Gå til innhold

- Frykter dødsbilene på veiene


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Problemet er jo ikke at biltilsynet og politiet ikke har rett i denne saken (noe de strengt tatt har om dere tenker dere nøye om :P) men, som andre her påpeker, at det er kul umulig å forholde seg dem på en fornuftig, og lovlig, måte.

SFOOR er en god start, men ting er vanskelig for folk flest.

Det går mange ekstremt rå bygg, motor og all annen teknik, på norske veier godkjent og forsikret som hva de faktisk er så det er jo faktisk mulig.

Problemet ligger i at med riktig bil og riktig motor får du ganske greit papirer fra produsenten (f.eks Volvo + V8..) mens andre er veldig mye vanskeligere.

Burde vært et helt annet regime på dette som tok for seg bilen som hva den er og ikke som hva produsenten går god for, men det hadde krevd en veldig bred og dyp kompetanse hos godkjennende myndighet. Noe som er vanskelig å få på plass over alt.

Et annet aspekt er jo at mange av chassisene som blodtrimmes i dag faktisk aldri er testet eller designet for effekten de nå får.. nå kommer jeg fra Audi-Land men ta f.eks en Rs6 mot en A6; det er veldig mye mer enn bare understell, gir, motor, interiør og skjermer som skiller disse.

Kanskje ikke tilfeldig at Audi fant ut at chassiet måtte forsterkes fundamentalt når de skulle ha inn grommere maskiner? :)

En annen "showstopper" for trygge og godkjente ombygde biler i norge er selvfølgelig den sær-avgiften vi har her til lands på effekt og co2. Er liksom ikke like artig å godkjenne en chip i en 1.8t motor som gir f.eks 30 hk mer (tankerekken min her er basert på A4 1.8 tq som ble levert med både 150 og 180hk fra fabrikk med ellers identisk bil og således burde kunne godkjennes ganske enkelt) når man fort må ut med 20-30.000 ekstra i avgifter.

Er ingen enkel problemstilling men å svartmale utøvende myndighet fullstendig for problemer lovgivende myndighet strengt tatt har stellt i stand er kanskje ikke helt rettferdig? :)

Og selvsagt burde hverdagsfacistene som dessverre tiltrekkes av jobber i politi og myndighet generellt fjernes.. de ødelegger jo bare for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg kan helt ærlig si at eg kjører rolig og forsiktig,sjøl om en av bilene mine er en M3. Klart det kan være fristende å gi på når en har ressurser til dette,men klarer fint å styre meg ;)

Skjønner godt at enkelte ikkje bør ha biler som har så mye potensiale,for enkelte hører rett og slett ikkje hjemme i trafikken til tider!!

Men for å komme til mitt poeng: Trimming for gatebruk bør skje i dialog med BT. Dette er ikkje fordi de er guruer på slikt,snarere tvert imot ofte.

Men det som desverre er tilfelle ved slik dialog er at de hardnakka nekter for ting uten egentlig å ha sett seg inn i situasjonen,desverre...

Det de kan er det som står i bøkene de har på hylla,og det er ofte skremmende forelda og motstridende mht teori og praksis.

Eg har hatt mine konfrontasjoner med de i trafikk-kontroller o.l,spess på tunge kjøretøy,og de er som regel ganske stivbeinte i sine påstander sjøl om du kan dokumentere ting annerledes.

Så eg meiner at BT bør kansje på "skolebenken" sjøl mht hvordan ting henger sammen når en bil modifiseres,for de mangen kontrollører eg har vært borti har hatt en sørgelig innsikt i tekniske ting og sammenhengen mellom ulike funksjoner på et kjøretøy. Og desse skal faktisk være de som gir tommelen opp eller ned for slike ting...

Og tilslutt trenger mangen av de en solid holdningsendring,for servicenivået på kontrollstasjonene er et sørgeligt kapittel! Det kan jo knapt definere ordet service...

Og for de som lurer: Eg har t.o.m troppet opp på BT med kopi av søknaden om godkjenning for å levere den personlig ettersom eg ikkje fikk svar pr e-post og brev,men de ante ikke hvem som skulle ha den og hva de skulle gjøre med den :roll:

Ett steg fram,og to tilbake...

EDIT: Innlegget over nevnte SFOOR. Det hadde ikke de hørt om engang sa de....Men de lovte å gi meg en tilbakemelding så snart de kunne.....eg holder ikke akkurat pusten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere så synes jeg at bt skal godkjenne biler med trimmede motorer så fremt at bremser, og den totale standen på bilen matcher effekten.

Ellers bør avisene vurdere å bytte ut reporterne sine!

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3742819.ece

Han fikk det forklart av eigeren av bilen å likevel greier han å skrive

– I bilen sitter en 512 kubikks motor med over 1.000 hestekrefter, forklarer Pilskog.

