Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Glimrendre tråd dette her! Mye nyttig :)

Har et Canon EOS 350D kamera jeg leker meg med, men har enda langt igjen til å utnytte det fulle potensialet i kameraet. Begynner f.eks først nå og virkelig forstå hvordan blenderåpning fungerer. Men det er gøy og stadig lære og forbedre bildene :)

Har kun 2 objektiver så langt, kit objektivet og Canon EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II, sistnevnte er jeg ikke veldig imponert over (kjøpte kameraet brukt med disse objektivene)

Føler jeg har kommet til det punktet hvor jeg er klar for å oppgradere til et litt heftigere objektiv, gjerne et med både vidvinkel og litt zoom og med en lav blenderåpning.

Noen som har noen forslag til hva som kan passe for meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har kommet til det punktet hvor jeg er klar for å oppgradere til et litt heftigere objektiv, gjerne et med både vidvinkel og litt zoom og med en lav blenderåpning.

Noen som har noen forslag til hva som kan passe for meg? :)

Stiller noen spørsmål for å prøve å snevre det inn litt.

Skal det erstatte kit linsen?

Hvor mye vidvinkel og zoom?

Prisklasse?

Må det være Canon, eller er andre merker som Sigma, Tamron og Tokina aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det erstatte kit linsen?

Jeg er litt uenig med meg selv her. Egentlig har jeg lyst til å kjøpe meg et skikkelig fint zoom objektiv også. (f.eks Canon 70-200m F4L IS) Men kanskje den mest naturlige oppgraderingen til kit objektivet ville vært noe med noenlunde den samme vidvinkelen, og gjerne litt mer zoom. Og selvfølgelig bedre optikk, og gjerne med IS.

Hvor mye vidvinkel og zoom?

Vidvinkelen kan gjerne være i samme område som på kit objektivet (18mm +/-), zoomen kan gjerne være litt større (80mm+)

Prisklasse?

Rundt 3-4 tusen

Må det være Canon, eller er andre merker som Sigma, Tamron og Tokina aktuelt?

Kan gjerne være andre merker, så lenge det ikke går veldig mye ut over kvalitet og ytelse.

Som sagt har jeg ikke helt bestemt meg enda, om jeg vil ha et objektiv som har noenlunde de samme egenskapene til kit objektivet (med lavere blender + IS og eventuelt mer zoom/vidvinkel), eller et rent zoom objektiv. Det beste ville jo vært å hatt alle disse egenskapene i ett objektiv. Men det er nok vanskelig å finne i min prisklasse?

Har lest litt om Sigma sitt 18-200mm F3.5-5.6 DC OS. Dette har jo både vidvinkel og zoom. Men jeg vil tro at hvis jeg går for et alt-i-ett objektiv så får jeg et objektiv som tar helt greie bilder, uten å imponere. Har jeg rett?

Det ble et langt svar med mange spørsmål, men er jo en relativt stor investering å bruke 3-4 tusen på et objektiv, og jeg vil gjerne velge det som passer meg best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det erstatte kit linsen?

Jeg er litt uenig med meg selv her. Egentlig har jeg lyst til å kjøpe meg et skikkelig fint zoom objektiv også. (f.eks Canon 70-200m F4L IS) Men kanskje den mest naturlige oppgraderingen til kit objektivet ville vært noe med noenlunde den samme vidvinkelen, og gjerne litt mer zoom. Og selvfølgelig bedre optikk, og gjerne med IS.

Hvor mye vidvinkel og zoom?

Vidvinkelen kan gjerne være i samme område som på kit objektivet (18mm +/-), zoomen kan gjerne være litt større (80mm+)

Prisklasse?

Rundt 3-4 tusen

Må det være Canon, eller er andre merker som Sigma, Tamron og Tokina aktuelt?

Kan gjerne være andre merker, så lenge det ikke går veldig mye ut over kvalitet og ytelse.

Som sagt har jeg ikke helt bestemt meg enda, om jeg vil ha et objektiv som har noenlunde de samme egenskapene til kit objektivet (med lavere blender + IS og eventuelt mer zoom/vidvinkel), eller et rent zoom objektiv. Det beste ville jo vært å hatt alle disse egenskapene i ett objektiv. Men det er nok vanskelig å finne i min prisklasse?

Har lest litt om Sigma sitt 18-200mm F3.5-5.6 DC OS. Dette har jo både vidvinkel og zoom. Men jeg vil tro at hvis jeg går for et alt-i-ett objektiv så får jeg et objektiv som tar helt greie bilder, uten å imponere. Har jeg rett?

Det ble et langt svar med mange spørsmål, men er jo en relativt stor investering å bruke 3-4 tusen på et objektiv, og jeg vil gjerne velge det som passer meg best :)

Skal du ta litt kule nærbilder ville jeg gått enda lavere. 10-20/22mm eller hvis du skal ta bilder på bane kan en 70-300mm være noe.

18-200mm er en kjempe god allrounder! Denne er en god erstatter for kit linsen. Men er et "drååg" å ha med seg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller satset på et skikkelig objektiv enn et litt dårligere allround. Går du for f.eks Sigma 24-70 2.8 får du et rimelig objektiv som fremdeles er relativt raskt og lyssterkt.

Da du har to tilnærmet like objektiver som dette fra før skjønner jeg at du ønsker litt mer zoom, men er det veldig ofte du bruker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen alternativer som kan erstatte kit linsen.

Canon 17-85mm f/4-5.6 IS

http://www.japanphoto.no/product/objekt ... -6-is-usm/

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5

http://www.japanphoto.no/product/objekt ... for-canon/

Sigma 18-135mm f/3.8-5.6 OS (samme som IS)

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... lid=95923#

Dette var de jeg fant som er like mye vidvinkel som kit linsen, men med litt mer zoom og større blenderåpning eller IS.

Jeg synes 24-70 har litt for liten vidvinkel dersom du ikke har en 10-20/22 linse i tillegg, men det kan være du klarer deg med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...