Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

samma her! Fikk de før helga, men har ikke tid og mot til å få montert det enda... Hørte forresten på pris hos bmw forhandler. 4000 bare for demontering og montering. Han hadde forresten ikke hørt om dette problemet før og mente symptomene kunne skyldes mye annet... Men han pratet også noe om spesialinstrumenter for å justere inn vanosen før montering?!

Hva er det å justere?

Er jo bare en ventil som styrer oljen inn til stempelet.

Og etter som eg har sett på DIY til jobben, er det ingen plaser å justere noen ting på di stempla....

Snakket og med Bavaria ifjoe ang det problemet. De hadde ikkje delene, og skulle det skiftes, byttet di ut hele Vanos unitene, og satte inn overhalte, som di måtte bestille fra en annen plass. Men di hadde aldri hørt om slitte Vanos-stempler....??? Er og derfor eg er nyskjerrig på om dette virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var dette jeg synes var merkelig også.. Om man bør justere noe der med spesialverktøy så er det rart om det ikke står noe om dette i DIY'en til Beisan Systems?!

Han nevnte også det at om de skulle bytte vanosen så byttet de ut hele enheten. Det var standard prosedyre. Men han hadde ikke hørt noe om at de o-ringene var dårlige og at dette var et utbredt problem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg har skiftet pakninger i vanos og har kjørt 120 mil etter bytte.Motoren ble som ny.Motoren hadde før veldig ujamn tomgang når den var halv-varm.Nå surrer den jevnt og fint og borte er smålugging i køkjøring.Kjenner og at motoren ble sterkere under 3000 omdr.

Pakningene i vanos var blitt veldig harde og innsugs-stemplet skled uten motstand når jeg snudde vanos.De gamle pakningene kunne ikke tette mot oljetrykket og vanos fungerte veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har skiftet pakninger i vanos og har kjørt 120 mil etter bytte.Motoren ble som ny.Motoren hadde før veldig ujamn tomgang når den var halv-varm.Nå surrer den jevnt og fint og borte er smålugging i køkjøring.Kjenner og at motoren ble sterkere under 3000 omdr.

Pakningene i vanos var blitt veldig harde og innsugs-stemplet skled uten motstand når jeg snudde vanos.De gamle pakningene kunne ikke tette mot oljetrykket og vanos fungerte veldig dårlig.

Velkommen til forumet!

Ser ut som du har en fin bil? Må få lagt inn et avtar bilde av den!

Var det en grei jobb å bytte? Har lest igjennom både diy og tråden her nå og finner igjen symptomene med bilen min. Så at bmw nekter dette er helt håpløst spør man meg. Dette er et problem, basta.

Hvordan er det å få bestilt fra usa foressten? Det har jeg aldri gjort før.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har skiftet pakninger i vanos og har kjørt 120 mil etter bytte.Motoren ble som ny.Motoren hadde før veldig ujamn tomgang når den var halv-varm.Nå surrer den jevnt og fint og borte er smålugging i køkjøring.Kjenner og at motoren ble sterkere under 3000 omdr.

Pakningene i vanos var blitt veldig harde og innsugs-stemplet skled uten motstand når jeg snudde vanos.De gamle pakningene kunne ikke tette mot oljetrykket og vanos fungerte veldig dårlig.

Gjorde du dette selv eller? Fulgte du diy guiden til beisan systems? Merker jeg begynner å få mer og mer lyst til å hoppe i dette... Ringene ligger jo klare og venter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har skiftet pakninger i vanos og har kjørt 120 mil etter bytte.Motoren ble som ny.Motoren hadde før veldig ujamn tomgang når den var halv-varm.Nå surrer den jevnt og fint og borte er smålugging i køkjøring.Kjenner og at motoren ble sterkere under 3000 omdr.

Pakningene i vanos var blitt veldig harde og innsugs-stemplet skled uten motstand når jeg snudde vanos.De gamle pakningene kunne ikke tette mot oljetrykket og vanos fungerte veldig dårlig.

