Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Greia med leasing er jo at man ved tilbakelevering må cashe ut for absolutt alt som ikke sikkert kan sies å være normal slitasje. Jeg har hørt skrekkhistorier for å si det sånn...

Jeg har også hørt div. historier, men leasingkontraktene er bedre formulert nå enn de var for et par år siden. Jeg vet også at både forbrukerrådet og aktuelle departementer her i Danmark har interessert seg for saken... nettopp fordi privatleasing av biler har fått det omfanget det har. Jeg tror derfor ikke at dette er noe å bekymre seg over i fremtiden. Jeg er mer skeptisk til fenomenet med nye og bedre tilbud på identiske leasingavtaler som kommer i den tiden man evt. har en leasingavtale. Får man da endret avtalen i tråd med det nye tilbudet ?... neppe og to-tre år er lang tid å vente. Vi ser det samme i en mindre skala allerede nå når det gjelder mobilpriser og priser for å komme på internettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden var det en avis/bilblad som trykte en sak angående leasing. De sammenlignet kostnader for 3 års bilhold av to typiske familiebiler, leasing VS kjøp. Regnestykket slo da marginalt positivt ut for leasing. Med store usikkerhetsmoment vedrørende feil og mangler for en selveierbil og tilbakelevering for leasing.

Jeg vurderte leasing for 2-3 år siden når renta var på bunn. En E60 520ia kostet da 6000 pr mnd i 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden var det en avis/bilblad som trykte en sak angående leasing. De sammenlignet kostnader for 3 års bilhold av to typiske familiebiler, leasing VS kjøp. Regnestykket slo da marginalt positivt ut for leasing. Med store usikkerhetsmoment vedrørende feil og mangler for en selveierbil og tilbakelevering for leasing.

Jeg vurderte leasing for 2-3 år siden når renta var på bunn. En E60 520ia kostet da 6000 pr mnd i 3 år.

I dag er privatleasing vesentlig mer interessant iom. at den effektive lånerenten for fornuftige lån nærmer seg 10%... BMW Financial Service kan uten problemer gi deg en betydelig billigere leasingavtale. Privatleasing er generelt mer økonomisk gunstig for kostbare biler og her i Danmark er skjæringspunktet ca. 250000 kroner... hvis pengene skal lånes. På den annen side kan man privatlease en Citroën C1 for kun 1600 kroner pr. måned (uten depositum) med nogenlunde de samme betingelsene som BMW Financial Service har. Dette er ca. 500 kroner billigere pr. måned enn om man skal låne pengene, inkludere verditapet og service i perioden. Jeg føler meg rimelig sikker på at den økonomiske fordelen ved privatleasing forholdsmessig er mye større når det handler om en BMW enn en Citroën iom. at verditapet er så mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan går det med bruktbil effekten/kontra leasing?

fler biler kommer med litt større motor og mer utstyr tilsalgs brukt. ok. disse bilene kostet gamle eier gjerne 200 000 i kostnader kun ved avskrivning på 3 år(dette er egentlig ganske heftig mye, kommer tilbake til dette)

siden disse bilene øker i omfang på bruktmarkedet, vil kanskje prisen bli kunstig lav, altså at en får mer bil for pengene ved kjøp av brukt bil. dette VIL bmw finacial tape penger på, noe som kanskje gjør at de øker leasingen, fordi avskrivningene er så mye større?

eller som en over meg skrev- bilene eksporteres til andre marked hvor de er verdt mer. med dagens import/eksport politikk i norge, er jeg redd at det blir ganske dyrt/ulønnsomt for aktører på det utenlandske markedet å importere bil fra norge. dvs forhandlere i norge brenner inne med biler de ikke blir kvitt. (fordi den utenlandske importøren finner sannsynligvis billigere alternativ enn biler som har gått på salta og dårlige vestlandsveier.)

et annet moment her er hvordan folk behandler bilene sine når det ikke er deres. Slik er det desverre ved mange leasing biler. Bruktbilkjøperen vil aldri komme i kontakt med tidligere kjøper, og vil han kjøpe en bil- som ser ut til å være dønn strøken, og forhandler sier selvfølgelig at bilen er pent brukt- kan han komme til å kjøpe katta i sekken. De på jobben hos meg som leaser biler, tror jeg kjører dem MYE hardere enn hva de hadde gjort om det var deres egne. Nettopp fordi de har en ny bil (ikke eldre enn 3år) og konsekvensen av feks hard kjøring på kald motor vil neppe komme i deres eie av bilen. kommer tilbake til dette også.

