Gå til innhold

Kjøpt E61 med ulovlig solfilm, fikk med skjolder på kjøpet


Gjernes
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 06 mod 520D for ca. 3 måneder siden.

Da jeg var å så på bilen i salgslokalet til forhandleren, la jeg merke til at rutene var tonet. Da jeg spurte selger om dette, så sa han at det var fra fabrikk. Greit nokk tenkte jeg, kult det.

Men for et par dager siden, begynte de "orginaltonede" vinduene å få små skader. Det viser seg da at det er lagt solfilm på rutene. Og siden dette er gjort på framvinduene, så er dette ulovlig.

Dro til fohandleren i dag og klaget over dette. Det første han sier er at han ikke husket om han sa at disse var orginaltonet. Da konfroterer jeg med at fruen var med og at hun kunne bevitne akkurat dette. Det neste han sier er at det finnes ikke orginaltonede vinduer fra fabrikk.

Svigers kjøpte seg ny vitara XL7 for 2 år siden, og rutene på denne er kølsvarte, men det var ulovlig i følge selgeren på bmw. Hva om jeg blir stoppet med bilen til svigers da spør jeg. Jo da må du bytte vinduer sier han.

Jeg får presisere at det er snakk om siderutene forran, og ikke frontruta.

Finns det en eller annen plass på nettet hvor det står at bmw kan leveres med fabrikk tonede vinduer??

Så får jeg forhåpentligvis stoppa kjeften på denne selgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel.. Man får bestilt bilen med tonede ruter fra fabrikk (BMW Individual Solbeskyttende vinduer), men det er kun fra B-stolpen og bakover. Siderutene foran er ikke lovlig. Her er min 2008 E61 med originaltonede ruter fra fabrikk!

1ti6s9dbe95jli6ch2b6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at Suzuki'en har orginalt mørke ruter på siderutene i fremdørene :?:

Jeg har bare hørt om orginalt mørke ruter fra B-stolpen og bakover, som jo er ganske vanlig på mange nye biler.

Men jeg ser jo at flere og flere får lagt lys proffilm på siderutene foran, slik jeg også har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg synes at denne selgeren høres useriøs ut for å si det mildt! Synes at det er et minimumskrav at selgeren skal vite hva han selger for noe. Jeg så på en e61 hos en forhandler før jeg kjøpte den jeg har nå. Den bilen var utstyrt med 19 tommers m5 felger. Før jeg prøvekjørte bilen opplyste selgeren meg om at det var en feilmelding på at det var en punktering på ett av dekkene. 19 tommere var trolig for stort for denne modellen mente han fordi ingen av selgerene hadde fått bort feilmeldingen :lol: - jeg skulle få en god pris på 17 tommere :D

Ellers så har jeg nettopp fått sotet alle ruter på bilen min utenom frontruta. Vet at det ikke er lovlig å sote fremrutene, men det er jo så vanvittig mye penere med soting helt frem 8) Satset heller på en lys tone (38 ) , slik at biltilsynet ikke skal bli så veldig interessert i bilen dersom jeg skulle kjøre gjennom en kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursukien til svigers ble levert med sorte vindu fra A stolpen og bakover ja, har sett (husker ikke hvor) at det har stått at det går greit med fabrikktonede vinduer fra A stolpen og bak med X % styrke. Nå syns jeg at mørkhetsgraden på vitaran var ganske kraftig, men det var nå slik den ble levert.

Når det gjelder min bil, så har det skjedd mye de siste dagene.

Jeg dro tilbake til selgeren og la en liste med punkter over hva som hadde blitt utbedret på bilen siden jeg kjøpte den, og fortsatte med de tingene som jeg ikke var fornøyd med. Kan nevne blant annet at det har blitt skiftet div slitedeler, og et defekt strammehjul som lagde kakkelyd i motorrommet. Bilen har vært inne til polering 3 ganger. Noe som har resultert i at bilen ser ut som et levende hologram i sollys og riper har oppstått. De hadde til og med klart å sprute noe form for cockpit shine på fronruta, slik at den var ubrukelig når jeg fikk sola i mot meg. Og antisklimatta i bagasjerommet hadde de smurt inn med samme faenskapet, slik at det fikk motsatt effekt. Satte en full bruskasse der bak en dag, og den bevegde seg som en airhockey puck hele turen hjem.

