Gå til innhold

- Frykter dødsbilene på veiene


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Som sagt tidligere så synes jeg at bt skal godkjenne biler med trimmede motorer så fremt at bremser, og den totale standen på bilen matcher effekten.

Ellers bør avisene vurdere å bytte ut reporterne sine!

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3742819.ece

Han fikk det forklart av eigeren av bilen å likevel greier han å skrive

– I bilen sitter en 512 kubikks motor med over 1.000 hestekrefter, forklarer Pilskog.

Helt villt..

Ehmmm...

"Han ser ingen problemer med å bruke bilen på vanlige norske veier. " skriver journalisten, men avslutter artikkelen med:

"Bilen er godkjent hos Biltilsynet, men vi velger å bare bruke den på bane. Der bevarer vi den best, samtidig er det den tryggeste måten å bruke bilen på", sier Pilskog.

har journalisten røyka arbeidsokkene sine? håper noen kan kaste litt lys på det for meg :)

Sjekk dagligbilen bak da :) SRT10 4 dørs. Trenger ikke belair daglig da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette gjelder ikke trimming av motorer, men andre ting BT ikke har peiling på.

Skulle kjøpe nye felger til min gamle E30 325...

Visste det ikke var lov med spacere for å øke sporvidden, så jeg ringte til BT for å høre om det var ulovlig med spacere hvis det bare var for å opprettholde sporvidden, da de felgene jeg vurderte å kjøpe hadde feil innpress...

Vedkommende jeg snakket med hadde ikke peiling i det hele tatt, så jeg ba om å få snakke med noen som hadde det. Det var det ingen der som hadde.

Da spurte jeg om det ikke var de som skulle kontrollere og eventuellt godkjenne det, og det bekreftet de at det var det.

Så spurte jeg hva de ville si hvis de stoppet meg med nevnte eksempel, men de visste ikke hva de skulle gjøre!!!! Hadde visstnok ikke hørt om slike tilfeller før.

Så jeg kjøpte felgene og spacere, og dreit i hele greia. Gadd ikke diskutere det med noen som ikke kunne gi noen svar eller hadde peiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg slike ombyggingsprosjekter på gang personlig, så de eneste gangene jeg krangler er med politi og tekniske kontroller.

Greit at du eide noen porscher på 80-tallet, men det er en god stund siden. Du burde kjøpe deg en skikkelig bil for å komme deg inn i kjøremodus igjen, ikke byråkrat i dieselbil-modus.

Og som jeg har sagt før, grisekjøring på veien er sjelden jeg ser enda jeg er mye på veien. De få gangene jeg selv prøver å oppildne til kappkjøring er det sjelden noen trår på - kanskje 1 av 5 gidder. Resten ligger i 110 på E6 og er livredde for UP. Nordmenn er utrolig pysete og redde for myndighetene når det kommer til stykket, så du blåser opp et ikke-eksisterende problem.

Så var det dette med å se tingene i relativ forstand da... joda jeg hadde bl.a en Porsche 928S med 300 HK på midten av 80-tallet og på den tiden hadde en alminnelig mellomklasse bil ca. 100 HK. Ergo kjørte jeg rundt i en bil som hadde ca. 200 HK mer enn det som var normalt og en tilsvarende effektforskjell i dag er vel noe over 400 HK... og det er betydelig mer enn de fleste har i deres biler. Vel... nok om mine tidligere eskapader i edle bilmodeller fra Stuttgart.

Jeg kjører E6 mellom København og Oslo 4-6 ganger i måneden og det er foruroligende å observere hvordan graden av uforsvarlig kjøring noe så til de grader er høyere så snart man kommer innenfor Norges grenser ved Svinesund. Det må være etablert en slags ukultur på dette området i Norge... med eller uten din tilstedeværelse.

og skal ærlig innrømme at jeg er del av den kulturen, men gjelder i områder hvor det er 2 felts og hvor forankjørende vingler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke trimming av motorer, men andre ting BT ikke har peiling på.

Skulle kjøpe nye felger til min gamle E30 325...

Visste det ikke var lov med spacere for å øke sporvidden, så jeg ringte til BT for å høre om det var ulovlig med spacere hvis det bare var for å opprettholde sporvidden, da de felgene jeg vurderte å kjøpe hadde feil innpress...

Vedkommende jeg snakket med hadde ikke peiling i det hele tatt, så jeg ba om å få snakke med noen som hadde det. Det var det ingen der som hadde.

