Gå til innhold

ABS og Antispin lampene lyser.Speedometer++ ute av drift.


VidarHauge
 Share

Anbefalte innlegg

E-39,520i,1998.

Lurer på om noken kjenner til dette?

Speedometer virka av og til,sjølv om desse lampane lyser,men kutta som regel etter kort tid.

Når speedometer ikkje virka skjer dette :

-Vinudsviskere forandra hastiget,dei går med intervall på intervall-stille og stille 1. Og stille 2 går som som stllle 1.

-"Økometer" kopla ut.

Har prøvd og skifta sensor på venstre bakjhul,då dette ikkje hjelpte,fikk eg ny diagnose på at begge sensor bak va defekt/ingenforbindelse.

Kjørte med dette ei stund,hadde nett ny diagnose den viste at begge bak + høgre foran va defekt/ingen forbindelse.

Nokken som kjenner seg igjen i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har forstått det sånn at det er sensoren på venstre bakhjul som måler fart/gir signal til speedometer.

Trur kanskje det er styre-enheten for abs/hydroaggregat som er gåen hos meg,men er kostbart og prøve det ut,so håpte at noken hadde hatt samme problem her og funne feilen.....

Dyr del+at en må inn på koding på et bmw verksted.

Slippe omkoding ved skifte av kun sensorer,ca 800 kroner for venstre bak meina eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

ABS sensor på venstre bakhjul på E39 gir signal til speedometer. Når denne ikke virker har du heller ikke øko meter osv ASC , cruis control osv . Har du andre defekte ABS sensorer kan du ha speedometer men ikke ABS og ASC osv. Sensorene kan du ohme selv med et multimeter. Har byttet mange sensorer på E39 når jeg hadde det. Enkel sak å bytte selv om de kan sitte litt godt fast men da tar du dem bare ut i biter. Vær obs på at du kan ha brudd i pluggen/ledningen mellom ledningsnettet og sensoren (Har hatt det selv og da er det bare å lodde litt så er dette fikset)

Elektronikkenheten på E39 kan gå til helvete og er dyr å bytte men den kan billig overhales i USA. Ingen omkoding nødvendig og du kan fortsette å bruke bilen selv om styringsenheten er til rep. Står endel om dette på

Autopower.se og du finner firmaet på Ebay.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worst case er vel defekt styringsenhet. Koster ca 8000 tror jeg. ABS sensorer ca 800 pr stk tipper jeg til E46, sikkert billigere i utlandet. Har ikke hatt E46 (Har E92 nå) men dersom styringsenheten ligner E39 så bytter du den selv på 5 min, sitter med 4 torx skruer og en stikkontakt. ABS sensorer er også enkel sak å bytte selv. Når du har dem ute lønner det seg å blåse trykkluft ned på navet (gjennom hullet) for å rense for støv osv som kan svekke signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste sensor på venstre hjulet i diagnosen. Jeg skiftet ny, men lamper lyste fortsatt. Jeg fant ut til slutt at det var ABS styreenhet (5000 kr :cry: med BMW medlem) + 1000 lapp for ny sensor.

Hvis du skifter ABS styreenhet, den må kode for å bruke. Da er det lamper forsvunnet også. Håper at det er ikke ABS styreenhet på din bil som er gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det nevnes at jeg innehar utrolig liten teknisk kompetanse.. Men som sagt et par kompiser skulle vel kunne få has på problemet!

Men hvor ligger sammenhengen med at ABS lyser, antispinn, og speedometer + vindusviskerene??

Alt på samme sensorer? Med min flaks er det nok ny styreenhet på meg også gitt.. faen.

Hva mente du med at den må kodes?

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS sensorene opplyser elektronikken i bilen om hvilken hastighet de forskjellige hjul har. På grunnlag av disse data vil ASC feks vite at man spinner på et hjul og bremser det inn slik at det roterer riktig i forhold til de andre hjulene. På samme måte vet ABS systemet at ett heller flere hjul låser seg ved bremsing og fikser dette automatisk. Manlger systemet input fra ett av hjulene vil ikke data hjernen i bilen vite om låste hjul el og gir varsel om at systemet er nede pga manglende input. Speedometeret bruker samme signal for å vite hastighet. Uten signal ingen hastighet. Dette signal brukes også til cruise control også og andre ting i bilen som justerer seg etter kjørehastigheten . Å kode enhetene er enkelt sagt å programmere den til å fungere med din bil (aktivrer den på en måte) De som reparere i USA returnerer din originale enhet og du slipper å kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er dagens redningsmann!

Hørte med et verksted nå, og de skulle ha 2500 for å bytte sensor og kjøre en diagnosetest..

I tillegg mente han at å bytte selve enheten kom på 10k +, grunnet hele aggregate måtte skiftes, imotsetning til e39.. ikke vet jeg..

æsj! Koding gjør vel verkstedet på 1-2-3.. ikke vet jeg det heller..

Det er sånne som meg som sikrer fremtiden til autoriserte verksteder landet rundt.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...