Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

E61 med 316 automatisk baklukebetjening har ikke soft close som standard. Der smeller den igjen den siste biten. Vanlig E61 har soft close som standard.

Flott å få en oppklaring. Ville egentlig trodd det var en fordel at biler med automatisk baklukebetjening også hadde dette, da jeg vil tro den siste "smellen" er litt tung for sylinderen.

Jeg har ihvertfall begge deler, og det fungerer det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 med 316 automatisk baklukebetjening har ikke soft close som standard. Der smeller den igjen den siste biten. Vanlig E61 har soft close som standard.

Film av bil med option 316 fra fabrikk.

Aha, takk for oppklaringen. Rart at de ikke har lagt til denne funksjonen når man har automatisk bakluke også. Om man sitter inne i bilen når luka går igjen så rister det jo i hele bilen... Ødelegger litt av premium-følelsen akkurat det syns jeg.

Kom forøvrig over denne siden når jeg leita etter info om softclose-funksjonen. Veldig kjekk side, men muligens gammelt nytt for dere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 med 316 automatisk baklukebetjening har ikke soft close som standard. Der smeller den igjen den siste biten. Vanlig E61 har soft close som standard.

Flott å få en oppklaring. Ville egentlig trodd det var en fordel at biler med automatisk baklukebetjening også hadde dette, da jeg vil tro den siste "smellen" er litt tung for sylinderen.

Jeg har ihvertfall begge deler, og det fungerer det også. :)

Ja jeg tror nok at det hadde vært en fordel jeg også. BMW har ved de senere modellene også laget soft close på option 316 (se film av F10). Jeg må nesten få korrigert litt av setningen min i forrige innlegg. Det kan se ut som at jeg mente at man kunne få soft close som en option på 316 automatisk baklukebetjening, men det kan man altså ikke. Velger du denne mister man soft close funksjonen på bakluken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakluken min bremser og blir dradd inn når den lukkes ja, noe som gjør at man bare kan legge den inntil og slipper å kleise den igjen. Nå har jeg også riktignok automatisk bakluke, men det har jeg montert selv etterpå.

Ganske sikker på at soft close på bakluken alltid har vært standard på e61.

E61 med 316 automatisk baklukebetjening har ikke soft close som standard. Der smeller den igjen den siste biten. Vanlig E61 har soft close som standard.

Film av bil med option 316 fra fabrikk.

Dette er bare kverulering angående en bagatell, men: Hvis du har softclose på en dør, og smeller denne igjen for hardt, får du jo akkurat det resultatet som høres i filmen. Hardt dunk, etterfulgt av at softclosen prøver å dra til seg døra et veldig kort øyeblikk. Den klarer ikke dra til seg døra mer og og da gir den opp.

Jeg mener jeg kan høre klart og tydelig at "softclosefunksjonen" prøve å dra til seg luka på 18 sek og igjen på 36-38 sek i filmen. Kan høres ut som en annen elmotor, som kobler inn et kort øyeblikk.

Mange har den plastikk/gummimatta i bagasjen som kan ligge litt i veien når bakluka skal lukkes elektrisk. Da blir "softclose" funksjonen på bakluken framhevet, ettersom den elektriske lukkefunksjonen ikke får lukket bakluka helt og "softclosefunksjonen" da må dra til seg bakluka den siste biten.

Baserer mine påstander på bakgrunn av en E61 facelift med el. bakluke og softclose på utstyrslista fra fabrikk. På denne kappet jeg litt av den plastikk/gummimatta som lå i veien for bakluka når denne skulle lukkes. Resultatet ble at bakluka smalt mer igjen, mot at det før smalt mindre og at man da hørte låsemekansimen/softclosfunskjonen dra til seg bakluka den siste biten..

Prefacelift E61har jeg null erfaring med. Så er det akkurat den dere diskuterer baklukefunksjonen på så har jeg bæsja på leggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagasjerommatten er faktisk kun tilgjengelig for biler uten automatisk bakluke i følge BMW selv. Dette er naturligvis tull, men grunnen er nok for at den ikke skal komme i klem.

Hos meg lukker luken seg rolig ned ved hjelp av sylinderen, helt til den blir nestet lukket og soft close-funksjonen drar den inn den siste biten. Ingen smell i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på diverse forum at andre med automatisk bakluke også opplever å ha softclose-funksjon. Mulig det er noen stoppere som skal bremse luka før softclosen drar den på plass.