Da spurte jeg om det ikke var de som skulle kontrollere og eventuellt godkjenne det, og det bekreftet de at det var det.

Så spurte jeg hva de ville si hvis de stoppet meg med nevnte eksempel, men de visste ikke hva de skulle gjøre!!!! Hadde visstnok ikke hørt om slike tilfeller før.

Så jeg kjøpte felgene og spacere, og dreit i hele greia. Gadd ikke diskutere det med noen som ikke kunne gi noen svar eller hadde peiling...

Når det gjelder spacere, så er det vel bare et tidsspørsmål før det blir lov i Norge så lenge man har Tüv godkjenning på de, så å si resten av Europa har jo lov til dette!!

Har snakket med BT om dette å de sier også det samme....

De sa faktisk at så lenge man hadde papirer på det kunne man prøve det på EU kontroll å se om det gikk... ikke lov etter boka, men da skulle han være snill plutselig... men blir man stoppet så er det vel oppmøte på BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du røyka werther? Er ikke så mye på veiene, men ser faen til galskap rett som det er...

Grunnnen til at du ikke ser så mye galt er kanskje fordi du tydeligvis liker å f eks kappkjøre selv?

Er for øvrig enig med Gunnar i at en fortjener fengsel om man kappkjører noen i hjel - det er snarere strafferammene for drap, incest og voldtekt som er latterlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvis du har problemer med disse myndighetene burde du kanskje fremlegge din sak på en annen måte neste gang du er i kontakt med dem. Jeg oppfatter deg som relativt hissig og offensiv... og det er ingen fordel når man skal fremlegge en sak for biltilsynet og/eller politiet... og spesielt ikke politiet. Forøvrig har jeg hatt et par relativt heftige Porscher... og jeg tror ikke at slike biler blir betraktet som A4 av folk flest.

Nå har ikke jeg slike ombyggingsprosjekter på gang personlig, så de eneste gangene jeg krangler er med politi og tekniske kontroller.

Greit at du eide noen porscher på 80-tallet, men det er en god stund siden. Du burde kjøpe deg en skikkelig bil for å komme deg inn i kjøremodus igjen, ikke byråkrat i dieselbil-modus.

Og som jeg har sagt før, grisekjøring på veien er sjelden jeg ser enda jeg er mye på veien. De få gangene jeg selv prøver å oppildne til kappkjøring er det sjelden noen trår på - kanskje 1 av 5 gidder. Resten ligger i 110 på E6 og er livredde for UP. Nordmenn er utrolig pysete og redde for myndighetene når det kommer til stykket, så du blåser opp et ikke-eksisterende problem.

Er du misunnelig fordi Fredrik har eid Porscher og ikke du?

At man ikke ser problemene, betyr ikke nødvendigvis at de ikke er tilstede! ;)

Nordmenn, pysete og redde?

Jeg er ikke pysete, jeg er absolutt ikke redd for myndighetene, men jeg ser ingen grunn til å provosere de i tide og utide slik du tydeligvis gjør?

Men hvis det skulle skje at jeg får en dødelig sykdom, og vil gjøre et siste "stunt" på norske veier, kan ikke du fylle ut dette skjemaet med fartsovertredelser og hastigheter, så jeg vet hvor fort jeg må kjøre i de ulike sonene for å (i dine øyne) oppfylle kravene til ekte og hardbarka viking-nordmann, så jeg kan dø med verdighet?

30km/t: 100?

50km/t: 150?

80km/t: 200?

100km/t: 250+?

-thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du misunnelig fordi Fredrik har eid Porscher og ikke du?

At man ikke ser problemene, betyr ikke nødvendigvis at de ikke er tilstede! ;)

Nordmenn, pysete og redde?

Jeg er ikke pysete, jeg er absolutt ikke redd for myndighetene, men jeg ser ingen grunn til å provosere de i tide og utide slik du tydeligvis gjør?

Men hvis det skulle skje at jeg får en dødelig sykdom, og vil gjøre et siste "stunt" på norske veier, kan ikke du fylle ut dette skjemaet med fartsovertredelser og hastigheter, så jeg vet hvor fort jeg må kjøre i de ulike sonene for å (i dine øyne) oppfylle kravene til ekte og hardbarka viking-nordmann, så jeg kan dø med verdighet?

Jeg kan fint kjøpe meg Porscher jeg og, men foretrekker M5 og Miataer...

