Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Personlig er jeg enig med deg (og jeg har da heller ikke lån på hverken bil eller hus), men jeg er samtidig ganske sikker på at vi tilhører en utdøende rase. I Nederland er nesten 90% av huseierne teknisk insolvente fordi de har et høyere lån på huset enn huset er verdt. Er det et problem ?... Ikke med mindre verdiene skal realiseres, man ikke kan betale rentene på lånet eller banken av andre årsaker sier lånet opp. Tilsvarende er det med lån og/eller lån til biler... folk nyter livets gleder her og nå. Det er nå man kan få billige lån... det er nå det er mulig for familien Hvermansen å privatlease en ny BMW relativt billig... det er nå man kan realisere de materielle drømmene. Store deler av den økonomiske fremgangen vi har hatt de siste 10-15 årene er basert på lett tilgang til billig kapital, men jeg er stadig ikke overbevist om at det holder i lengden. Leasing er generelt en kostbar tilgang til kapital, men hvis man ikke har kapital og huset krever det man kan få låne... kan leasing være en mulighet... noe mange benytter seg av... svært mange... :roll:

Det er litt merkelig å lese hva jeg skrev ca. et år før finanskrisen kom... jeg må være skeptisk av natur... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... nå har jeg lest igjennom alle innleggene her, og selv om den ikke har hatt særlig innlegg i det siste, må jeg få uttale meg.

Leasing blir jo uansett å spy ut penger for å få bruke noen andre sin bil, og når leasingperioden er over så har du NADA! det er veldig mye fokus på at man lettere kan planlegge økonomien ved å ha en bil ettersom man har servicer o.l. i leasingen. Men man kan jo for all del tegne en serviceavtale når man KJØPER en bil også! dermed har du på samme måte lagt opp dine utgifter i den nevnte tiden. dersom du kjøper, uansett om du låner penger, eller har de cash, så vil denne bilen være verdt noen kroner etter noen år. og selv om den selvfølgelig har hatt et verditap så har du jo kapital i den. kontra å ikke ha noenting.

jeg har selv hatt mye grombiler , og alle sammen har jeg kjøpt, den første bilen en -87 318i kjøpte jeg cash, så lånte jeg penger til å kjøpe en -94 318iS, denne hadde jeg et års tid, så la jeg i noen kroner, og bytta bilen i en -94 320i cab. etter et par år, økte jeg lånet noe og solgte 320'n mot en M3-cab. etter en stund var plutselig lånet innfridd, og jeg hadde en bil til flere hundre tusen stående på gården som var MIN! i fjor solgte jeg M3'n og kjøpte meg en NSX cash! følelsen av å ha en sånn bil i garasjen som du vet er betalt, og bare DIN er utrolig deilig! hadde jeg leaset så hadde jeg pr i dag brukt en bil som ikke var min, og ikke hatt noe mer på kontoen fordet, og jeg tror at bilinteressen min hadde dødd ut av seg selv.

MEN, jeg driver også et verksted, og jeg leaset bil til å dra bilhenger med. denne leaset jeg av den enkle grunn at et firma får igjen mva, og jeg unngår at det står en halv mill i minus i regnskapet. en privatperson vil ikke få igjen mva, og betaler derfor mer for å lease en bil enn et firma.

ble veldig rotete dette innlegget, for jeg har nå jobbet i 14 timer, og er ganske så ferdig, men jeg håper noen fikk snappet opp ponget mitt. hvis ikke skal jeg prøve å formulere meg litt bedre i morgen. :) go kveld folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

joda, men regnestykket er lagt opp til at man skal ha bilen i kun tre år.

verditapet på bilen er jo voldsomt de første år. samt at man på dersom man har denne bilen i 6 år, (som låneperioden er lagt opp til skulle jeg tro at det snur seg betraktelig. med et annuitetslån så betaler du jo mest renter de første årene og. sett at man kjøper en bil og har den i 6 år, og man leaser bil i tre år, og bytter den med en ny og deretter leaser den i tre år. hva sitter du igjen med? den du har kjøpt har du til odel og eie, og sett at denne bilen taper seg mindre på disse tre siste årene enn de første så har du en bil til flere hundre tusen. leaser du så har du NADA.

nytt regnestykke: et hus er til leie for 6000,- mnd, eller du kan kjøpe dette huset for 8000,- mnd, da foretrekker jeg ikke leie akkurat, jeg sparer ikke 240000,- over ti år fordet. da har jeg jo betalt for noe som er mitt, og ikke andre sitt. ja, jeg skjønner at det er litt tynn sammenlikning, ettersom vi må ta hensyn til prisfall o.l. på bil men prinsippet er det samme. klart det hadde vært moro å bytte bil hvert 3. år med en ny bil, og dersom man skal gjøre dette så for all del gå på og lease biler. men jeg for min del vil ikke påstå at det er lønnsomt. jeg orker ikke å betale for å få bruksrett på andre sin bil. du har også en risiko ved innlevering av leasingbiler, riper, bulker, sprekker i glass osv tar leasingselskapet SVÆRT godt betalt for dersom dette forekommer på bilen som blir levert inn. kjenner mange som har fått seg en smell på dette.

jeg leaser bil selv pr i dag, men dette er i firma, og er av den enkle grunn at jeg ikke har stående 500.000,- i minus i regnskapet, samt at jeg får igjen mva hver måned istedet for bare ved kjøp.

uansett, så leaser jeg denne helt ut, og kjøper den ut når perioden er ferdig, for det er stor verdi i bilen selv etter dette. hvis det er så lønnsomt å lease kontra kjøpe, hvorfor gjør leasingselskapene så enormt mye penger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
sikkert kjemefint for de som er innstillt på å bytte bil hvert 3. år. for i det tilfeller ser jeg at det kan lønne seg. men for de som vil beholde bilen i 4 år eller mer snur regnestykket mer og mer. ref. mine tidligere innlegg. :wink:

Absolutt... og vår 2003 E46 318d Touring er jo et godt eksempel på dette. Det avgjørende er ikke hvorvidt man ønsker å beholde bilen i mer enn 3 år, men derimot hvor langt man kommer til å kjøre i perioden. Leasing lønner seg ikke hvis man kjører mer enn 30-40000 Km i perioden. Poenget med leasing er forøvrig ikke at det totalt sett blir signifikant billigere enn en privatbil, men at man får bedre kontroll på kostnadene og det igjen reduserer den økonomiske risikoen i forhold til å ha en privatbil. Et annet poeng er at man ved leasing evt. kan bruke den kredittverdigheten man har hos bankene til andre ting enn et bilkjøp.

I Danmark kan man forøvrig også lease eller kjøpe en 1-Serie eller en 3-Serie Touring som varebil og det gjør bilholdet vesentlig billigere enn en tilsvarende modell på hvite skilter. Dette er egentlig helt greit hvis man kun har bruk for to seter. For folk uten barn er det ganske populært med en 130i som varebil i Danmark. Reglene sier at det kun skal være et gitter bak førersetet og det er intet krav om at det skal være plass til en Europall. Jeg har også observert flere E61 M5 som varebil i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men kan man ikke kjøpe bilen av leasingselskapet når leasingavtalen er over? Hvis det ikke er mulig synes jeg hele opplegget er på linje med å skyte seg i foten, knekke greina man sitter på osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...