Jeg holdt faktisk på med det samme på en E39 jeg hadde tidligere når jeg tenker meg om, og der byttet jeg noe gummi som luka går ned i på hver side. Har ikke sett noe på dette på E61, men skal sjekke opp om det er tilsvarende der. Om disse er utslitt vil det forhåpentligvis hjelpe å bytte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor og omfattende jobb er det egentlig å bytte interiørlister i en E61..? Har funnet en bil som er mer enn perfekt for meg med unntak av at det er poppel interiørlister. Og deeet sliter jeg litt med å vende meg til. Har hatt grå poppel og det er kjempefint, men denne har lyst tre og det takler jeg ikke. Kunne tenkt meg å bytta til nesten hva som helst annet. Håper noen kan gi oppløftende svar, men frykter det er mye jobb.

De foran er det bare til å nappe av, men jeg tror dørtrekkene må av for de på dørene.

Ja, dørtrekkene må av for å ta dørlistene.

Prøver en gang til. Første innlegg ble borte. Vil det si at alt på dashboard og midtkonsoll bare er å nappe av og er veldig liten jobb å bytte? Er det mye jobb å ta av dørpanel for å bytte? Interiørlistene er totalt uaktuelt å beholde, men bilen ellers ser svært riktig så jeg må finne ut om det er verdt å ta den mtp. bryet interiørlistene vil gi i kostnad og merarbeid. Erfaring med foliering av de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på øvre og nedre del av dashbord nappes bare av. Jeg tror det er slik på den på midtkonsollen også, men kan hende det er noen skruer som må skrus ut under dekselet/skinnet til girspaken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en gang til. Første innlegg ble borte. Vil det si at alt på dashboard og midtkonsoll bare er å nappe av og er veldig liten jobb å bytte? Er det mye jobb å ta av dørpanel for å bytte? Interiørlistene er totalt uaktuelt å beholde, men bilen ellers ser svært riktig så jeg må finne ut om det er verdt å ta den mtp. bryet interiørlistene vil gi i kostnad og merarbeid. Erfaring med foliering av de?

Ja, listene på dashbordet er bare å nappe av. For å løsne listen i midtkonsollen må du dra opp dekselet som er rundt girspaken. Her sitter det 4-5 skruer som du må løsne. Deretter er det bare å dra opp denne listen også. Husk at du må fjerne iDrive hjulet med mindre du ikke har CIC-kontrolleren.

Dørtrekkene sitter med èn skrue og resten klips. Relativt enkelt å få dratt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en gang til. Første innlegg ble borte. Vil det si at alt på dashboard og midtkonsoll bare er å nappe av og er veldig liten jobb å bytte? Er det mye jobb å ta av dørpanel for å bytte? Interiørlistene er totalt uaktuelt å beholde, men bilen ellers ser svært riktig så jeg må finne ut om det er verdt å ta den mtp. bryet interiørlistene vil gi i kostnad og merarbeid. Erfaring med foliering av de?

Ja, listene på dashbordet er bare å nappe av. For å løsne listen i midtkonsollen må du dra opp dekselet som er rundt girspaken. Her sitter det 4-5 skruer som du må løsne. Deretter er det bare å dra opp denne listen også. Husk at du må fjerne iDrive hjulet med mindre du ikke har CIC-kontrolleren.

Dørtrekkene sitter med èn skrue og resten klips. Relativt enkelt å få dratt av.

Supert! Har holdt av bilen til jeg får endelig bekreftelse på salg av den gamle i morgen så får vi krysse fingre for både kjøp og salg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å "kløyve" ene lykta mi pga dugg i øyenbrynet, men kunne ikke helt skjønne hvordan jeg skulle gjøre det og så få det tett igjen etterpå. Kanskje jeg er litt huleboer, men så er det ikke nevnt som en en normal rep metode av andre her på forumet heller.. Så jeg anså det som umulig og kjøpte ny lykt fra Koed for 5000 i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har delt frontlykter? erfaringer?

Ingen personlige erfaringer, men i USA er det flere som driver med dette. De modder lyktene og det krever selvfølgelig at man deler de. Lyktene på bilene våre lar seg ikke "bake" i en stekeovn slik som enkelte andre lykter for å kunne åpnes.

Man må åpne de med dremel rett og slett og for å få limt dette sammen igjen uten at det verken vises eller ikke blir tett så må man vite hvor det skal kuttes og hvordan det skal forsegles igjen. De som modder disse gir vel ikke fra seg slik info helt uten videre da de ofte lever av dette... Ikke er det billig å eksperimentere heller.

To jeg kommer på i farten som driver med dette er OSS Designs og Republic Wraps & Customs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...