Jeg kjøpte bilen for ca. 3 måneder siden, og ennda hadde de ikke klart å betale årsavgifta på bilen, så for en ukes tid siden fikk jeg brev i posten om at jeg måtte betale for å unngå avskiltning. Restlånet på gammelbilen min hadde de heller ikke innfridd. Så der tok jeg penger fra egenkapitalen min selv og måtte betale over 5000 i renter pga at lånet hadde gått sin gang.

Begynner kansje å spore av litt dette nå siden det er soting av vindu som er tema i denne tråden, men jeg må bare få uttrykke min frustrasjon over denne selgeren.

Uansett, når jeg la fram denne lista, så fikk jeg 2 alternativ. Enten så tar vi bilen din og selger den for deg for 500.000, eller så kan jeg skaffe deg en annen bil sier selgeren. Han hadde en 2006 mod 320 stående til 420.000, men dette var bare en kampanjepris som varer i 2 uker. Om jeg skulle ta innbytte i denne bilen, så måtte jeg betale fullpris på 470.000.

Han sa også at jeg kunne sette på dieselboks og ville oppnå rundt 200hk.

Men vil ikke det gå ut over garrantien? å neeeida, det går så bra så.

Her står det da altså en selger som representerer en "seriøs" bmw forhandler og oppfordrer meg til å kjøpe en 320 og trimme den.

Link til bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link

Jeg sier til selgeren at dette er alt for dyrt for denne bilen, men han argumenterer med at jeg ikke kan gå rundt å sammenligne priser på biler som selges på østlandet, av private eller forhandlere som ikke er bmw forhandlere.

Jeg gir selgeren da et tilbud. Jeg har holdt tilbake 45.000 av eget innskudd som en garranti til bilen er slik som selger lovde at den skulle være. Om dere glemmer de 45.000, så skal jeg legge ballen død og slutte med å klage, jeg beholder bilen slik som den er.

Glem det sier selgeren, det kommer ikke på tale. Da sier jeg at jeg hadde betalt blodpris for en bil som ikke var i godkjent stand da jeg kjøpte den og at dette hadde de råd til. Han sa videre at de hadde betalt rundt 500.000 for bilen da de tok den i innbytte i en splitter ny 535 og at de ville gå i tap om de ikke fikk de pengene.

Det tror jeg ikke noe på, og jeg kommer til å ta kontakt med den gammle eieren for å få dette bekreftet/avkreftet. Ikke noe problem sier selgeren, men du må huske at jeg prøver å hjelpe deg nå slik at begge parter blir enige, jeg er i utgangspunktet en grei fyr sier han. Ja en grei hest¤#¤ sier jeg og går.

Når jeg så ringer den gammle eieren får jeg meg litt av en aha opplevelse. Han sier at han hadde gitt forhandleren beskjed om at vinduene var sotet med film, og at dette var ULOVLIG på vinduene forran, han spurte også om han skulle rive av filmen før de tok over bilen. Da hadde han fått beskjed om at han ikke måtte fjerne filmen. Betingelsene for at han skulle få den innbytte avtalen som de ville gi han, var at bilen ble levert med 18" M5 felger og solfilm helt fram til A stolpen. Han var såpass grei mot meg at om selgeren benektet dette, så skulle han gjerne bli med meg for å konfrontere dem.

Så nå sitter jeg her og lurer på hva jeg egentlig skal gjøre. Har for lenge siden blitt en prinsippsak, og jeg har ikke lyst til å gi meg. Vurderer om jeg skal få forbrukerombudet og advokat inn på banen. Jeg er så absolutt ikke fornøyd med den behandlingen jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vansklig sak dette. Du må prøve å få frem kontraktbrudd på et vis. Om du klarer det har du en god sak. Utrolig useriøst å opptre slik når du selger såpass dyre biler, og i tillegg er BMW-Forhandler.

Har hatt mange dårlig opplevelser selv med bilselgere i det siste, så jeg kommer ikke til å kjøpe bruktbil hos forhandler igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt seg skikkelig på bakføttene nå han helvetes kødden.

Var å så på den blå 320`n opp til flere ganger jeg, men fyren kom aldri bort å spurte så mye som om jeg trengte noe hjelp.

Derfor sa jeg bare fra meg hele bilen, blod pris skal de også ha for den, å i tillegg til at selgeren er en stor hest%@& så droppet jeg hele kjøpet.