tilbake til avskrivningen.

en av mellomlederne her på jobben er i 40årene, og liker biler. da han kjøpte/leaste bil i 2005, falt valget på en audi a4 1,8t stasjonsvogn. med sportsundestell, sportsseter, skinn etc. kom bilen med en nybilpris på 515 000.

da leasing kontrakten var utgått, fikk han som sikkert mange andre, tilbudet om å kjøpe bilen privat, et stykke under markedspris. bilen var da gått 84 000km, og han kjøpte bilen for 280 000, og solgte den videre for rett over 300. nye eier fikk da en super bil til en ok pris. men han kollegaen min, tapte over 200 000 på 3år. 70 000 i året. og etter mitt sjønn- så skal en ha god økonomi for å kunne bruke 70 000 i året kun på avskrivninger. og renten ved leasingen kommer i tillegg.

hardkjøring/tillit til bruktbilkjøper.

hadde fyren på jobben min latt være å kjøpe bilen privat etter endt leasing, ville bilen gått til en som ikke kan se kjøremønsteret til bilen. og kan umulig vite at sønnen til tidligere eier som da var 18-19-20 brukte bilen med det kjøremønsteret unge gutter i gøyale biler ofte har. sønnen er også en kollega av meg, og var bla bergen-oslo med denne bilen, i tillegg til å kjøre rundt i den når han skulle noe. bergen oslo kjørte han på litt over 5t. tvilsomt at nye eieren vet om slike ting. og personlig hadde styrt unna den bilen om jeg hadde fått vite kjøremønsteret..

og det som også er: hvordan skal en 18-19åring få råd til å ha egen bil når alt kommer til å leases for en pris som han/henne umulig klarer å betale? eller å ha en litt eldre bil, som vedkommende har råd til å kjøpe, som gjerne er bedre/finere enn hva vedkommende har råd til i dag ettersom bruktbilprisen vil synke- men som da er for dyre deler til?

jeg mener at mulig vi burde fått en lov i staten norge som kan beskytte markedet mot en slik uheldig virkning. det er faktisk småbarnsfamilier, og yngre mennesker som ofte er HELT avhengige av bil som vil bli en altfor stor taper. bilen vil også trolig bli en enda større utgift i husholdningsbudsjettet enn hva den er i dag. er det snakk om 20 000 på årsbasis er det faktisk ganske mye penger for feks den enslige 3barnsmoren i vesterålen som er sykepleier. dette i tillegg til økte bruksutgifter, blir heller ikke en god kombinasjon.

jeg begynner faktisk å bli litt bekymret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan går det med bruktbil effekten/kontra leasing?

fler biler kommer med litt større motor og mer utstyr tilsalgs brukt. ok. disse bilene kostet gamle eier gjerne 200 000 i kostnader kun ved avskrivning på 3 år(dette er egentlig ganske heftig mye, kommer tilbake til dette)

siden disse bilene øker i omfang på bruktmarkedet, vil kanskje prisen bli kunstig lav, altså at en får mer bil for pengene ved kjøp av brukt bil. dette VIL bmw finacial tape penger på, noe som kanskje gjør at de øker leasingen, fordi avskrivningene er så mye større?

Nei... ingen leasingselskaper og heller ikke BMW Financial Service taper penger på avtalene. Husk at prisen på en leasingavtale tar høyde for div. utsving i rentemarkedet og kostnadsbildet generelt. I tillegg styrer de jo praktisk talt bruktbilmarkedets 1. ledd ved at de selv selger bilene med garantier etc. gjennom BMW Premium Selection. Konseptet er ganske interessant... selv bruktbilkjøpere ønsker den sikkerhet som følger med å kjøpe biler gjennom f.eks BMW systemet og dette tjener BMW naturligvis penger på. Det er forøvrig nok av kjøpere til de bilene som BMW ikke selger videre på det danske markedet. Man kan få tilbake det som er igjen av registreringsavgiften (den store avgiften på biler her i Danmark)... den nedskrives over 10 år... og således selges bilene typisk i Midtøsten til priser som matcher prisnivået der nede (les: uten avgifter koster bilene det samme på alle markeder).

tilbake til avskrivningen.

en av mellomlederne her på jobben er i 40årene, og liker biler. da han kjøpte/leaste bil i 2005, falt valget på en audi a4 1,8t stasjonsvogn. med sportsundestell, sportsseter, skinn etc. kom bilen med en nybilpris på 515 000.

da leasing kontrakten var utgått, fikk han som sikkert mange andre, tilbudet om å kjøpe bilen privat, et stykke under markedspris. bilen var da gått 84 000km, og han kjøpte bilen for 280 000, og solgte den videre for rett over 300. nye eier fikk da en super bil til en ok pris. men han kollegaen min, tapte over 200 000 på 3år. 70 000 i året. og etter mitt sjønn- så skal en ha god økonomi for å kunne bruke 70 000 i året kun på avskrivninger. og renten ved leasingen kommer i tillegg.

