Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er om du virkelig har bruk for noe annet enn Haldex systemet. Den siste generasjonen (5) er såvidt jeg forstår ganske bra. Volvo bruker det samme systemet. Jeg hadde definitivt undersøkt saken iom. at Audi A3 Sportback helt klart er et interessant alternativ til 1-serien. Jeg synes at dette er en av de finere modellene Audi har idag... :)

 

Takk for konstruktiv tilbakemeldig, som alltid fra deg :)

Jeg vil ha litt den feelingen med skuv bakfra. Savner dette fra Mercedesen og BMWen. Audi A3 Sportback er en nydelig bil, og absolutt en som veier opp mot 1-serien. Men jeg er ikke fan av Haldex-systemet. Jeg fikk låne 13' A4 Allroad (Torsen) på en lengre tur og ikke bare bykjøring som jeg har kjørt tidligere og dette var helt knall, akkurat slik som jeg ønsket. Og med litt mer skuv bakfra enn foran så var det denne bilen jeg ville ha! Nå er den alt for dyr for meg da.

Men jeg har ikke prøvd A3 Quattro med Haldex5 så jeg skal ikke si noe før jeg har prøvd! :) Jeg har derimot prøvd 08' Tiguan som har Haldex, og denne skuffet, det var ikke et aktuelt kjøp, men prøving kun på gøy for noen år siden.

Men over til leasing, hva tror dere? Jeg vet fordelene og ulempene, men klarer liksom ikke å bestemme meg. Sommeren er her, madammen selger leiligheten sin og flytter inn med meg og vi trenger en større bil en min lille C1, som er den eneste problemfrie bilen(ser bort fra Hilux) jeg har hatt og har fungert supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du spør slike spørsmål på et bilforum vil du jo få svar deretter. Spør du på VG sitt økonomi-forum e.l. vil du få alle de politisk korrekte svarene om at leasing er livet. Leasing er for folk som ikke er spesielt interessert i bil, og har andre ting de prioriterer. Du havner vel innenfor den gruppen av "normale" mennesker, så jeg vil tro leasing er en grei løsning for deg. Er bil livet og førstepri vil nok leasing bli trist i lengden.

 

Jeg har jo en leasingbil nå, en Mondeo. Den er god å kjøre og pen å se på. Veldig trygg og stabil, men litt kjedelig. Jeg dør litt innvendig hver gang jeg fyrer opp den firerdieselen. Den vekker ingen lyst og følelser. Og den er jo ikke min - jeg har den bare på lån. Hvis jeg har lyst å kjenne på livets gleder så fyrer jeg opp den slitne oljedrikkende M54en og griser på fullt øs innover i natten med et smil. Man lever bare en gang, så jeg betaler heller for å leve litt, enn å kjede meg gratis gjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene som gjør at jeg er betenkt er at hvis man får en liten skade på egen bil så kan man la den være, har du leasingbil så må den rettes/eller du får trekk når den leveres tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tegne en forsikring som forhindrer store overraskelser når det gjelder mindre skader på bilen. Mer alvorlige skader dekkes normalt av kaskoforsikringen (egenandelen regulerer hva som er mest lønnsomt i dette tilfellet). Det man imidlertid bør tenke over er at enhver skade som påføres en leasingbil ikke direkte påfører deg et skjult økonomisk tap. Større skader på en privatbil vil normalt føre til at bilen blir mindre verdt den dagen den skal selges... også selv om skaden er perfekt reparert. Man er pliktig til å oppgi overfor kjøper at bilen har hatt en større skade og dette fører normalt til en redusert salgspris. Når man leaser en bil er denne risikoen fjernet eller i det minste kalkulert inn i leasingkostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

En gammel tråd, som jeg begynte på helt tilbake i 2007, men som jeg vil tro blir stadig mer aktuell. Ikke alt som blir nevnt i denne filmen er aktuelt for norske forhold, men det meste er nogenlunde identisk. Jeg tenker at leasing er interessant hvis man kun planlegger å ha bilen i 2-3 år og man ellers har en ryddig privatøkonomi og livssituasjon. Her i Danmark kan man også lease brukte biler (typisk leasingbiler som kommer tilbake fra den første perioden med leasing, altså 2-3 år gamle med maks 60000 Km på telleren) og det reduserer den månedlige innbetalingen signifikant. Husk også at en minst mulig innbetaling til og begynne med er å foretrekke når det gjelder de samlede kostnadene for privatleasing. Det er typisk på dette beløpet leasingselskapene konkurrerer... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh, gammel tråd, jeg er heldigvis mye klokere idag enn kun tre år siden når innlegget mitt lengre opp ble skrevet! Jeg husker det ikke, men jeg må ha vært helt blåst på feltet da :D 