Ingenting personlig mot han, men synes bare at det går an å fornye seg iblant. Her på det sentrale østlandet er ikke grisekjøring noe stort problem, spesiellt ikke når man ser trafikkstrømmen her. Mulig det er verre på bygdene nedover på sørlandet...

Provosere myndighetene er krydder i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke trimming av motorer, men andre ting BT ikke har peiling på.

Skulle kjøpe nye felger til min gamle E30 325...

Visste det ikke var lov med spacere for å øke sporvidden, så jeg ringte til BT for å høre om det var ulovlig med spacere hvis det bare var for å opprettholde sporvidden, da de felgene jeg vurderte å kjøpe hadde feil innpress...

Vedkommende jeg snakket med hadde ikke peiling i det hele tatt, så jeg ba om å få snakke med noen som hadde det. Det var det ingen der som hadde.

Da spurte jeg om det ikke var de som skulle kontrollere og eventuellt godkjenne det, og det bekreftet de at det var det.

Så spurte jeg hva de ville si hvis de stoppet meg med nevnte eksempel, men de visste ikke hva de skulle gjøre!!!! Hadde visstnok ikke hørt om slike tilfeller før.

Så jeg kjøpte felgene og spacere, og dreit i hele greia. Gadd ikke diskutere det med noen som ikke kunne gi noen svar eller hadde peiling...

Dette er en veldig dekkende situasjon som gjenspeiler den normale kundebehandler rundt om på de trafikkstasjoner jeg har vært å besøkt. Jeg vet knappest om en mer ansvarsfraskrivende offentlig seksjon. De tørr ikke ta ansvar for noe, og er de usikre er nei svaret du får, uten så mye som et lite hint i at de er intresserte i å hjelpe deg å løse problemstillingen. Beklager oldtimers, men sånn er det blitt i dag, når man har blitt medlem av den tungt kriminelle gruppen "bilombyggere".

Trafikkstasjoenene FLOMMER OVER av viktigere saker enn å stoppe sånne som meg for å kjøre med 2,5 ganger så mye effekt på dertil oppgradert bil. De ville ikke hjelpe meg da jeg kom med ærlige hensikter for et par år siden, å ville ha alt i ordnede former. Forvaltningloven er iallefall noe de bryter så godt som kontinuerlig.

Når man også står på avkjøringen ned til Vålerbanen på Gatebil Våler 08 så sier man: Vi liker ikke bilmiljøet i Norge. Jeg kan knapt tenke meg en klarere "krigserklæring"... Gatebil AS var jo mildt sagt rasende. Det er en stor skam at de i det hele tatt tørr å bruke ressurser på dette da de kunne vært ute å sett etter veiene våre, og alle tåkebillistene som ferdes der. For ikke å snakke om det HAUGEN av søknader og papirarbeid som disse folkene har å gjøre unna. Man skulle tro det fantes viktigere ting.

Direktivet som inntrådde 1 mai i år gjør det praktisk talt umulig å få godkjent en bil som ikke inngår i standard typegodkjenningspesifikasjon fra fabrikk.

Jeg kunne skrivd 10 A4 sider til om dette temaet, siden jeg har brukt enormt mange researchtimer på dette feltet. Så lenge man ikke har prøvd å ombygge en bil på en eller annen måte er man innhabil i denne sammenheng, for da vet man knapt hva man snakker om, tørr jeg nesten påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du røyka werther? Er ikke så mye på veiene, men ser faen til galskap rett som det er...

Grunnnen til at du ikke ser så mye galt er kanskje fordi du tydeligvis liker å f eks kappkjøre selv?

Er for øvrig enig med Gunnar i at en fortjener fengsel om man kappkjører noen i hjel - det er snarere strafferammene for drap, incest og voldtekt som er latterlige...

Kappkjøring er moro det, men dessverre blir det altfor lite av det av grunner jeg har fortalt flere ganger. Bilrelaterte lovbrudd har allerede sinnssyke strafferammer i dette landet, men ifølge forumbrukere flest her vil folk stadig vekk øke straffene for smånips. Norge er og blir Norge...

Sett alle som bryter loven i fengsel, så kan resten av sofagrisene sitte og kritisere stylede E36er på bimmers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører E6 mellom København og Oslo 4-6 ganger i måneden og det er foruroligende å observere hvordan graden av uforsvarlig kjøring noe så til de grader er høyere så snart man kommer innenfor Norges grenser ved Svinesund. Det må være etablert en slags ukultur på dette området i Norge... med eller uten din tilstedeværelse.