Problemet med å kjøpe "egen" leasingbil er at man samtidig overtar en betydelig risiko gjennom at man synligjør bilens egentlige verdi gjennom kjøpe/salgssummen. Dette betyr ikke at din kollega "tapte" 70000 kroner i året (den kostnaden ville han mer eller mindre ha fått i sin helhet allikevel hvis alternativet var en privat bil), men at han reduserte den totale leasingkostnaden over tre år med 20000 kroner ved å selge bilen med fortjeneste. At det ble en fortjeneste var bra for din kollega, men leasingselskapet hadde i motsetning til din kollega ingen risiko ved transaksjonen. Jeg tror... at din kollega hadde kommet bedre ut økonomisk hvis han heller hadde avtalt en ny leasingperiode med en ny bil innenfor den samme eller en bedre leasingavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Toyota har drevet med privatleasing i Norge i mange år allerede. En kollega valgte å lease en Avensis for et par år siden - den har de fortsatt, men de valgte å kjøpe en andrebil, en helt ny Toyota Auris. Han sier de aldri skal lease bil igjen. For dyrt mener han.

Og jeg må jo si at jeg syns ~70 lapper i året for en BMW med liten motor er mye penger. Har man pengene kontant må det være bedre å kjøpe..?

Det blir jo heller aldri helt det samme for oss som liker å gjøre litt med bilene. Man gidder ikke bruke 4 lapper på å sette på en leaset bil M-speil, senk, grymme felger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må jo si at jeg syns ~70 lapper i året for en BMW med liten motor er mye penger. Har man pengene kontant må det være bedre å kjøpe..?

Det blir jo heller aldri helt det samme for oss som liker å gjøre litt med bilene. Man gidder ikke bruke 4 lapper på å sette på en leaset bil M-speil, senk, grymme felger..

Kan man kjøpe en bil kontant er det alltid det beste, med mindre man ved alternativ investering kan matche låne/leasingkostnaden. Husk at leasingkostnaden korresponderer med verditapet på bilen. Jeg tror at vi (nordmenn) må ha litt tid på oss før vi kan slå oss til ro med og kun ha en bruksrett til en bil istedenfor å eie den. Man kan sammenligne det litt med det å eie en hytte... en hytte man leier blir aldri helt det samme... og det å leie ut familiens hytte gjør de færreste av oss frivillig. På den annen side... money counts... så jeg er villig til å se litt stort på det når det gjelder biler. Man kan jo spekke opp en leasingbil som man ønsker... det koster, men det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor du i bilprisenes helvete og da, Fredrik. Tror det tar tid før det blir like ille på det største markedet, USA. Kina, Japan og Russland skal jeg ikke uttale meg om på stående fot..

Sjekket privatleasing på C180K og 118 Cab, og det kostet meg ca 6500 i mnd uten depositum. For meg ble dette litt drøyt når man i tillegg vil få en relativ høy kaskoforsikring. Så da har jeg heller to eldre biler som gir ørten ganger mer glede. Dog har en kollega en 07 Corolla til under 3000kr mnd, og med lavere forsikring er nok dette en greiere løsning rent økonomisk. Dog skjønner jeg ikke at folk med solid økonomi gidder å lease. Bedre å cashe ned billånet hurtig i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir få biler for ungdommen om samfunnet blir som beskrevet her.. må vente med bil til man er ferdig utdannet og i arbeid og sitter da med huslån, leasing og studielån... og noen som nevnte omreg avgift burde senkes.. er enig.. en gammel bil koster nesten 2k .. men nyere bilers snakker vi 6-16k og det er jo biler som er mer miljø vennlig burde jo nesten være motsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor du i bilprisenes helvete og da, Fredrik. Tror det tar tid før det blir like ille på det største markedet, USA. Kina, Japan og Russland skal jeg ikke uttale meg om på stående fot..