Likevel føler jeg privatlease i mitt nærområde står litt på stedet hvil. Det er ikke så mye omtalt som for få år siden og de få jeg kjenner her som har leaset før, har idag kjøpt egen. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Leasing ja, det er vel ganske aktuelt for tiden mtp tiden vi er i? Jeg er usikker hva jeg selv tenker, pleier å være meget rastløs og har sjelden bilene lenge. Hva er lenge sier du, tja har aldri hatt en bil lenger en 2 år. Selvsagt stupid økonomisk, men jeg blir fort lei.

Når det er sagt, jeg kjenner bil interessen daler litt hos meg om dagen, føler bil blir mer og mer intetsigende samlebånd produksjon, litt som android. Innmat fra Apple/Google, lyd fra H&K (også Samsung) batteri fra Samsung eventuelt Panasonic, elmotor og det tekniske fra Bosch.

Samtidig har vi et paradigmeskiftet ifht drivlinje, diesel er et stort usikkerhetsmoment, hybrid er en kompleks mellomløsning og elbil er i en rivende utvikling der standarder kanskje ikke er helt satt.

Så hva gjør man, trår man vannet og leaser? Har selv en belånt X3 med N47 fra 2013, LCI kan jo være et alternativ selvsagt, men drivlinje...? Så har jeg første generasjon i3 16' uten gjeld. Sistnevnte vurderer jeg å bytte ut til fordel for en leaset LCI med "40" mils rekkevidde, når denne kommer.  Hvorfor nettopp leasing - fordi elbil begynner å formes ifht standarder og løsninger. Men elbil "modenheten" er vel her ikke "satt" før 2020'ish. Dessuten er det solgt hysterisk mange i3...

Det store spørsmålet er ifht X3'n, den nye modellen var kanskje ikke helt min greie, dessuten er jeg svært usikker å bruke store summer på en utdatert drivlinje pr nå.

Så kanskje bør jeg her velge en billigere løsning? Det er heller ikke til å stikke under en stol at suv'en til ca 400k blir mye stående, den foretrukne bilen er nettopp i3'n som kom til oss sent i fjor, annet en kjøring med henger og den åpenbare langkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt i de samme baner de tre siste årene. Vi "ligger på været" med vår Citroën C4 Cactus (og tidligere VW Up!) og dette har faktisk ikke vært en så stor nedtur som jeg på forhånd fryktet. Bilen fungerer fint til vårt bruk og så langt (82000 Km) har vi ikke hatt problemer med den. Med å ligge på været mener jeg naturligvis den overgangsperioden vi nå opplever mellom ulike teknologier (energibærer).

Det er flere årsaker til at en bil som Cactusen fungerer for oss, men kanskje den viktigste årsaken er nettopp at leasing er mye større her i Danmark enn i Norge. Verditapet for biler bl.a pga mengden av nyere leasingbiler på markedet er enormt og spesielt i det segmentet som 3-serien tilhører (les: mange har råd til en slik bil og det er en slik bil jeg evt. ville ha kjøpt). 

I tillegg har jeg mye av den samme følelsen rundt biler som du har ved at jeg kjenner at interessen for biler generelt ikke er den samme som tidligere. Jeg antar at dette har noe med min alder å gjøre, men jeg har også "rast" fra meg med mange forskjellige biler opp igjennom årene. Min bedre halvdel har det på den samme måten så der får jeg heller ingen inspirasjon og drahjelp.

BMW i3 (samt et par andre mindre og billigere elektriske biler) er imidlerid interessant, men nettverket med ladere her i Danmark er dessverre langt fra like godt utbygget som i Norge samt at strøm er veldig dyrt i Danmark så jeg tenker at vi må vente minst et par år før en elektrisk bil kan fungere til vårt bruk (altså her i Danmark). Dette er litt dumt, men på den annen side går utviklingen med elektriske biler så fort at innen den tid blir det helt sikkert flere interessante elektriske biler å velge mellom (som f.eks den nye VW Bus)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎26‎.‎08‎.‎2017 at 8.36, Ron Jeremy skrev:

Når det er sagt, jeg kjenner bil interessen daler litt hos meg om dagen, føler bil blir mer og mer intetsigende samlebånd produksjon, litt som android.