Helt villt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min feil at mongovegvesen ikke har ledig time før om tre måneder. Da driter man heller i godkjenninga.

Hva er det du skal godkjenne som krever timebestilling da? Alt av senkesett, registrering, etc. kan tas på drop-in. Her i Tønsberg har de drop-in to hele dager hver uke. Bare å møte opp og få et kønummer, så venter man til det er gjort. Tipper andre trafikkstasjoner har samme ordning.

Dette har jeg --ALDRI-- hørt om..

De to gangene jeg har snakket med biltilsynet (hovednummret) for å få bestilt senking her i omegn, så har jeg da valget mellom notodden eller drammen (gidder ikke dra lengre i arbeidstiden). Drammen har som regel 2mnd ventetid, mens notodden har 1 mnd. Jeg har aldri hørt om at dem har sagt "men dem har jo dropin, så du kan jo bare stikke bort og høre", eller at jeg har blitt fortalt det på selve stasjonen.. så, kanskje et Tønsberg-fenomen?

Dem har dropin i drøbak, det er jo ikke lange biten fra Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken planet lever du på? Tydelig at du bare har eid A4-biler de siste 20 år, og alri opplevd det helvete det kan være med Biltilsyn eller Politi.

De har da beslaglagt biler i visse tilfeller her til lands. Leste om to menn som kappkjørte og krasjet med annen bilist i Østfold, og stakk fra stedet.

De fikk da fengsel, det får ikke knivstikkende somaliere på khat eller rumenske menneskesmuglere som ødelegger mennskeliv.

La oss holde oss til saken... at vi har problemer med enkelte somaliere og rumenere er en annen diskusjon. Nå er det heller ikke alle som har problemer med biltilsynet og/eller politiet... og hvis du har problemer med disse myndighetene burde du kanskje fremlegge din sak på en annen måte neste gang du er i kontakt med dem. Jeg oppfatter deg som relativt hissig og offensiv... og det er ingen fordel når man skal fremlegge en sak for biltilsynet og/eller politiet... og spesielt ikke politiet. Forøvrig har jeg hatt et par relativt heftige Porscher... og jeg tror ikke at slike biler blir betraktet som A4 av folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal det jo sies at når man har en heftig porsche så trenger du ikke å bekymre deg for slikt som blir diskutert i denne tråden da. så sant de ikke har vært utsatt for tuning som det er snakk om her da..

En orginal porsche har ikke noe å frykte hos bt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere så synes jeg at bt skal godkjenne biler med trimmede motorer så fremt at bremser, og den totale standen på bilen matcher effekten.

Ellers bør avisene vurdere å bytte ut reporterne sine!

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3742819.ece

Han fikk det forklart av eigeren av bilen å likevel greier han å skrive

– I bilen sitter en 512 kubikks motor med over 1.000 hestekrefter, forklarer Pilskog.

Helt villt..

Ehmmm...

"Han ser ingen problemer med å bruke bilen på vanlige norske veier. " skriver journalisten, men avslutter artikkelen med:

"Bilen er godkjent hos Biltilsynet, men vi velger å bare bruke den på bane. Der bevarer vi den best, samtidig er det den tryggeste måten å bruke bilen på", sier Pilskog.

har journalisten røyka arbeidsokkene sine? håper noen kan kaste litt lys på det for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal det jo sies at når man har en heftig porsche så trenger du ikke å bekymre deg for slikt som blir diskutert i denne tråden da. så sant de ikke har vært utsatt for tuning som det er snakk om her da..

En orginal porsche har ikke noe å frykte hos bt...

Det er korrekt, men som nevnt tidligere er godkjenning av trimmede biler bare en del av problemet slik jeg ser det. Det er måten bilene kjøres på veiene som er problemet... og hvorvidt man kjører en original Porsche med 300 HK eller en godkjent trimmet bil med 300 HK... gjør ikke den store forskjellen hvis man først kjører uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken planet lever du på? Tydelig at du bare har eid A4-biler de siste 20 år, og alri opplevd det helvete det kan være med Biltilsyn eller Politi.

De har da beslaglagt biler i visse tilfeller her til lands. Leste om to menn som kappkjørte og krasjet med annen bilist i Østfold, og stakk fra stedet.

De fikk da fengsel, det får ikke knivstikkende somaliere på khat eller rumenske menneskesmuglere som ødelegger mennskeliv.

Jeg er ingen engel i trafikken selv, men hvis man kappkjører og kræsjer med en annen bilist, så fortjener man å havne i fengsel! Ser ikke det som noe problem. Problemet ligger i at straffene for mange andre forseelser (voldtekt, vold, incest etc.) ikke henger på greip, men det er en helt annen diskusjon enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvis du har problemer med disse myndighetene burde du kanskje fremlegge din sak på en annen måte neste gang du er i kontakt med dem. Jeg oppfatter deg som relativt hissig og offensiv... og det er ingen fordel når man skal fremlegge en sak for biltilsynet og/eller politiet... og spesielt ikke politiet. Forøvrig har jeg hatt et par relativt heftige Porscher... og jeg tror ikke at slike biler blir betraktet som A4 av folk flest.