Noe som Gjernes her på forumet fortalte videre til selgeren, ganske så flaut for selger med tanke på at han har vært nabon min i flere år. :lol:

Må faen ikke gi deg iallefall, det er helt sikkert :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg trudde jeg var medlem av naf, men for 2 dager siden fikk jeg brev i posten med et tilbud om å bli medlem igjen. Så jeg tenkte å ringe de for å høre hvorfor medlemskape mitt har opphørt. Regelen er vel at du skal være medlem før tvisten har oppstått. Så jeg får høre med naf om det er mulig med en deal med de. Ellers så er jo Forbrukerrådet helt gratis.

http://forbrukerportalen.no/klageveiled ... /klageview

Jeg må nokk sette meg ned å skrive den lista mi på nytt, for den stakk selger av med. Så skal jeg prøve å få det så detaljert som over hode mulig. Så håper jeg at jeg har en god sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lille oppdatering. Ringte til Naf, fikk beskjed om at jeg fikk gratis veiledning over telefon, men måtte betale salær om jeg skulle ta saken videre. Dette fordi jeg ikke var medlem da tvisten oppstod.

Så ringte jeg forbrukerombudet. De sa at jeg kunne lage en skriftlig reklamasjon, men at jeg ikke kom til å nå særlig langt, siden dette ikke var en graverende mangel.

Så ringte jeg bilselgeren og forklarte han hva den gammle eieren fortalte meg i går. Selgeren var "sjokkert", og forklarte meg at dette var noe han hadde sagt til en annen selger som hadde tatt imot bilen i sin tid.

Videre så sier jeg at jeg ser på saken som advokat mat, og at det mest sannsynlig kommer en skriftlig reklamasjon med krav om økonomisk kompensasjon. Og at jeg heller vil holde dialogen med sjefen hans framover. Da blir han stum en liten stund, stammer litt og går over til å blir sånn småforbanna. Dette fordi han hele tide har prøvd å lagt til rette for meg at jeg skulle bli fornøyd. Han sa også at han aldri hadde sagt at det var orginal sota vindu på bilen. Da får jeg meg et lite raseriutfall, og det ender med at han legger seg flat. Han sier så videre at det ikke har noe betydning om han skaffer meg en "ny" bil fra Tyskland, fordi den vil bli tilsvarende den jeg allerede har kjøpt. Så sier jeg at jeg vil ha en annen bil med orginalsota vinduer, slik som jeg egentlig trudde jeg kjøpte.

Han tilbyr seg da å rive av sotfilmen på hele bilen for å så legge ny film.

Hvor mye koster det å få orginale vinduer da spør jeg. Nja ca 20-30.000, så det er nokk uaktuelt, men jeg kan få lagt ny film til deg. Ja men hva om filmen blir ødelagt om 6 år da spør jeg? (5 års garanti) Da hadde det vell vært bedre med orginale vinduer som tåler litt mere juling sier jeg.

Om 6 år så har du garantert solgt bilen for lenge siden, så det er nokk ikke et tema får jeg som svar.

Finn meg en annen bil du sier jeg til han, en med orginale solbeskyttede vinduer. Ja jeg jobber med saken sier han. Å sier jeg er det så vanskelig? Har de virkelig gått tom for 5 serie i Tyskland ? Nei men det er bare nyere brukte biler vi får tak i akkurat nå 07 og 08 modeller, og det får du ikke uten å betale mellomlegg.

Så hvor lang tid han trenger på å finne meg en ny bil er uvist, men jeg regner med at det blir en bil med minst mulig utstyr til samme jævlige prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lagt solfilm på alle ruter bortsett fra frontruta og bakruta. Ingenting er orginalt.

Han sa før jeg kjøpte bilen at dette var orginalt, men så sier han at han ikke husket at han hadde sagt det, så sier han at han har vært bilselger i over 20 år og at han umulig kunne ha sagt noe så dumt. Men innimellom så sier han at han legger seg flat.

Kan legge ved et bilde av hvordan bilen så ut da den sto i salgslokalet

17032008310.jpg

Jeg fikk han til og med til å innrømme at han hadde solgt meg en bil som ikke var lov til å bruke siden den hadde sota vindu. Og da skulle han være så kjekk å få filmen fjernet for meg på selgers regning. Det er noen små hull i filmen enkelte plasser. Så da kunne jeg bare bestille time, så skulle de legge ny film.. Men av prinsipp så mener jeg at uansett hvor mange gang han river av den filmen og legger ny, så vil det aldri være orginale solbeskyttede vinduer fra BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...