Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Rinohans1 skrev:

hei. jeg har en 520D 2006 som begynner og gå meg på nervene. 

når jeg kjører så mister jeg motorkraft. kan sette gassen i bånn for og dra på, og den drar skikkelig bra helt opp til ca 80-90 kmt. da dør den helt! rpm nåla stopper på 2-3000, å vil ikke gi mer. er som en fartsperre på 80-90 kmt. 

samme når det er motbakke, som for eksempel opp en bru, da får jeg bare 60 før motoren gir seg. 

er veldig merkelig, for drar skikkelig bra helt til den kommer til dette "pungtet", da stopper det helt opp. holder jeg gassen inne så står rpm nåla fast på 2-3000 og farten holder seg på 80-90. 

har hatt dpf problemer, var så tett at det lot seg ikke åpne med rensemiddel, trodde det var feilen og fjernet den mot en downpipe, men til ingen nytte. 

har vert flere ganger og fått diagnose på bilen men ingen feilmeldinger heller. 

bilen er chippet til 200hester(200 gullfisker nå🖒), egr koblet ut, og dpf koblet ut. (feilen kom før jeg gjore dette)

noen som har peiling? 

takk :)

Høres ut som at du mangler turbo trykk. Usikker på om n47 har alt vakuum styrt eller elektrisk, men jeg tror det er det du mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Gløding bestemmes av bilen selv. Så om den ikke gløder trengs ikke gløding. Starter motoren lett? Går den rent på tomgang rett etter start? 

 

Nei, tok 3-4 sek til bilen startet ved -4.5C (vil tippe det var akkurat varmt nok ute til at den startet). Bilen gikk relativt greit på tomgang etter start men ikke 100% rent.

Men har som sagt bare feilmelding på 3 glødeplugger så rart om relé er ødelagt siden siste plugg skulle være OK. Har sett glødespiral da jeg startet bilen engang i juletiden.

Endret av Cali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Høres ut som at du mangler turbo trykk. Usikker på om n47 har alt vakuum styrt eller elektrisk, men jeg tror det er det du mangler. 

har fått et par andre tilbakemeldinger også på manglende turbotrykk, skal på verksted å få d sjekket torsdag. 

har m47 motor btw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cali skrev:

Nei, tok 3-4 sek til bilen startet ved -4.5C (vil tippe det var akkurat varmt nok ute til at den startet). Bilen gikk relativt greit på tomgang etter start men ikke 100% rent.

Men har som sagt bare feilmelding på 3 glødeplugger så rart om relé er ødelagt siden siste plugg skulle være OK. Har sett glødespiral da jeg startet bilen engang i juletiden.

Skift glødeplugger så er det nok feilfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Shattered skrev:

Skal muligens, om den ikke ryker før, se på e61 til helga. spennende! Det jeg synes er mest interessant er å se hvordan de er å kjøre i forhold til E39 :P

Msport eller vanlig? Jeg kan svare for ikke- msport i både e60 og e39, og e60 er mye mer limo-følelse. Mer plass og noe bedre støydemping med 17" hjul. Man hører ikke releer som lager lyder i dashen slik som på e39 og lydanlegget er bedre :) 

E39 er mer leken. E60 var for stor å sladde med på snødekte veier. Men som cruiser er e60 en del bedre. Men interiørknirk finnes i enkelte e60, så ta å kjenn på alt.

Lykke til 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukket opp et problem ganske plutselig, og med barn og 20 blå må jeg finne løsningen litt kjapt.

2006 e61 525d. Tosoners klima (som "alle" har). Kjølevæsketemp OK, sirkulasjon ok. Null varme i varmeapparat (skjedde plutselig)

Jeg tenker umiddelbart vannventil. Slangene inn og ut av denne er (naturligvis) kalde, eller knapt lunk ettersom det er et varmt motorrom. Eneste feilkode på IHKA er e71d, webasto, som jeg har hatt i lang tid.

Fulgte kjapt tipsene her: http://www.pelicanparts.com/techarticles/BMW-E60/32-WATER-Heater_Valve_Testing_and_Replacement/32-WATER-Heater_Valve_Testing_and_Replacement.htm

For å sjekke om spenningen forandret seg. Det gjorde den ikke, men mistenker at den testen ikke er helt pålitelig (styreenhet vil jo merke brudd og dermed kutte regner jeg med). Prøvde å la den gå med ledningen til vannventil plugget fra (ifølge linken så er full varme = null spenning inn), men fortsatt helt kalt.

Normalt ville jeg bare kjøpt ny vannventil umiddelbart. Men jeg har lite eller ingen erfaring med om det kan være andre problemer med selve IHKA styringa? Litt rart at det skulle skje plutselig, på begge sider, og uten tegn til forbedring gjennom dagen og ørten starter. Frua skal hente noen deler for meg hos GS i morgen, og kan jo da få med ny ventil om det er den.

 

Noen som har noen tips eller erfaringer på tampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing

Høres ut som vannventilen det ja.

Men det er jo en ting til som kan styre dette. Det er ventil som styrer vannkretsen mellom webasto og motor. Den henger inne i hjulbuen på førersiden. Om den er på feil krets så blir det kaldt i kupé. Du kan kjenne på slangen som går til den ventilen fra motorrommet, om den er kald så tror jeg den er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing

Hvis del C er i feil posisjon så vil det kun være kaldt i kupé når webasto ikke virker. 

Del C får vann fra motor via J1. Del C kan sende vannet ut via I eller F1. 

Vannet kommer inn på vannventilen, del 2 via slange G. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg sjekka litt mer når bilen stod og gikk seg varm i dag tidlig.

"5" er varm (inn mot torpedovegg).

F1,J1, G er alle kalde.

Dette var mens bilen var under oppvarming. Den var ikke driftsvarm.

 

Da tenker jeg: hadde c stått feil så burde enten f1 eller j1 vært varme i uansett. Eneste måten de f1,j1, og g alle er kalde er hvis 2 står i lukket posisjon. 

Stemmer denne forutsetningen eller er jeg på villspor?

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing

Nja. Jeg er ikke helt enig. For om noe er lukket, så vil ikke sirkulasjon fungere og dermed blir det ikke varmt innover på slangen. Så egentlig vet du ikke hva som er feil nå. Det er enten 2 eller C. 

Del C kan leses av med ista og helt sikkert dis. Altså posisjon på ventilen. Evt så kan du sette 12v direkte på og da skal du høre at den sjalter over. Den virker på samme måte som del 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten%20navn_zpstg843ik2.png

Skal bytte den ene motortemperatursensoren på M54-en min. Hvilken sensor er det som generer feilkoden? Den på radiatorslangen eller den under innsuget? Radiatorvifta går på full fart hvis jeg har kjørt et stykke og stopper. Sjekket motortemperaturen, og den varierer mellom 103 grader og 106 grader. Har forstått at dette er normalt? Hvilken sensor gir beskjed til ECU, dashbord og hvilken aktiverer vifta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eselfjes

Jeg er 99% på at der det er den under innsuget. Den har 3 eller 4 ledninger på seg. Direkte kontakt med ECU og instrumentpanelet.

Mener at den bruker den andre som en referanse for å sjekke om vifta trengs. Dette kan naturligvis sjekkes med tekniske dokumenter i feks ista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...