Nå har ikke jeg slike ombyggingsprosjekter på gang personlig, så de eneste gangene jeg krangler er med politi og tekniske kontroller.

Greit at du eide noen porscher på 80-tallet, men det er en god stund siden. Du burde kjøpe deg en skikkelig bil for å komme deg inn i kjøremodus igjen, ikke byråkrat i dieselbil-modus.

Og som jeg har sagt før, grisekjøring på veien er sjelden jeg ser enda jeg er mye på veien. De få gangene jeg selv prøver å oppildne til kappkjøring er det sjelden noen trår på - kanskje 1 av 5 gidder. Resten ligger i 110 på E6 og er livredde for UP. Nordmenn er utrolig pysete og redde for myndighetene når det kommer til stykket, så du blåser opp et ikke-eksisterende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen engel i trafikken selv, men hvis man kappkjører og kræsjer med en annen bilist, så fortjener man å havne i fengsel! Ser ikke det som noe problem. Problemet ligger i at straffene for mange andre forseelser (voldtekt, vold, incest etc.) ikke henger på greip, men det er en helt annen diskusjon enn denne.

Lett å sitte i stua og si det, men det er pokker meg fort gjort. Hvis du bare skulle dra om kapp litt med en yppete Audi-sjåfør i en gudsforlatt 80-sone, men endte i forskjermen på en kjerring i Corsa og materielle skader. Synes ikke fengsel er riktig ved ting som ikke er overlagte sånn som ran/vold på byen der vedkommende i verste fall får samfunnsstraff eller betinget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, ikke la det bli personlig. Da ødelegges debatten.

Jeg må få legge til at de jeg snakka med hos BT var hyggelige nok de. Og de mente jeg skulle få godkjent alt jeg hadde gjort av mods.

De sa selv at jeg like gjerne skulle kjøre uten godkjenning. Blir jeg stoppa, noe som er veldig lite sannsynlig, så kommer jeg bare fortere inn til godkjenning.. Teit system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg slike ombyggingsprosjekter på gang personlig, så de eneste gangene jeg krangler er med politi og tekniske kontroller.

Greit at du eide noen porscher på 80-tallet, men det er en god stund siden. Du burde kjøpe deg en skikkelig bil for å komme deg inn i kjøremodus igjen, ikke byråkrat i dieselbil-modus.

Og som jeg har sagt før, grisekjøring på veien er sjelden jeg ser enda jeg er mye på veien. De få gangene jeg selv prøver å oppildne til kappkjøring er det sjelden noen trår på - kanskje 1 av 5 gidder. Resten ligger i 110 på E6 og er livredde for UP. Nordmenn er utrolig pysete og redde for myndighetene når det kommer til stykket, så du blåser opp et ikke-eksisterende problem.

Så var det dette med å se tingene i relativ forstand da... joda jeg hadde bl.a en Porsche 928S med 300 HK på midten av 80-tallet og på den tiden hadde en alminnelig mellomklasse bil ca. 100 HK. Ergo kjørte jeg rundt i en bil som hadde ca. 200 HK mer enn det som var normalt og en tilsvarende effektforskjell i dag er vel noe over 400 HK... og det er betydelig mer enn de fleste har i deres biler. Vel... nok om mine tidligere eskapader i edle bilmodeller fra Stuttgart.

Jeg kjører E6 mellom København og Oslo 4-6 ganger i måneden og det er foruroligende å observere hvordan graden av uforsvarlig kjøring noe så til de grader er høyere så snart man kommer innenfor Norges grenser ved Svinesund. Det må være etablert en slags ukultur på dette området i Norge... med eller uten din tilstedeværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne artikkelen leser vi;

For de fire bilentusiastene mener myndighetene

gjør det de kan for å stikke kjepper i hjulene for dem.

Man kan spørre seg hva de vil vi skal drive med.

Det er da mye bedre å drive med bil enn å rave gatelangs,

sier 22 år gamle Brandmo.

Et kjent norsk politisk parti med reell sjanse til å ha innflytelse på hvordan Norge skal styres etter neste valg, har tidligere gjort seg til aktiv talsmann for en reduksjon av alkoholavgiftene. Det vil derfor bli interessant å se om hva som får høyest prioritering; å redusere alkoholavgifter, eller å redusere bilavgifter og generelt gå inn for å lette folks muligheter til individuell forflytning i Norge. :?

Når vi får svaret på dette, får også 22 år gamle Brandmo svaret på om myndighetene vil han skal fortsette med det han liker best, eller selge bilen og begynne å rave gatelangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...