Gjorde du dette selv eller? Fulgte du diy guiden til beisan systems? Merker jeg begynner å få mer og mer lyst til å hoppe i dette... Ringene ligger jo klare og venter..

Om du ikke hopper ut i det og begynner, så kjøper jeg gjerne dem! Aner ikke åssen det er å kjøpe fra statene nemlig. :D Og dette med vanosfeil liker jeg dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje noe av dene infoen som er skrevet her bør mailes til bmw norge?

som nevnt tiliere er dette et "stort" problem som mange sliter med samtidig vi som jobber med bmw!

vi har ikke muligheten å plukke deler i microskoper før å finne ut hva som er defekt i vanosen så vanosen blir byttet ut. så vist man klare å få bmw norge med på dette så hadde det vært kjempe greier, da dette vil bli billiere før kunder...

liker at det er mange guruer ute som forsker litt :) bukker får dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet pakningene selv.Fulgte diy guiden til Beisan og det gikk bedre en forventet.Var litt knot med å få på de nye pakningen,men etter jeg la de i varmt vann gikk de bedre.To meg god tid til dette og brukte vel en 9-10 timer totalt .Bilen har rulla 93000 km,så jeg skifta vannpumpe,reimer og plugger med de samme.

Paknings settet bestilles på siden til Beisan og betales via Paypal.(Betalings system som brukes mye på ebay). Koster 80 dollar færdi frakta heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen flere som har prøvd dette nå?

Har plutselig begynt å få ujevn tomgang ved kaldstart men den forsvinner bare i løpet av ca. 15 til 20sek. Jeg kan også høre vanos støy/rakkling ved 1500 til 2000rpm f.eks. når jeg kjører fra jobb i køkjøring i andre gir før motoren når normal driftstemp. Kan dog ikke merke noe spesiellt effekttap ved lave turtall som også er en vanlig vanosfeil symptom.

Eneste måten å få bekrefta dette på er vell å prøve en annen e46 328i, men de vokser ikke akkurat på trær.

Skal bestille det repsettet fra beisan systems i uansett tror jeg, koster jo bare 80dollar med frakt og jobben tar meg kansje fra fire til fem timer hjemme i garasjen.

Ligger jo en masse info om dette på beisan systems sidene og andre nettsider så dette virker til å være et meget vanlig problem på m52tu og m54 :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg prøvde dette i forrige uke. Fulgte guiden på siden til Beisan systems. Byttet samtidig de andre delene som var anbefalt i guiden.

Bestilling fra Beisan gikk helt smertefritt. Betalte med PayPal og pakningene kom kort tid etterpå. Resten av delene kjøpte jeg og GS.

Skruingen gikk fint, brukte vel ca 7 - 8 timer på hele greia.

Det som var mest knot var å tilpasse de nye pakningene på Vanos stemplene. Men bare å ta seg god tid så går dette fint.

For reparasjonen hadde jeg problemer med "fusking" under 3000 rpm og dertil dårlig bunndrag.

Jeg merket tydelig forbedringer på dette alerede første kjøretur etter at pakningene var bytta.

Kan også nevne at når jeg åpna Vanosen, gikk stemplene veldig løst i sylinderen og pakningen var nesten flate og harde.

Det er absolutt verdt å sette av litt tid til å bytte disse pakningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg kan bare gjenta det som blir sagt ovenfor. Innsugsstempel var løst i Vanosen. Alt gikk smertefritt, tilpassing av nye o-ringer var det som gjorde jobben litt mer "utfordrende" men gikk greit, bilen startet på første og har gått pent siden:)

Merker ingen stor effektøkning, men fusking når kald er borte og er slutt på "hakking" ved slipping av gass og pådrag, akkurat i overgangen der var det et rykk tidligere, dette er nå borte!

Rask og god levering, betalte med Paypal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...