 

On ‎26‎.‎08‎.‎2017 at 12.52, Fredrik skrev:

I tillegg har jeg mye av den samme følelsen rundt biler som du har ved at jeg kjenner at interessen for biler generelt ikke er den samme som tidligere. Jeg antar at dette har noe med min alder å gjøre, men jeg har også "rast" fra meg med mange forskjellige biler opp igjennom årene. Min bedre halvdel har det på den samme måten så der får jeg heller ingen inspirasjon og drahjelp.

Bilinteressen trenger næring for å holdes vedlike den også som så mye annet. Man har selv et ansvar for dette, og hvis man velger å kjøre kjedelige biler må man regne med at interessen og entusiasmen forsvinner. Som vi vet oppfordrer ikke firerdiesel, SUV og elbiler til mange smil langs veien i lengden i forhold til mer sportslig orienterte biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men jeg kjører faktisk andre interessante biler med jevne mellomrom. Situasjonen når det gjelder bilavgifter, miljøavgifter, massiv leasing, elektriske biler og skiftende utmeldinger fra ulike regjeringer vedr. hvor bilavgiftene går er håpløs. Jeg ville nok helt sikkert ha valgt en annen bil hvis jeg befant meg i Norge, men her i Danmark er Citroën C4 Cactus en fornuftig bil og faktisk en mye mer interessant bil enn man skulle tro. Jeg liker bilen (så langt har vi kjørt 82000 Km med den) og jeg tenker at den er litt back to basic med en god dose oldschool Citroën når det gjelder kjøreopplevelsen.

Jeg har alltid hatt sansen for litt spesielle biler enten det har handlet om f.eks Porsche 928, Porsche 924, Porsche 944, oldschool Land Rovere, VW Boble, oldschool Ford Fiesta, Peugeot 205, Peugeot 405, Citroën C5 mrk.I, VW Up! og Citroën C4 Cactus... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Werther skrev:

 

Bilinteressen trenger næring for å holdes vedlike den også som så mye annet. Man har selv et ansvar for dette, og hvis man velger å kjøre kjedelige biler må man regne med at interessen og entusiasmen forsvinner. Som vi vet oppfordrer ikke firerdiesel, SUV og elbiler til mange smil langs veien i lengden i forhold til mer sportslig orienterte biler.

Veldig sant det du sier der! Jeg har hatt kamerater som har vært like bilgale som meg, så har de kjøpt en praktisk smør og brød bil og jeg har langsomt sett dem "tørke inn". 

Personlig så føler jeg at jeg klarer å holde bilinteressen i gang med de bilene jeg har, men biløkonomien min er ikke akkurat veldig fornuftig. Men jeg trives med det, synes hver krone gir meg kjøreglede og eierglede 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ofte flere forhold som bestemmer hvilken bil man burde velge. Ser bare på tråden om han med hundene, det viste seg ganske fort at BMW kanskje ikke var bilen han burde frakte alle hundene i, men BMW ble heller satt som bil nr. 2 i form av en mindre en. Økonomi og livssituasjon spiller også inn. Som jeg har sagt tidligere kunne jeg gjerne kjørt rundt i en E36 325i eller M3 til daglig, men ingenting forsvarer dette som bil nr. 1 slik livssituasjonen er idag. Så er jo for mange spørsmålet om man vil kjøre en 10 år gammel 5-serie eller 3-4 år gammel 508 Allure, de ligger vel ca. likt i pris uten å ha sjekket nærmere nå. Det er ingen tvil om at 5-serien byr på mest kjøreglede, men det er lige så ingen tvil om at 508 gir et mer forutsigbart bilhold de nærmeste årene. Hvilket som passer hvem er opp til hver enkelt. Men selv om de fleste her ville valgt 5-serien, er det kanskje ikke alle som har råd til å ta den økonomiske risikoen det innebærer, selv om de vil.

Jeg synes det er flott at folk kjøper store motoriseringer i bil fortsatt og jeg glad folk holder liv i gamle E36 og E34 osv., men det passer ikke alle dessverre uansett hvor bilinteressert de er. :)

Det er ihvertfall morsomt å møte likesinnede når man er ute å kjører eller går til/fra bilen, det har både Velosteren og E91en bidratt mye til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...