Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en E60 2008 520Touring hvor bakviskeren er delvis.

Den stoppet først midt på. Etter å ha dratt sikring inn ut returnerte den til start posisjon, men kjørte ikke videre.

Ved en senere anledning så startet den igjen, men stoppet midt på. Ved å forsiktige bevege den når den sto på så gikk den noen cm igjen.

 

Noen som har hatt lignende, er det symptom på at motor er i ferd med å gå eller et rele/tidstyring (visker motor bak har vært bruk lite).

 

Jeg hadde lignende symptomer på min '04 E61 og der var det gjennomføringen for akslingen som var rusten. Har nettopp byttet hele modulen. Brukte denne DIY'en:

http://5series.net/forums/e61-touring-discussion-4/e61-tailgate-switch-removal-help-133862/   (vedlegg i post #4)

 

Men på min var det et herk å få av, siden enheten med bryteren som sitter på utsiden av vinduet og akslingen som kommer fra innsiden var som sveiset sammen av rust. Siden det ikke bare er å finne hammeren ("arbeidsbordet" er tross alt av glass :) ), kjøpte jeg ny microswitch enhet også, så var det bare å finne frem Dremel'en og kutte bit for bit, veldig forsiktig.

 

530d-visker-bak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du må lufte da, siden du løsner så langt oppe i kjøle sløyfa.

Men når du tar av slangen renner jo mye ut.. Så om du klarer å skifte den uten å tappe ut mye, så burde det gå bra, vil jeg tro.

Men om du må lufte ligger det masse beskrivelser her inne på hvordan man kan gjøre det.

Lurer på det samme

Kan du gi meg kortfattet forklaring på lufting av disse?

Står mye forskjellig her

Endret av Bimmerns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo min egen E61 inne hos strandveien i Trondheim, og det var jo samme type rust som du har, men på bakluka mot pakningen helt nederst.

Det var ingen problem, de fikset umiddelbart gratis. Det var ikke noen spørsmål en gang.

Da var bilen 6,5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en E60 2008 520Touring hvor bakviskeren er delvis.

Den stoppet først midt på. Etter å ha dratt sikring inn ut returnerte den til start posisjon, men kjørte ikke videre.

Ved en senere anledning så startet den igjen, men stoppet midt på. Ved å forsiktige bevege den når den sto på så gikk den noen cm igjen.

Noen som har hatt lignende, er det symptom på at motor er i ferd med å gå eller et rele/tidstyring (visker motor bak har vært bruk lite).

Lageret i gjennomføringen er trolig rustet. Har du verktøy, god tid og litt mot, bytter du hele gjennomføringen. Relativt rimelig, men du kan få problemer med å demontere den gamle og du kan risikere at ruta sprekker.

En quick-fix (som for min del fungerte suverent), er å skru av viskeren (vippe opp plastdekselet og fjerne mutteren), for så å presse akslingen ut av lageret og inn i bilen. Så pusser du bort rusta fra akslingen med f.eks. stålull, setter inn med grease og remonterer. Voila :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått skiftet begge casterstagene foran etter litt klukelyder i forstilling ved brostein, humper osv. Alt av klunkelyder er borte nå, men la merke til at rattet rister i fra 90-100kmt. Skulle jeg hatt da hatt hjulstilling? (ristingen kom etter byttet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...