Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Skal heller ikke lease noe bil av årsaker nevnt ovenfor...

Kommer heller ikke til å kjøpe noe nybil før den dagen jeg kan cashe ut det meste av bilen SELV.. Lønnsomhet kommer her forøvrig i andre rekke - jeg vil eie min egen bil selv. Dessuten kjøper jeg ikke en bil jeg tror jeg er møkka lei av etter 3 år.

Fredrik; hvor langt er e46'n din gått nå? Bare kurios egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med å kjøpe din tidligere leasede bil av leasingselskapet er at du overtar leasingselskapets risiko og samtidig synligjør bilens egentlige verdi. Husk at din leasingkontrakt er et beregnet budsjett over f.eks tre år for leasingselskapet (fast pris for deg), men det er ikke sikkert at budsjettet holder selvom leasingselskapene normalt vet hva de gjør og tar seg godt betalt for kontraktene. Ved å kjøpe din tidligere leasede bil overtar du derfor samtidig leasingselskapets økonomiske risiko og du betaler trolig for mye for bilen, med mindre du får bilen til en kraftig redusert pris ("kompisavtale").

Vår 2003 E46 318d Touring har nå kjørt 225000 Km og jeg vurderer for tiden flere alternativer for å bytte ut bilen. Jeg har faktisk kikket på et par Audi A4 Avant 1,8T Quattro modeller som tidligere har vært leasingbiler. Poenget i denne sammenhengen er å ha stålkontroll på hva en slik bil er verdt i markedet samt være ekstremt pirkete når det gjelder evt. feil og mangler. Prisen på bilen skal reduseres med hva det faktisk koster å rette opp f.eks en parkeringsbulk, et stenslag eller en teknisk slitasje... hvis ikke... sitter jeg igjen med risikoen fra leasingselskapet. Dette er ikke nødvendigvis så enkelt i praksis... motparten er jo som regel en profesjonell bilforhandler og vet hva han må gjøre for ikke å sitte igjen med sorteper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest kjent med leasing innen landbruk og der kjøper man produktet med siste avdrag i leasingperioden. Altså man betaler ned kjøpesummen i løpet av leasingperioden. Da slipper man å låne momsen og får utgiftsført alt gjevnt og trutt. Men det er vel ikke mulig å få til det på en bil for en privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå kan man i Danmark også lease bruktbiler. Man kan f.eks lease en tre år gammel BMW 116i og samtidig ha alle garantier i behold. Engangsytelsen/depositumet er 20000 kroner, leasingperioden er 36 måneder og totalt 60000 Km. Samlet pris for dette er ca. 2500 kroner om måneden alt inklusive. Dette er ganske billig hvis man tar i betraktning at en ny 116i med fem dører i Danmark koster minimum 315000 danske kroner eller ca. 350000 norske kroner.

Man kan kjøpe 1-serien som varebil i Danmark (altså med gule skilt... grønne i Norge) og dette betyr at man også kan lease disse brukt til ca. halve prisen av en personbil (ca. 1600 kroner om måneden alt inklusive). E61 M5 kan forøvrig også kjøpes som varebil i Danmark... den kan derfor også leases som bruktbil med alle garantier.

http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/lea ... page=0%2C0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Er det noen som kan litt om leasing å kan fortelle litt om fordelene og bakdelene med privat leasing?

Fordelen er at du unngår å ta opp ekstra lån samtidig som du slipper å bekymre deg for hva restverdien er når du skal selge bilen.

Du må betale moms av den månedlige leien og på startleien. Du betaler moms på rentene også. Rentene som finansieringsselskapet beregner på bilen er innbakt i den månedlige leien.

Når renten er lav, får staten inn mindre moms av leietakeren enn den momsen finansieringsselskapet fradragsfører for kjøpet av bilen. Det oppstår en momsgevinst. Når renten nå har blitt høyere, forsvinner denne gevinsten.

Dette er privatleasing:

Normal leasingperiode er 36 måneder. I tillegg til selve månedsleien betaler man vanlige driftsutgifter som drivstoff, forsikring, årsavgift og service. Ved oppstart av leiekontrakten betaler man en startleie. Denne er vanligvis på 12,5% av prisen inklusive ekstrautstyr - men kan både være høyere og lavere.

I tillegg til startleien betales et etableringsgebyr. Ved utløp av leieperioden returnerer man bilen til forhandler, som vil foreta en takst på bilen. Hvis det skulle vise seg at bilen har større slitasje enn normalt, eventuelt at bilen har skader, eller at bilen har gått lenger enn den kjørelengden som ble avtalt, må leasingtaker betale for det.

