-- Noen verksteder henviser til dårlige kam-sensorer eller ødelagte vacuum-slanger, og bruker tusenvis av kroner på dette, som oftest et feilspor.

Finnes noen permanent, fullverdig løsning?

Ja: Bytt til bedre o-ringer enn det BMW tilbyr.

Som nevnt er ikke o-ringene laget av noe topp-kvalitet materiale.

Per idag kjenner jeg bare til én produsent av et slikt reparasjons-kit.

Dette er Beisan Systems i North Carolina.

Se http://www.beisansystems.com/faq.html

Her finner du både bakgrunn for problemet og kan kjøpe deler.

(Pr. 2007-07-28 finner man ikke produktene der lenger, men de dukker forhåpentligvis opp igjen snart.)

Håper dette kan bidra til å løse mange fortvilte BMW-eieres langvarige problemer, og ikke minst kan få norske BMW-forhandlere/verksteder til å innrømme et problem som f.eks. BMW i USA og UK har avvist.

BMW innrømme hyppig gjentakende motorproblem på flere hundre tusen biler? Tro'kke det... :roll:

Noen som har lyst til å starte o-ring-produksjon?

Vennlig hilsen

Tord Freuchen

Sandvika

2000 BMW 728i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresangt...

M52B28

Både det første og det andre punktet under symptomer kjenner jeg meg igjen i.. Bilen var rigtignokk slik når jeg kjøpte den, så hvordan den var før dette oppstod det vet jeg ikke. Da med tanke på at bensinforbruket øker og at draget forsvinner før 3000 o/min. Ikke ser jeg noen check engine lampe heller..

Så om disse o-ringene er å oppdrive raskt og billig i norge så er jeg interresert så lenge det ikke er veldig omfattende å bytte, eller at et verksted kan gjøre det til en grei pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat syslet mye med dobbel vanosen på disse typen motorene, og kan vel si at jeg kan det meste om det etter noen uker med fortvilelse og feilsøking. Men tilbake til tema. Ang disse O-ringene, så sitter de på en plast plugg!!! som skal hindre at oljen som drivere vanos inn og ut, i og lekke over i toppen under toppdeklset. I BMW sine reparasjonshandbøker står det at ved hver anledning disse er demontert, skal de skiftes ut. Altså et tegn på svakhet. Imidlertid synes jeg da det er rart hvis det ikke skal gå an og få kjøpt disse plastpluggene løse hos BMW siden de skal skiftes hver gang de er ute. Tror jeg har delenr på disse liggende, så kan poste de her i tråden litt senere idag. Det går jo selvsagt an og bare skifte O-Ringene som står på plast pluggene, og dette kan man jo da bare gå i et vanlig O-Ring sett og finne. Veldig mye arbeid og skifte de er det heller ikke.

Kort forklart:

Av med toppdekslet, coiler etc.

Fremst på toppen i forkanten står VANOS.

På fremsiden av VANOS er det 2 STK umbrako skruer. Skru ut disse. (De kan sitte ganske hardt)

Vil og renne litt olje ut når man tar bort disse.

Kikk da inn i hullet, og man vil se en RØD/ORANGE plastplugg med en "tapp" som stikker ut i midten.

Ta da en spisstang/nebbtang, ta et godt tak rundt tappen og dra mot deg.

Og vips, så er pluggen ute, og O-ring kan skiftes, eventuelt hele pluggen.

Skal også sies at det selges en god del av kammaksel sensorer til disse motorene, og det har nok sin årsak av at en god del av de feiler før eller siden.

Så, på motorer laget frem til 09/98, så sitter det en annen type sensorer, som er mye mere "følsomme" og disse feiler og oftere. Det samme gjelder softwaren i nevnte biler. Disse har en software som tåler mye mindre "svingninger" i sensorverdiene enn hva nyere software gjør.

Og bytter man noen deler i VANOS på disse motorene, sensor, giverhjul etc, så skal Softwaren oppdateres til nyere versjon.

Ang check engine lampen, så er det bare på USA modeller at den vil lyse ved feile verdier i VANOS.

Håper dette var til litt hjelp for noen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

O-ringene på plastpluggene byttes også, ja, men er ikke relatert til problemene som oppleves. Du tenker på disse:

http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure_files/image062.jpg

De heter "Blind plug" og har delenummer 11361433513. De koster 10,50 på GS Bildeler.

O-ringene som fører til redusert oljetrykk mot VANOS-stemplene er disse:

http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure_files/image052.jpg

De finnes ikke som separate deler fra BMW.

Takk for innspillet!

Vennlig hilsen Tord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aahaa. Noen som vet hvordan disse demonteres da. Er jo stemplene som drar ut og inn. Eksos er fjærbelastet men ikke innsug. Må vel være låsering på baksiden, eller er det en mutter inni huset?? Må vel kanskje del huset for og skifte disse altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med dette problemet på min e46 323i 98modell.

Er det noen som har eksakt dimmensjon og hardhet på disse o-ringene? Bruker bøtter og spann av o-ringer på jobb, og vil tro at matrialet Kalrez vil gjøre susen. I oljebransjen er dette et materiale vi bruker mye av da det har glimrende egenskaper relatert til kjemikalier og tempertatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har ikke selv vært gjennom demonteringsprosessen og byttet med nye deler, så jeg har ikke nøyaktige dimensjoner. Derimot har Beisan Systems testet og forsket masse på dette i mange måneder. Jeg har snakket med dem idag, og reparasjons-settet er snart klart til salg. Naturligvis er deres o-ringer laget av bedre materialer enn de originale er.

Mvh Tord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Får opp denne igjen. Det ser ut til at folk som har gjort noe med dette vanos problemet får en tilnærmet "ny" bil etterpå mtp effekt før 3000 omdreininger. Det finnes nå en komplett diy guide her: http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm

Anbefaler også å lese om folks erfaringer her: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... os+problem

Her kan det kjøpes: http://www.beisansystems.com/products.html

Jeg kommer til å bestille dette kitet straks og prøve å bytte ringene på min e46 med m52tub25.

Hvis noen andre har planer om å gjøre det samme så er det fint om vi kan dele våre erfaringer her i denne posten.

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg helt glemt av, men jeg bør jo absolutt gjøre noe med bilen min med tanke på det vanos problemet.

Er det vanskelig for en uten noen sørlig erfaring med å skru på motorer å gjøre dette? Så jo på den DIY'n og det ser jo litt krevende ut... Like greit å sette det bort til et verksted tenker jeg.

Er løsningen å bestille et slikt rep sett fra Beisan Systems eller har de noe likende her til lands? Mener de hadde et rep sett til vanos på GS men mulig det var til enkel vanos og en annen motor.. Husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok like greit å bestille fra Beisan systems. Ringene de lager skal tåle mange ganger mer enn de som sitter der fra før. Det koster jo ikke all verden heller.. 60$ + 20$ i frakt.

Jeg er heller ingen god mekaniker, men så lenge man følger veiledningen til punkt og prikke - samt har alt nødvendig verktøy, så kan jeg ikke se at det skal være noe problem.. Bare å stå opp tidlig en morra man har fri og bruke hele dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Da er settet bestilt. Skal bestille pakning og diverse annet som likegreit kan byttes mens det skal skrues av også. Det bestiller jeg vel bare på GS.

Skal si ifra når eller OM jeg blir ferdig med å bytte. For får jeg det til så får alle det til. :oops: Skal høre på pris på verksted også, men det er mulig jeg prøver selv.. Blir jo fort dyrt om et verksted skal bruke over halve dagen på bilen min.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...