Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Til info for alle sammen med evt gløde problemer eller ujevn tomgang ved kald motor rett etter oppstart.

Jeg skiftet glødeplugger for 3 år siden da jeg opplevde litt ujevn tomgang ved kaldstart. Bilen ble bedre, men ikke 100%.

Orket ikke gjøre noe mer med det da det var godkjent for min del.

Så for noen uker siden ble det litt verre. Ikke så veldig, men litt verre. Tok en diagnose og fikk feil på sylinder 5 og 3 med styring av glødeplugg. Bestilte 2 glødeplugger.

Så ble problemet enda verre. Nå gikk den skikkelig dårlig på tomgang ved kaldstart. Den startet lett, men gikk dårlig på tomgang.

Tok en ny diagnose og da var det feil på alle glødeplugger. Antok da gløderele og skiftet det. Alt ok!

TLDR; Gløderele kan tydeligvis gi feil på en glødeplugg og ikke bare 0 eller alle. Så moralen er å ohme glødeplugger før evt skifte.

 

Redigert:

Sånn litt tilleggsinfo så har jeg åpenbart hatt feil på gløding helt siden kjøpt av bil for ca 4 år siden. I dag morges ved -1,5 grader så startet den og gikk helt fint! Ingen risting eller feil tenning.

Endret av Otis
La til mer info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Otis skrev:

@TommyL

Mener at det er noen andre her som har skiftet den fra undersiden.

Men må man ut med injektor for å skifte fra oversiden?

De gjør det ihvertfall i guidene på nett...jeg skal ikke si det sikkert...er vel noen her som har gjort det? Er jo et vanlig problem ettersom jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig lurer jeg på flex rør på eksos fra DPF på min 525d E60...denne har jeg fått en 2'er feil på EU kontroll. Lekkasje. Må det sveises inn ny? Ser de har erstatninger på Ebay...noen som har gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Otis skrev:

Men må man ut med injektor for å skifte fra oversiden?

Jeg antar at de som tar jobben fra oversiden må av med toppdekselet, da den delen luftfilteret står i henger sammen med det. Og for å få toppdeksel av på M57 må injektorer ut.

4 timer siden, TommyL skrev:

Samtidig lurer jeg på flex rør på eksos fra DPF på min 525d E60...denne har jeg fått en 2'er feil på EU kontroll. Lekkasje. Må det sveises inn ny? Ser de har erstatninger på Ebay...noen som har gjort dette?

Flexrøret må sveises på ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosmanifold: Litt avhengig av karosseri kan den tas oppover uten å ta av toppdeksel. Å ta av toppdeksel er en "forum løsning" og på ingen måte effektivt når du står der med ei dyse som står fast etc. Går den ikke opp uten, ta den ned.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Otis skrev:

Til info for alle sammen med evt gløde problemer eller ujevn tomgang ved kald motor rett etter oppstart.

Jeg skiftet glødeplugger for 3 år siden da jeg opplevde litt ujevn tomgang ved kaldstart. Bilen ble bedre, men ikke 100%.

Orket ikke gjøre noe mer med det da det var godkjent for min del.

Så for noen uker siden ble det litt verre. Ikke så veldig, men litt verre. Tok en diagnose og fikk feil på sylinder 5 og 3 med styring av glødeplugg. Bestilte 2 glødeplugger.

Så ble problemet enda verre. Nå gikk den skikkelig dårlig på tomgang ved kaldstart. Den startet lett, men gikk dårlig på tomgang.

Tok en ny diagnose og da var det feil på alle glødeplugger. Antok da gløderele og skiftet det. Alt ok!

TLDR; Gløderele kan tydeligvis gi feil på en glødeplugg og ikke bare 0 eller alle. Så moralen er å ohme glødeplugger før evt skifte.

 

Redigert:

Sånn litt tilleggsinfo så har jeg åpenbart hatt feil på gløding helt siden kjøpt av bil for ca 4 år siden. I dag morges ved -1,5 grader så startet den og gikk helt fint! Ingen risting eller feil tenning.

 

Jeg hadde også feilmelding på glødeplugg 5 når det var noe tull med E60en, verkstedet jeg var på hadde målt alle pluggene og de var i orden, men ba de bytte alt alikevel. Alt bra, inntil et år senere, da var strømkabel fra relé og til pluggene (tror jeg) smeltet igjen, etter den ble byttet så fungerte alt perfekt, så det er tre faktorer i glødeproblemer, plugger, relé og strømkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TRF skrev:

Eksosmanifold: Litt avhengig av karosseri kan den tas oppover uten å ta av toppdeksel. Å ta av toppdeksel er en "forum løsning" og på ingen måte effektivt når du står der med ei dyse som står fast etc. Går den ikke opp uten, ta den ned.

Det er en E60 Sedan 5252 06 mod. Hva tror du om det? Ellers har jeg tilgang til bukk, så jeg kan stå oppreist, om jeg skal ta den fra undersiden. Hva ville du gått for? Mvh Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så husker jeg ikke om du kan dra den opp på e60 (For lenge siden jeg har byttet manifold uten å samtidig ha montert TRF turbo på biler). Men det er jo enkelt nok å prøvde det først da. Om ikke den går oppover, heis bil, plukk ned downpipe, og fortsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

@Clevion

Jeg er meget skeptisk til at den kabelen egentlig skal kunne gå i stykker. Den er meget kraftig designet og har store kontakt punkter.

Nå skiftet jeg også den på min, men den var absolutt ikke defekt.

Min var igjensmeltet, da hadde vel bilen gått 165.000 km ca. Tror jeg har bilder av kabelen på PCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Clevion skrev:

Min var igjensmeltet, da hadde vel bilen gått 165.000 km ca. Tror jeg har bilder av kabelen på PCen.

JEg har også problemer med gløding på min. Rele og plugger er byttet for ikke så lenge siden. Skal sjekke kabelen. Er det lett å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, TommyL skrev:

JEg har også problemer med gløding på min. Rele og plugger er byttet for ikke så lenge siden. Skal sjekke kabelen. Er det lett å se?

Ganske lett å se om plasten rundt kontakta er smelta ja, for "kontakthullet" er tettet igjen. Eneste som er dritt med den jobben er at det er samme jobb for å bytte plugger og relé så man burde sjekke kabelen samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, skulle ha byttet begge caster?stagene foran på min 535d e60 lci. Kan få orginale bmw stag til 1900kr per stag gjennom en kompis. Men ser man kan kjøpe til 700kr per stag også. Hva skal jeg ta? Evt forskjell på disse? Orginale fra Gs kommer på nesten 2500 per. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mariuskv skrev:

Heisann, skulle ha byttet begge caster?stagene foran på min 535d e60 lci. Kan få orginale bmw stag til 1900kr per stag gjennom en kompis. Men ser man kan kjøpe til 700kr per stag også. Hva skal jeg ta? Evt forskjell på disse? Orginale fra Gs kommer på nesten 2500 per. 

Kan bytte kun foringen om du vil og. Med mindre det er slakk i bærekulen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...