Leasing er en form for leie der finansieringsmomentet er fremtredende. Nivået på leien knyttes gjerne opp til markedsrente.

Mange som leaser privat mener de må få fradrag for en del av leien på selvangivelsen, ifølge Skattebetalerforeningen. Slik er det dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Er det noen som kan litt om leasing å kan fortelle litt om fordelene og bakdelene med privat leasing?

Hvis du leser tråden vil du også få vite en god del om fordelene og ulempene ved privatleasing av biler. Aktuelle norske leasingpriser vs. kjøp av den samme bilen inkl. et billån må du imidlertid selv undersøke i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mer gunstig for et AS å lease, jeg vurderer å lease en ny Landcruiser, men er langt i fra sikker på hva som lønner seg :? Jeg skal starte ett AS om ikke så lenge så det kan være at jeg venter til da :)

Greit nok å starte ett AS, men du må ha inntekter som dekker leasing beløpet (og helst litt å leve av) for å kunne hente ut noen mva. fordeler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det kommer stadig nye tilbud på privatleasing markedet her i Danmark. Nå kan man f.eks lease en ny BMW i 6 år eller maksimalt 120000 Km. Det er dermed mer eller mindre økonomisk galskap å kjøpe en ny BMW til privat bruk med mindre man velger å beholde den for alltid.

http://www.erhvervsbladet.dk/transport- ... se-din-bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå begynner leasingsirkuset her i Danmark å gjøre vondt for importørene og de store forhandlerne. Det blir faktisk nesten ikke solgt dyrere biler til private lenger med alt hva det betyr for ettersalget og service, men dette forsøker åpenbart Mercedes-Benz nå å gjøre noe med. C-klassen faller nesten 150000 danske kroner i pris (ca. 165000 norske kroner) den 1. januar. Jeg tipper det samme skjer med E90/91 i løpet av relativt kort tid og det betyr nesten norske priser... :D

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article869297.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner leasingsirkuset her i Danmark å gjøre vondt for importørene og de store forhandlerne. Det blir faktisk nesten ikke solgt dyrere biler til private lenger med alt hva det betyr for ettersalget og service, men dette forsøker åpenbart Mercedes-Benz nå å gjøre noe med. C-klassen faller nesten 150000 danske kroner i pris (ca. 165000 norske kroner) den 1. januar. Jeg tipper det samme skjer med E90/91 i løpet av relativt kort tid og det betyr nesten norske priser... :D

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article869297.ece

Ikke småtteri de faller i pris heller.! Er det avgiftene som nå kuttes, eller er det Mercedes som selv setter ned prisen.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner leasingsirkuset her i Danmark å gjøre vondt for importørene og de store forhandlerne. Det blir faktisk nesten ikke solgt dyrere biler til private lenger med alt hva det betyr for ettersalget og service, men dette forsøker åpenbart Mercedes-Benz nå å gjøre noe med. C-klassen faller nesten 150000 danske kroner i pris (ca. 165000 norske kroner) den 1. januar. Jeg tipper det samme skjer med E90/91 i løpet av relativt kort tid og det betyr nesten norske priser... :D

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article869297.ece

Ikke småtteri de faller i pris heller.! Er det avgiftene som nå kuttes, eller er det Mercedes som selv setter ned prisen.?

Faller en normal C-klasse 150 000,- i pris fra Mercedes sin side.. da gir de den vel mer å mindre vekk... Jeg satt for morro skyld å sjekka pris på HELT ny Camaro SS med 350 cid.(5,7 liter) Prisen på bilen i amerika er ganske nøyaktig 200 000 Norske! i norge legger de på 1,3 MILLIONER i hk og volumavgift!! Så en i grunnen billig bil.. med meget hyggelige utslipp.. så må du blø noe helt jævlig i norge!! ikke rart att IKKE entusiaster synst att amerikanske biler er overprisa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker, men jeg tror at Mercedes-Benz har redusert bruttoprisene relativt radikalt og at nettoprisene inkl. danske avgifter dermed blir tilsvarende dramatisk redusert for kundene. Dette er bra for de nye kundene, men for de som kjøpte f.eks en ny W204 for noen måneder siden er det lite morsomt. Jeg husker at noe tilsvarende skjedde i Sverige for ca. 20 år siden og den gangen ble eierne bak importøren Mercedes Philipson faktisk truet på livet. Vel... jeg skal iallefall nok engang teste en ny W204 stasjonsvogn med det aller første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...