Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet om dette i det hele tatt kan ha noe med oljeforbruk også?

Det med ujevn tomgang har eg forsåvdit lagt merke til, men har aldri slukket eller vært noe problem... og det med rykking ved køkjøring kjenner jeg svært godt til. Hadde dette på min forrige e46 også.

Tror nok et sånt kit må bestilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vanos være årsak til oljeforbruk må det være en utvendig lekkasje. Er ikke eksosanlegg på en vanosenhet.

Okei, men når eg var innpå denne siden http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm

Så gikk eg igjennom DIYen og såg at det var avbildet når vanosen var tatt ut... og der sto det "Note vanos intake and exhaust orientation (picture: intake left, exhaust right)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg også bestillt O-ringer fra Beisan Systems og skal få bestillt det jeg syns er nødvendig av deler utenom til jobben:

Noe direkte oversatt, men men :D

1x Ventildeksel pakningssett (11129070990)

1x Vanos pakning (11361433817)

1x Oljepåfyllings pakning (11127526447)

15x Ventildeksel bolt pakning (11121437395)

2x Vanos stempel bolt (11361748745)

2x Vanos oljeslange pakning (32411093596)

Som skulle bli ca. 610 kr. fra GS + O-ringene fra USA til $83 med frakt.

Gleder meg til å ta fatt på denne jobben! :)

Har hatt noen av symptomene Dere beskriver i min E46 330XI (M54)

Bla: Fusk på kald motor, fusk ved gasspådrag etter brems på giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du oppdatere oss hvordan det går Tele :)

Vurderte å bestille, men slo det fra meg. Muligens jeg tar fatt på dette når bilen parkeres for vinteren.

Eneste symptomet jeg har er vel egentlig den rykkingen ved slipp av gassen og pådrag i køkjøring. Men jeg vet hvordan det er så klarer å unngå det.

Står jo også at den muligens ikke yter sin fulle effekt før 3000 omdreininger. Men har aldri kjørt noen annen 330 før så det vet jeg ikke.

Kan ikke du gi meg en lyd Tele når du starter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste symptomet jeg har er vel egentlig den rykkingen ved slipp av gassen og pådrag i køkjøring. Men jeg vet hvordan det er så klarer å unngå det.?

Denne rykk og napp i køkjøring hadde jeg på min også, dette ble helt borte da jeg fikk byttet o-ringene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som bør sjekkes på disse motorene er innsugsbelgen.

Den har en lei tendens til å sprekke i "trekkspill slangen" som går til tomgangsregulatoren.

Min hadde to store hull der jeg har markert på bilde.

Slangen koster rundt 140 kr. så man blir ikke blakk av å bytte den :)

58u7bnehy5z30inga2vl.jpg

Den er plassert under innsuget, men det er ikke noe stor operasjon å bytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg også ferdig med vanos overhaling! :D

Brukte ganske nøyaktig 5 timer på jobben.

En stor takk til "EstorilSkreppa" for lån av plass til jobben!

Bilen har nå rullet 70 mil siden vanos jobben, "rusk&fusk" problemene er blitt bedre... men ikke borte ennå.

Kan være fordi jeg har programvare fra ESS i motorstyringen...!?

Må si jeg merket større forskjell på effekten (draget) i motoren!

Virkelig positivt! :D

Rajaie Beisan sier at bilen bør kjøres hardt de første 80 milene etter overhalingen for at de ny o-ringen skal gå seg til.

En annen ting er at motorstyringen til BMW kan "lære seg" å "leve" med diverse små vakum lekkasjer og vanos feil.

Denne funksjonen heter "Adaptation Values"

Så BMW anbefaler å resette "adaptation values" etter vanos bytte, i vårt tilfelle etter o-ring bytte.

Dette kan bare gjøres med Carsoft eller hos en BMW forhandler.

Jeg har selv Carsoft og kommer til å resette etter rundet 80 mil.

Til de som skal overhale vanos selv kan jeg anbefale to stk. verktøy Dere må ha:

O-ringverktøy 35kr. (for å få av de gamle ringene) og Magnetverktøy 35kr. (for å plukke opp små muttre, skruer og skiver)

Begge disse får Dere på Biltema, varenr: 20-326 og 19-239

Oppdatering følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vanos kan helt klart være problemet, typiske symptomer.

Men sjekk også etter lekkasjer på innsugssiden av motoren din.

Sprekker i innsugsbelgen, vakumslanger og rundt selve innsuget.

Kjøp deg en boks med startgass og spray rikelig på og rundt innsuget mens bilen går på tomgang, hvis turtallet øker er det en lekkasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei..

Kommer med et litt rart spørsmål, som kanskje virker helt idiotisk, men jeg prøver. Kan dette "løses", eller forbedres ved hjelp av QMI innvendig motorrens? Står på pakken at dette smører opp tørre og slitne gummipakninger og O-ringer i motoren, samtidig som det renser. Tanken slo meg at kanskje O-ringene i Vanosen da ville bli smurt opp igjen og fått tilbake noe av den normale "konsistensen" slik at det tetter litt bedre.

Eller er det bare helt høl-i-hue? :roll:

Merke selv at draget under 3000 o/min varierer. Noen ganger drar det bra, andre ganger merker jeg at det mangler noe. I tillegg opplever jeg til tider en del knatring/kakkling fra motoren ved tung gassfot under 3000o/min, kan dette ha noe med O-ring problemet eller en sliten kamsensor etc ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...