Gå til innhold

Overhaling av m20b25. hva bør gjøres?


bmw*327*
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en motor jeg har tenkt å overhale i løpe av vinteren, har nettop kjøpt den så syns det er like greit å bytte alle lagre osv. såvet jeg at den holder. :D

det står på en disel veiv så det er vel en "2,7" liter,

det jeg har lyst å gjøre er å sende bort toppen til planing, porting osv.

har også lyst på "trimkam" og har set litt rundt mrn har ikke peiling så lurte på om noen vet hvilken kam som er best på min motor??? :P

takker for svar!! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan jo være greit å bytte rådelager og reg.reim ihvertfall. Når motoren fortsatt er lett å komme til :P Skal du ta steget litt videre kan du jo bytte råder, stempler osv, men koster vel sikkert fort noen kroner! Ellers ville jeg demontert oljepumpa og renset denne godt. Samler seg ofte litt dritt der pga folk som bruker pakningssement osv :P Vannpumpe er vel pgså en grei invistering når man først er i gang med reg.reim osv :wink: Smådeler i toppen går du vel over om du overhaler toppen, bytt alle smådeler der, koster ikke all verden om man handler på riktig sted :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schmiedmann og mekonomen er piss. kjøp hos Koed. Men for og prøve og ta det litt lett. Jo fler grader kammen har jo rundere er den og da løfter mer. Ventilløftet vil jo dertil gi mer luft og du vil få denne " kvasse" gangen. Er mer komplisert, men sånn lett forklart. Så hvilken kam som er lur og kjøpe, ja, gå utfira din orginale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok tror jeg skjønte det sånn ca. men på kimmit selger de jo kam til e30, steg 1.2.og 3. treern er vel for turbobygg og høye turtall, så tenkte toern kansje kunne være tingen, eller en lignende kam?? nå vet jeg ikke hva slags meninger folk har om kimmit og om det er bra greier, men hittil tror jeg det kan være en grei kam siden jeg ikke skal trimme så allt for mye...?? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schmiedmann og mekonomen er piss. kjøp hos Koed. Men for og prøve og ta det litt lett. Jo fler grader kammen har jo rundere er den og da løfter mer. Ventilløftet vil jo dertil gi mer luft og du vil få denne " kvasse" gangen. Er mer komplisert, men sånn lett forklart. Så hvilken kam som er lur og kjøpe, ja, gå utfira din orginale?

Runder den er gir gir mer løft? er vel til "spisser" den er som gir meir løft? eller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at utrykket kvass kommer av hvor høyt den løfter.

Durasjonen på kammen avgjør når motoren "våkner" og høyden på løftet hjelper til med å få den til å dra enda mer turtall.

En kam med durasjon på si 320 grader, tillater veiva å snurre 320 grader før den åpner/lukker. Ventilløftet er oppgitt i mm og er en direkte effektprodusent. Så høyt løft som vippestelle ditt klarer er ideelt, samt at stempla må ha dype nok lommer til ventilene.

Når du velger kam må du også se ann resten av motoren. Er ikke noe vits å bruke en kam som gir motoren et register på 4000-9000rpm når man kjører med ubalansert bunndel og orginale vippearmer f. eks.

Hva vil du gjøre med motoren?

Med tanke på overhaling hadde jeg tatt en fullstendig overhaling av toppen. Ting som styringer kan man se på først. Ikke vits å bytte hvis de er i orden. Ikke alltid innsugsstyringene trens å skiftes.

I bunndelen hadde jeg skifta veiv og rådelagre, samt stempelringer. Også syrevaska blokka for å få vekk alle gamle avleiringer, hona sylindrene og plana blokka.

Har du råd til det kan du koste på deg vekting og avbalansering.

Skift alle pakninger, regreim, vannpumpe, kontroller/skift oljepumpe.

Tror at en 2,7l M20 med trimkam, grenrør og portejobb kan bli morsom :D

Tips på kamaksel:

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=307

De tar 1500,- svkr for å lage 3mm dype ventillommer i stempla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for bra svar! :D flott med forslag til kam!! planene er jo å bytte alle lagre og pakninger sammen me vann pumpe. reg reim og justerbart kam-drev. hadde tenkt å beholde veiva men får se åssen det ser ut inni der... har tenkt å plane for er ikke veldig høy komp på grunn av disel veiva pluss at det er jo greit å ha en rett topp da :) ...

hvordan er det med vippearmene, holder de? noe som må byttes i forbindelse me kammen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPF sier ventilfjærer. Det vil si at du trenger harderer ventilfjærer.

Denne kammen er ganske så vass. Like greit å kjøpe en sånn, da vil du ihvertfall merke at du har trimma maskinen!

De har også billettfreste alu vippearmer, noe som er en nokså kostbar affære, men da slipper du at de knekker.

Trenger ikke de hvis du ikke skal over 7000 rpm.

Jeg kjørte med nye Febi vippearmer (uorginal leverandør) i min M10 med trimkam og jeg dro 7500 rpm en hel sommer uten å knekke noen. Mulig fleksen i vippearmsakslingene gjør at de knekker lettere på sekser. Da de blir lengre.

Med tanke på at du må frese ventillommer for å kjøre med den kammen, kan du plane blokka så mye det går for å øke kompen.

PPF har også justerbart kamdrev forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...