Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Reef89 skrev:

Har sett og lest tilfeller der styringsboksen under knappen er defekt, seldent. Men det kan skje. Det er jo en boks under hetta eller hjulet.

Mener å ha sett en plass at det er noen "sensorer" under der som kan rengjøres, og at det da skulle funke, men finner ikke den igjen.. 😾😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytting av lager på AC reimhjul. 

Har hatt ulyd i AC kompressor ved bruk i 2-3 år på min E61 med M57. Det var ingen ulyd når AC var av, så jeg fryktet jo at det var selve kompressor. Fant ikke ut så mye før jeg faktisk demonterte og tok av reimhjulet.

I utgangspunktet så er dette ikke "mulig" å ta service på i følge BMW da de ikke selger deler til kompressor. Men jeg tenkte jo at dette ikke er mulig og måtte sjekke ut hva man kunne gjøre med dette.

Demontering er ganske kurant. Man kan ta alt fra undersiden om man vil, men da bør man ha løftebukk. Jeg har ikke løftebukk så det ble fra oversiden siden jeg uansett skulle skifte alle løpehjul og strammer samt multireim. 

Ta av reima, skru ut skruen i senter på AC reimhjul, 10 mm hode. Ta ut clutchen og ikke mist skiva i senter av clutch, på innsiden av clutch. Må kanskje holde reimhjulet med vannpumpe gang som kan gape over 75 mm, mener jeg det var. Løsnet lett. Så må man ta av låseringen, jeg brukte et flatjern og vippet den ut. Bruk tersj for å få av reimhjulet, sitter ikke så veldig godt fast. Men fikk det ikke løs for hånd. 

Lageret heter NSK 35bd5222dum18a og er 35x52x22mm. Kjøpte mitt fra Abra i Trondheim for 600,- med en solid mengde rabatt! Dette hastet for meg. Men eBay har lager for en lavere pris.

Lageret sitter fast i reimhjulet med små sveispunkter slik at det ikke kan flytte på seg. Jeg så ikke dette og presset det ut med en stor presse. Det satt godt inntil sveisepunktene gav etter! Pusset bort sveisepunktene med dremel, da de stakk litt ut. Presset på plass nytt lager, fint og flott. Satte ikke på sveisepunkter rundt lageret, da det sitter fast uten det.

Reimhjulet monteres på akslingen for hånd og glir ganske lett på. Sett på låseringen med tang! Den var litt kinkig til meg. Sett på clutchen og husk den lille skiva i senter på clutch. Ellers vil clutchen være inntil AC reimhjul hele tiden og aldri koble i fri. Stram skruen til clutchen for hånd, sånn passelig hardt.

 

20180622_193222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har en spesiell ulelyd i bilen (08 mod 525d xdrive), den dukker kun opp når jeg slipper gassen og bilen triller, og lyden følger farten og blir mer og mer intens jo mer fart. Ingen lyd ved gasspådrag, og ingen endring i lyd i sving. Hvis jeg legger hånden på girkassetunellen i fart, kjenner jeg vibrasjon ganske godt når ulyden oppstår.  Har byttet olje på diff, og byttet opphengslager på mellomaksel, uten at det gjorde noe utslag.. Noen så har opplevd lignende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

Har en 525d pre lci.

Har i det siste fått en feil med "High rate of batteri discharge" når bilen står stille over natten.

Har lest ut feilkoder og får opp  power management board network

Har prøvd å koble ifra IBS uten hell.

Dynamoen lader ca 14V

Noen tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Pre lci har mpm som styrer lading og slikt, den ligger i bagasjerommet under alt sammen. 

Har du touring?

Har touring med panorama ja, men har ikke vann i hjulbrønnen nei.

Feilkoden ligger på motoren og ikke på mpm, derfor jeg selv kanskje mistenker dynamo. 

Vet ikke hva normal ladespenning på disse bilene er i 20°?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsbrudd i bakluka... Jeg har fikset høyre side, men ikke venstre.. Noen som vet om høyre parklys er tilkoblet venstre eller høyre side? For den virker ikke så enten har jeg gjort en dårlig jobb eller så er det brudd på venstre side! 😂😫(typisk når Eu kontroll siste siste siste frist er om 2 uker før skiltene ryker). 😤

Endret av Bmw mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødmodus i tider og utider på 04 525 e61? 😳

hei! Regner kon med at flere har vært borti dette men sliter med å finne svar her 🤪 

her er følgende hva som skjedde med min: 

Bilen stod på tomgang så stoppet den uten forvarsel. 

Startet opp og fikk motorlampe og traction control lampe. 

Bilen stod å hoppet mellom 500 og 1000 omdreininger uten noe respons på gassen. ( regner med den gikk i nødmodus) 

Startet og stoppet flere ganger så gikk den sol normalt igjen. 

Sjekket lading. Og fikk kun 9v på batteri på tomgang.

byttet batteri  og registrerte batteri med carly. (110ah)

Får da 14,8 i spenning på tomgang både på batteri og fra dynamo så ikke lade feil. 

Ene dagen så får jeg bare plutselig nødmodus og bilen «stopper» i fart i halvt sekund så starter den. Turteller bare hopper opp og ned. 

Andre dagen Kan jeg kjøre 40 mil med pauser og start stopp. Samt 0 feilmeldinger. Så plutselig stopper den igjen. ( kjørte strekning i Danmark i går) uten feil. 

Så begynte den å tulle igjen idag...

hvor skal jeg begynne å søke ? 🤔 

Dette har jeg gjort av feilsøking: 

Kjørt diagnose og slettet Evt feilkoder.

byttet batteri og registrert nytt batteri i software. 

Prøvd å kjøre uten lys ( fortsatt samme problem etter noen mil) 

Sjekket alle jordingskabler ( pusset alle og skrudd de fast igjen) 

håper noen har noen tips :) er sinnsykt frustrerende å kjøre å tro alt er bra. Så plutselig stoppe langs veien.. 

når den stopper / går i nødmodus så holder det med å bare koble av batteri i 10sek så starter den igjen med en gang. 

Mvh

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjenganger på E60 pre LCI med strømtull har vært gåen IBS (batteriets negative ledning med innebygget strømkutter ved lav spenning) Masse tråder på forumet om dette, men dette gjaldt som regel biler med startvansker. IBS kan kobles ut for feilsøking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, johanngj skrev:

En gjenganger på E60 pre LCI med strømtull har vært gåen IBS (batteriets negative ledning med innebygget strømkutter ved lav spenning) Masse tråder på forumet om dette, men dette gjaldt som regel biler med startvansker. IBS kan kobles ut for feilsøking. 

Takk! Et bra sted å starte ihvertfall :) hvordan kan jeg koble ut den tro? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Reef89 skrev:

Kobler den bare fra. Den boksen på batterikabelen.

Lol Ok fikk koblet den fra nå, så da får jeg prøve noen dager å se om problemet kommer tilbake. (Virker bra nå men sist kjørte jeg 40 mil uten problemer også 😂

holder dere oppdatert 👌 

takk for svar

Endret av 4rexx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...