Jeg kjørte fra Bergen til Göteborg i sommer før rudskogen. På østlandet er det milelange køer på flotte motorveier i 100soner. Ikke et tegn til råkjøring. Så kommer jeg inn på motorveien i Sverige. Har aldri sett makan til kjøring. Oldemor i fiesta, familiefar i ny BMW med bilen full av unger, tenåringsjenter i volvo. ALLE kjører i 140-160 i 110 sonen. Så at nordmenn er så mye værre på veien er ikke min oppfatning. Norge har så dårlige veier at de er farlig å ferdes på de enten du sykler, går eller kjører bil.

Sikkerheten i selve bilen har lite å gjøre med motorkraft å gjøre. Er bilen flat når du smeller i 100 eller er den det i 200, ligger du like tynt ann uansett om det er 1.8 eller 5.2 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, blir oppgitt jeg..

at folk ska væra så trangsynte og tette i hue..

ikke noe som henger på greip av lover og regler i norge, i allefall ikke når det har med kjøretøy og gjøre..

også du kjakan i starten av trådet, Daniel Brandemo er en person, og Halllon er en annen en, og heter egentlig Fredric Aasbø, og er medlem her:)

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte rykter om de nye reglene jeg også!

Er det nå sånn at det f.eks er nesten umulig å få godkjent en 320 men 325-motor selv om man bytter ut/oppgraderer alle nødvendige deler?

Uten at vi skal spore for mye av så kan du enda gjøre denne ombyggingen, og det burde også gå bra mtp. på at begge biler har nogenlunde lik akselvekt. Alle E30 3 serie sedan chassi er like, og TUV kunne før oppjustere akselvektene til tilsvarende 325 specs. Dette tillater ikke SV lenger, av uvisse grunner. Og du kan ikke nedregistrere bilen din til 2 seter f.eks, med mindre du har motorsportlisens på bilen.. Så da ender du opp med at du må vektlette bilen din enormt, for ikke å gjør den helt ubrukelig. Igjen, idioti fra de staute Vikinger på trafikkstasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du misunnelig fordi Fredrik har eid Porscher og ikke du?

At man ikke ser problemene, betyr ikke nødvendigvis at de ikke er tilstede! ;)

Nordmenn, pysete og redde?

Jeg er ikke pysete, jeg er absolutt ikke redd for myndighetene, men jeg ser ingen grunn til å provosere de i tide og utide slik du tydeligvis gjør?

Men hvis det skulle skje at jeg får en dødelig sykdom, og vil gjøre et siste "stunt" på norske veier, kan ikke du fylle ut dette skjemaet med fartsovertredelser og hastigheter, så jeg vet hvor fort jeg må kjøre i de ulike sonene for å (i dine øyne) oppfylle kravene til ekte og hardbarka viking-nordmann, så jeg kan dø med verdighet?

Jeg kan fint kjøpe meg Porscher jeg og, men foretrekker M5 og Miataer...

Ingenting personlig mot han, men synes bare at det går an å fornye seg iblant. Her på det sentrale østlandet er ikke grisekjøring noe stort problem, spesiellt ikke når man ser trafikkstrømmen her. Mulig det er verre på bygdene nedover på sørlandet...

Provosere myndighetene er krydder i livet.

Hehe, ja forandring fryder som man sier!

Jeg tror også at grisekjøring er et større problem andre steder i Norge enn akkurat her på østlandet, ikke at det ikke er et problem her når det oppstår, men omfanget av det generelt! 8)

Holder meg til å provosere myndighetene (les: politiet) når DE provoserer først! Merk at jeg skrev NÅR og ikke hvis! hehe :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap langs veien ser jeg hele tiden,men ikke i de former enkelte her påstår.

Galskapen forekommer i form av folk i "en toyota yaris",som har null innsikt i trafikk,som tror det er greit å ligge å vandre mellom 70km/h og 50km/h i en 80 sone.

Forøvrig,så kunne BT trenge seg en rikelig dose med sunn fornuft,og mindre vrangskap.

Jeg vil påstå at jeg er bilombygger,og en ting som er helt sikkert,det er at jeg ikke skal godkjenne bilene mine,men ut i trafikken og ta menneskeliv.

Alltids smutthull,eller måter å gå "rundt" loven på.

Gjør myndighetene ting umulig/vanskelig for meg,så får jeg vel heller ta sjanser da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...