Sjekket privatleasing på C180K og 118 Cab, og det kostet meg ca 6500 i mnd uten depositum. For meg ble dette litt drøyt når man i tillegg vil få en relativ høy kaskoforsikring. Så da har jeg heller to eldre biler som gir ørten ganger mer glede. Dog har en kollega en 07 Corolla til under 3000kr mnd, og med lavere forsikring er nok dette en greiere løsning rent økonomisk. Dog skjønner jeg ikke at folk med solid økonomi gidder å lease. Bedre å cashe ned billånet hurtig i mine øyne...

Ja... og nei... man vet jo ikke hvor mye verditapet blir etter tre år (alt man kan gjøre er å stole på leasingselskapets ekspertise)... så hovedpoenget med leasing er å få kontroll på kostnadene... ikke nødvendigvis å spare så mange kroner. En annen sak (som jeg allerede har vært innom) er at alternativ investering av et oppspart beløp utvilsomt gir en bedre avkastning i løpet av tre år enn i en bil som kun har et verditap i den samme perioden. Get it ?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kollegaen min "solgte" bilen før leasingkontrakten var gått ut. tok opp lån, cashet ut a4en, og kjøpte a6. og solgte a4en.

leasing kan også gi greie fordeler skatte messig. ikke glem det. ved å kunne kjøpe en bil cash- må en ha spart en del. (ekstrem tilfelle, kjøre bil til 15000kr for å spare mest mulig. klarer å spare 70 000kr i året, og har 400 000 cash til bil etter noen års sparing.) da har man plutselig 400 000 i formue (28%skatt, og hadde pengene vært lånt, hadde skatteprosenten på pengene som innbetales vært lav), og man har ventet på å kjøpe den bilen en ville ha.

så totalregnestykket er ikke så enkelt som å kun regne med rentekostnader, og for og imot dette med å eie/lease..

mennesker som er litt velstående, og gjerne driver med ting på egenhånd- vil faktisk kunne dra ganske stor nytte av å lease kontra eie. feks en bil til 500 000. har en selvstendig næringsdrivende 500 000 til rådighet, og han klarer å ha avkastning på disse pengene, la oss si 12%, da genererer han verdi for 4% mer- enn hva bilen koster å lease (gitt at leasingskost er 8% av avskrevet sum)

i tillegg kan han skrive leasingen på firmaet, noe som fritar han for moms og skatt privat (forutsatt at det er AS) både på leasingregninger og service osv..

stemmer ikke det fredrik som har altformye kunnskaper om altmulig rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kollegaen min "solgte" bilen før leasingkontrakten var gått ut. tok opp lån, cashet ut a4en, og kjøpte a6. og solgte a4en.

leasing kan også gi greie fordeler skatte messig. ikke glem det. ved å kunne kjøpe en bil cash- må en ha spart en del. (ekstrem tilfelle, kjøre bil til 15000kr for å spare mest mulig. klarer å spare 70 000kr i året, og har 400 000 cash til bil etter noen års sparing.) da har man plutselig 400 000 i formue (28%skatt, og hadde pengene vært lånt, hadde skatteprosenten på pengene som innbetales vært lav), og man har ventet på å kjøpe den bilen en ville ha.

så totalregnestykket er ikke så enkelt som å kun regne med rentekostnader, og for og imot dette med å eie/lease..

mennesker som er litt velstående, og gjerne driver med ting på egenhånd- vil faktisk kunne dra ganske stor nytte av å lease kontra eie. feks en bil til 500 000. har en selvstendig næringsdrivende 500 000 til rådighet, og han klarer å ha avkastning på disse pengene, la oss si 12%, da genererer han verdi for 4% mer- enn hva bilen koster å lease (gitt at leasingskost er 8% av avskrevet sum)

i tillegg kan han skrive leasingen på firmaet, noe som fritar han for moms og skatt privat (forutsatt at det er AS) både på leasingregninger og service osv..

stemmer ikke det fredrik som har altformye kunnskaper om altmulig rart?

Joda... oppstillingen virker grei nok den... her er en annen variant når selv leasing blir for dyrt... :?

http://epn.dk/handel_service/transport_ ... 475754.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvis alle skal lease nye biler så må det bli enda mer "bruk-og-kast"? Hvor er sjarmen hvis det skal spys ut nye biler kontinuerlig som blir sett på som skrot etter tre år?

Teknisk og bruksmessig er selvfølgelig ikke bilene skrot etter 4-5 år, men verdien på bilene er redusert med 50-60% på denne tiden... og det er selvfølgelig ikke holdbart i lengden i forbindelse med privatkjøp av nye biler. Ergo er det leasingmarkedet som er fremtiden... dessverre... :roll:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=538475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...