Gå til innhold

Ettermontering av Webasto /DEFA varme... Hva bør man velge?


Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Om man vil ha varm bil om vinteren, hva er det man skal kjøpe da? Motorvarmer, eller kupe-varmer? Hvordan fungerer disse og hva er egentlig forskjellen? Hva vil det koste?

Svært viktig at systemet ser ryddig ut. Altså er 100% integrert anlegg meget ønskelig.

Setter svært stor pris på svar da jeg virkelig ikke har så god peiling på akkurat dette.

Dreier seg forresten om ny BMW som ikke har noe slikt system montert originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var webasto med fjernkontroll som var på en

523iA E39 jeg så på en gang. Skulle virke fra noen hundre meter..

Hvis ikke jeg tar feil så brukte den bensin.

Varmet opp motor og kupe..

Hadde vært noe det nå ja ;)

Tror det her er rimelig dyrt ekstrautstyr (20k++?).

Sikkert dyrt å ettermontere også hvis det i det heletatt går an,

sikkert noen andre som vet bedre enn meg..

Kom på at foreldra til dama har det på volvoen (sånn svær jævel til 900k).

Det er egen motor som er tidsinnstilt, det er webasto eller tilsvarende.

Høres nesten ut som at bilen står og går.

Motorvarmer varmer opp motoren, kupevarmer varmer opp bilen innvendig..

Disse bruker jo ekstern strøm, men du får kupevarmer som går på batteri også tror jeg, det kan jo være litt skummelt.

Går iallefall an å ettermontere motorvarmer. Kupevarmer er vel noe du kan få kjøpt løst til å putte i sigarettenneren og, hvis ikke jeg er helt på jordet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Webasto bensin varmer i pendlebilen. Den er helt super, bruker ca 10-15 min på å varme kupeen til ca 18-20 grader. Aldri noe is eller snø skraping her i gården... Den har timer og fjernkontroll. Denne er ettermontert men det er ikke store dingsen som sitter inne i bilen ser litt ut som en god gammeldags personsøker. Denne er montert i ca 92. Nye modeller ser penere ut... Hadde orginal integrert på en E39 540 jeg hadde den var kjempe god også, hadde også gjenbruks sirkulasjon på kjølevannet. Her var det på eget bilde på tvskjermen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvarmer eller kupévarmer? Du skal ha begge deler... ;)

Det får du med både elektrisk og bensin/dieselvarmer.

Skal du ha elektrisk (koble til strøm) er Defa og Calix vanlige i Scandinavia. Der kan du få den pakken du vil.. alt fra kun motorvarmer eller kun kupévarmer uten timer, til komplett system med timer og fjernstyring og batterilader og hele pakka. Typisk "komplett" pakke ligger vel på 6-7 lapper ferdig montert..

Skal du ha som går på drivstoff er Ebersprächer eller Webasto de vanligste. De bruker strøm fra bilens batteri, og brenner drivstoff rett fra tanken. Finnes til både diesel og bensin, men er vanligst på diesel. Veldig ofte originalmontert på nyere turbodieseler, rett og slett fordi de er så effektive at de ikke har overskuddsvarme nok til varmeapparatet i kupéen (under x antall grader går altså systemet selv om bilen er i gang). De som har dette originalt har ikke alltid fjernstyring/timer, men det kan ettermonteres. Typisk 5-6 lapper for ettermontering av styring, komplett ettermonteringspakke mener jeg ligger på 20-25 lapper.

Til og fra, så er drivstoffvarmer mye dyrere, mye mer anvendelig siden den kan brukes overalt, uten tilgang på strøm, men samtidig har du ikke fordeler av vedlikeholdlading, og de kan som regel kun kjøres i en halvtime. De trekker en del strøm. Det lager også litt lyd, og slipper ut eksos, men det er ikke stort å bry seg om. Kan se litt eksos ut under bilen når Webastoen er helt kald, og lyden er bare en jevn lav during.

Men har ikke nye BMW dieseler originalmontert Webasto uten timer/fjernstyring? Det har ihvertfall 730d'n til Nautiluz, og den er 2000. Det samme gjelder på Land Roveren vår, med 2.0TD (men med timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen gutter. Takk for svar.

Har nå undersøkt saken og viser seg at Webasto ettermontering vil koste mellom 40 og 50 tusen kroner. Et system fra DEFA vil hos Autozentrum koste 13500 ferdig montert. Dette er er da et system med ledning og den dritten der.

Det lønnser seg med andre ord å bestille et webasto system når man bestiller bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har original webasto på min, varmer kupe. Har både timer og fjernkontroll. Hører en svak during når den går, men ikke noe plagsomme greier. Den slår seg automatisk på når det lavere en +7 ute.

En fantastisk sak må jeg si, varm bil uansett hvor man er. er ikke avhengig av nett spenning :)

Men du må til gjenngjeld kjøre den litt etter bruk, lade batteri.

Bruker batteri til å dra vifta rundt. Så kupen blir varm. Tror ikke den bruker så mye batteri om den står stilt inn til motorvarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon. Hvilken type DEFA var det som kosta 13500 ferdig montert? Og i hvilken bil.

For en vanlig WarmUp SmartStart (den nye) tar vi 6500-7000 ferdig montert. Prisen varierer litt pgaa. varmeelementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...